AnonymDiskusjon Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Har en haug med søvnforstyrrelser som gjør søvnkvaliteten min, og til og med livskvaliteten min dårligere. Lurer på om jeg deler noen av søvnforstyrrelsene med noen her på forumet, og om dere i såfall har noen gode råd. Her er noen av plagene: Våkner opp med midlertidig hukommelsestap. Husker ikke hvem jeg er, hvem det er som ligger ved siden av meg (samboeren min), husker ikke hvor jeg er, alt er helt borte. Etter et par minutter begynner jeg å komme til meg selv igjen og sovner når hukommelsen er tilbake. Våkner opp med dødsangst. Bråvåkner med full panikk og hele kroppen er nummen. Tanken som farer gjennom hodet mitt er at nå dør jeg. Tar heldigvis ikke så lang tid før jeg roer meg, men dette kan skje mange ganger i løpet av en natt. Særlig i innsovningsfasen. Kan ikke huske at jeg har hatt mareritt før disse hendelsene. Føles mer ut som jeg har vært bevisstløs og at jeg akkurat har blitt gjenopplivet eller noe sånt. Våkner opp lam. Kan ikke røre på meg og klarer ikke å åpne øynene. Vanskelig å bedømme tiden det tar før dette går over men virker ut som en evighet. Dette skjer mest på morgenen under oppvåkningsfasen og skjer ofte mange ganger på rad hvis jeg sovner igjen. Lest om søvnparalyse og regner med at det er det det er. Våkner av et metallisk smell. Høres ut som det er i rommet men det er det ikke da andre personer som har vært våkene ikke hører det. Dette skjer ofte i innsovningsfasen. Etter at jeg har inntatt alkohol eller sovepiller har det hendt at jeg har spist i søvne. På morgenen etter har jeg stått opp til at hele kjøkkenet er rasert og nedgriset. Typiske ting jeg har spist er ost, rømme elle frossen pizza. Osten og pizzaen er da gnagd rett av og rømma er spist med skje. Mareritt. Alle har vel mareritt en gang i blant men jeg har det ofte. Da våkner jeg også av panikk men på en annen måte enn jeg nevnte lengere opp om dødsangst. Anonymous poster hash: d3ac0...c1b Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Vurdert lege? Ingen her kan fikse slike problemer for deg... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 ... Bråvåkner med full panikk og hele kroppen er nummen ... Føles mer ut som jeg har vært bevisstløs og at jeg akkurat har blitt gjenopplivet eller noe sånt. Det kan være søvnapne, noe som må undersøkes av en lege. Det betyr at du slutter å puste. At kroppen er nummen, tyder imidlertid på det motsatte: at du har hyperventilert. Kan dette være bivirkninger av medisiner du tar? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Har tenkt på om det kan være søvnapne. Men samboeren min har ikke merket at jeg har sluttet å puste. Hun har vært våken noen av de gangene jeg har våknet med panikken. Armene har også som regel dovnet bort når dette skjer. Tenker mye på hjertefeil men da hadde jeg vel merket til dette også når jeg er våken? Burde nok spesifisere disse søvnforstyrrelsene bedre for legen min ja. Har jo forklart litt i og med at jeg har fått sovemedisin men er redd dette er mer alvorlig enn vanlige søvnproblemer når det er så mye rart som skjer. Tar sovemedisin veldig sjelden så mesteparten av problemene har nok ikke noe med den å gjøre. Har hatt disse problemene siden før jeg gikk på medisiner også. I tillegg til sovemedisin får jeg bare astmamedisin av legen. Anonymous poster hash: d3ac0...c1b Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Astmamedisin med kortison? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Jeg ville ha tatt kontakt med lege. Hadde en kollega i førtiårene som var inne til overvåkning pga. slike søvnforstyrrelser. Hun fikk behandling i ettertid. