Gå til innhold

Hvordan ser fremtiden ut for Maritime næring?

fobian

Anbefalte innlegg

Hei, går nå sist året på videregående. I det siste har jeg kraftig vurdert Nautikk på NTNU. Men jeg lurer på om det er en tryg bransje å sikte seg mot, eller burde jeg heller holde meg unna? Siden jeg har lest en del forskjelligt på internett om dette. Som jeg forstår, nå for tiden så er næring ikke på topp. Men hvordan ser det ut f.eks de neste 5 årene? Er veldig usikker siden hvis maritime næring er ustabill og det ser ikke ut til å bli bedre. Så vet jeg ikke om det er så lurt å satse på det for min del. Hva tror dere?  Trenger litt mer informasjon, gjerne fra noen som jobber innenfor maritime eller har noe kjenskap. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur nok det er ei forholdsvis trygg retning å gå. No går det litt i bølgedalar, men det er liten grunn til å tru at behovet for skip blir mindre i framtida. Litt av grunnen til at det er litt usikkert akkurat no er at vi har ein stor flåte med skip som er fokusert på eit forholdsvis lite område, med andre skip tilpassa andre oppgåver så er det mykje jobbar å få seg.

Og uavhengig av tekonlogiutvikling og sjølvstyrande skip så vil det fortsatt i lang tid være behov for høgt kvalifisert mannskap der både kaptein, styrman, elektriker og maskinist i lang tid.

Lenke til kommentar

Trur nok det er ei forholdsvis trygg retning å gå. No går det litt i bølgedalar, men det er liten grunn til å tru at behovet for skip blir mindre i framtida. Litt av grunnen til at det er litt usikkert akkurat no er at vi har ein stor flåte med skip som er fokusert på eit forholdsvis lite område, med andre skip tilpassa andre oppgåver så er det mykje jobbar å få seg.

Og uavhengig av tekonlogiutvikling og sjølvstyrande skip så vil det fortsatt i lang tid være behov for høgt kvalifisert mannskap der både kaptein, styrman, elektriker og maskinist i lang tid.

Takk for svar. Maritim næring er jo veldig avhenging av olje. Er det rimelig å tenke seg at hvis oljen går opp går også maritime bransje opp? Vet du hvilke andre faktorer er sentrale og er avgjørende for næringen? 

Lenke til kommentar

Det spørs kva som det fokusert på. Akkurat no driv verfta å ser på bygging av cruiseskip og passasjerskip. Det er også mykje spennande som skjer innan fiskeri med nye løysingar og ny teknologi.

So kun avhengig av oljen er ikkje næringa, sjølv dei siste åra har kvilt på at det er lett tjente pengar å hente i oljenæringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...