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Det er noe kortison i astmamedisinen. Men skal jo være så små mengder at den ikke skal ha noe særlig med bivirkninger. Jeg mener også å huske at jeg hadde disse problemene før jeg begynte med astmamedisin. Begynte vel allerede i 20 års alderen. Nå er jeg i 30 årene. Anonymous poster hash: d3ac0...c1b Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Høres ut som søvnparalyse blant annet.. Er ikke farlig men er en veldig ubehagelig opplevelse. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Høres ut som bivirkninger av dårlig psykisk helse (av typen som bør behandles) og dårlige responser på stimuli av alkohol og piller. Bruker du mye alkohol og piller? Ville tatt en tur til legen for å sjekke fysisk helse i første omgang. Hvis ikke legen finner noe fysisk trenger du nok psykiatrisk behandling. Anonymous poster hash: 77768...86f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Det stemmer at jeg har dårlig psykisk helse. Har gått til behandling i lang tid tidligere og prøvd diverse antidepressiva men det hjalp ikke stort. Løsningen ble til slutt uføretrygd dessverre. Tok opp søvnproblemer hos behandler men fikk aldri forklart dem sånn som jeg har gjort i denne tråden. Har Får imovane og sobril mot angst og søvnproblemene og det hjelper noe. Men har som sagt fått bivirkninger av imovane som har ført til at jeg har spist i søvne. Tar det veldig sjelden og det gjelder også sobril. Alkohol derimot har jeg misbrukt litt i perioder som jeg har vært veldig langt nede. Går månedsvis uten at jeg drikker men kan bli litt mye når jeg først gjør det. Anonymous poster hash: d3ac0...c1b Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 (endret) Du beskriver det som kalles for parasomnier bl.a. aktiveringsforstyrrelser (confusional arousal), søvnparalyse, eksploderende hodesyndrom og somnambulisme. Det ser ut til at de er knyttet til en rekke forskjellige søvnfaser hos deg. Har du noensinne vært til utredning hos en søvnspesialist? Når det går ut over livskvaliteten din kan det hjelpe å få noen profesjonelle råd. Endret 25. november 2017 av Kakofoni Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Det stemmer at jeg har dårlig psykisk helse. Har gått til behandling i lang tid tidligere og prøvd diverse antidepressiva men det hjalp ikke stort. Løsningen ble til slutt uføretrygd dessverre. Tok opp søvnproblemer hos behandler men fikk aldri forklart dem sånn som jeg har gjort i denne tråden. Har Får imovane og sobril mot angst og søvnproblemene og det hjelper noe. Men har som sagt fått bivirkninger av imovane som har ført til at jeg har spist i søvne. Tar det veldig sjelden og det gjelder også sobril. Alkohol derimot har jeg misbrukt litt i perioder som jeg har vært veldig langt nede. Går månedsvis uten at jeg drikker men kan bli litt mye når jeg først gjør det. Anonymous poster hash: d3ac0...c1b Ok, det kan forklare en del av det, men ville bedt fastlege om fysisk sjekk bare for å ha det utelukket om ikke annet. Det med Imovane er ikke uvanlig, noen får ingen bivirkninger av dem, andre får sånne sinnsyke ting som deg. Ville bare droppet den siden det antagelig er begrenset hvor mye hvile du får av å spise i søvne..Trener du? Det kan hjelpe å trene eller gå en lang tur på ettermiddag kveld fordi det nedregulerer noen av de fysiske responsene på sterk angst som er typisk noe som kan gi paralyser og ekle ting i søvne. Kroppen blir mindre aktivert før du legger deg da noe som kan hjelpe på søvnparalysene. Anonymous poster hash: 77768...86f Lenke til kommentar
Unusual Autistic Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 jeg har dødsattacks når jeg holder på å sovne. da får jeg nemlig kvelningsfornemmelse, av at jeg må gispe etter luft og mange ganger så skriker jeg av panikk. dette skjer ekstremt masse om jeg har drukket litt kaffe på dagen. før jeg legger meg når dette skjet, komer masse lyn/zappfølelser i hodet mitt (brainshivers). men jeg har tatt døgnekg og vanlig ekg og hjertet er friskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå