Gå til innhold

Nytt redningshelikopter skadet i velt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pilotfeil, avslått autopilot og idiotpilot, misforståelse med autopilotsystemet sier 3 piloter jeg har snakket med i dag. En kjempefeil i så fall i autopilotsystemet som skal rette opp slike feil, men gjør det kun hvis maskinen er over 20-30m over bakken, og forstår at dette skjedde under taxi. Det er ikke korrekt det som artikkelen sier.

 

Resonans er lite sannsynlig, da for det meste det skjer med last I alle tilfeller ville det ikke velte maskinen til en side under taxi, det er omtrent umulig, med mindre pilot la over og kjørte kollektiv på full fitte, dette skal denne maskinen stoppe uansett om autopilot er aktiv.

 

I tilfellet på youtube over er omtrent alle sannsynlige kilder gjort på verst mulig måte, i tillegg til motorfeil.

Lenke til kommentar

Pilotfeil, avslått autopilot og idiotpilot, misforståelse med autopilotsystemet sier 3 piloter jeg har snakket med i dag. En kjempefeil i så fall i autopilotsystemet som skal rette opp slike feil, men gjør det kun hvis maskinen er over 20-30m over bakken, og forstår at dette skjedde under taxi. Det er ikke korrekt det som artikkelen sier.

 

Resonans er lite sannsynlig, da for det meste det skjer med last I alle tilfeller ville det ikke velte maskinen til en side under taxi, det er omtrent umulig, med mindre pilot la over og kjørte kollektiv på full fitte, dette skal denne maskinen stoppe uansett om autopilot er aktiv.

 

I tilfellet på youtube over er omtrent alle sannsynlige kilder gjort på verst mulig måte, i tillegg til motorfeil.

 

Edit: at helikopteret var delvis i luften når det skjedde, ikke at det var "utenfor hangaren", var det jeg mente med at artikkelen var feil

Lenke til kommentar

 

Mer fra det danske havariet:

 

"Voldsomme rystelser i en af forsvarets problemfyldte EH101-helikoptere fjernede piloters natoptik og fik en af dem til at ramme et styrehåndtag og forværre rystelserne, afslører ulykkesrapport.

 

https://ing.dk/artikel/rystelser-i-forsvarets-ulykkeshelikopter-gjorde-pilot-til-ufrivillig-plejlstang-177495

 

[...]

 

Da den danske helikopter skulle lave sin anden træningslanding under øvelsen, landede den planmæssigt, men kørte over et sæt hjulspor i terrænet. Bumpet fik andenpiloten til ufrivilligt at trykke på et håndtag ved sin venstre hånd, kaldet Collective.

 

Collective styrer opdriften i helikopterens hovedrotor, og pilotens arm startede derfor endnu et ‘bump’ i hele helikopteren, og rystelserne var i gang. Rystelserne blev så voldsomme, at piloternes natoptik blev rystet af, og de blev kastet rundt i deres seler. Mørke, sand i luften, rystelser og meget begrænset belysning i cockpittet betød, at piloterne hverken kunne se noget indvendigt eller udvendigt.

 

På dette tidspunkt fejlidentificerede andenpiloten ifølge rapporten rystelserne som den typiske type rystelser i EH101-helikopteren. Den finder sted ved 3,65 Hz (rystelser pr. sekund) og kaldes Vertical Bounce. Han agerede derfor, som forsvarets træning foreskriver i den situation: Han slog helikopterens stabiliseringssystem fra og forsøgte at lette for at stabilisere helikopteren og gøre landingen om.

 

Havarirapporten fastslår imidlertid, at rystelserne i stedet skyldtes andenpilotens påvirkning af Collective - en type rystelser, der kaldes biomekanisk feedback og som foregår ved 3 Hz.

 

‘Forsimplet sker der det, at en tilstrækkelig stor påvirkning af helikopteren i den lodrette akse forplanter sig grundet inertiforhold gennem sæde og pilotens krop og arm tilbage til 'collective', som derved påvirkes og genererer endnu en lodret bevægelse af helikopteren, der igen forplanter sig gennem sæde og pilot tilbage til 'collective' osv. Processen kan komme i fase med sig selv og blive selvfødende. Pilotens rolle er i princippet udelukkende at fungere som en art ufrivillig plejlstang, der forbinder og overfører kraft fra sædet til 'collective',’ hedder det i rapportens forklaring af biomekanisk feedback.

 

Med stabiliseringssystemet slået fra blev andenpilotens arm derfor ved med at forværre de rystelser, som til sidst fik helikopteren til at vælte om på siden og miste alle rotorblade samt hele halepartiet.

 

Blandt årsagerne til at ulykken kunne ske peger kommissionens rapport blandt andet på for dårlig træning af piloten til situationen, for dårlig monteringsmekanisme af natoptik på piloterne, helikoptertypens overfølsomhed over for biomekanisk feedback og for dårligt lys i kabinen."

 

 

https://ing.dk/artikel/rystelser-i-forsvarets-ulykkeshelikopter-gjorde-pilot-til-ufrivillig-plejlstang-177495

 

Havarirapporten:

https://www2.forsvaret.dk/nyheder/intops/Pages/Unders%C3%B8gelserafhelikopterhavarierafsluttet.aspx

Lenke til kommentar

Mer fra det danske havariet:

 

"Voldsomme rystelser i en af forsvarets problemfyldte EH101-helikoptere fjernede piloters natoptik og fik en af dem til at ramme et styrehåndtag og forværre rystelserne, afslører ulykkesrapport.

 

https://ing.dk/artikel/rystelser-i-forsvarets-ulykkeshelikopter-gjorde-pilot-til-ufrivillig-plejlstang-177495

 

[...]

 

Da den danske helikopter skulle lave sin anden træningslanding under øvelsen, landede den planmæssigt, men kørte over et sæt hjulspor i terrænet. Bumpet fik andenpiloten til ufrivilligt at trykke på et håndtag ved sin venstre hånd, kaldet Collective.

 

Collective styrer opdriften i helikopterens hovedrotor, og pilotens arm startede derfor endnu et ‘bump’ i hele helikopteren, og rystelserne var i gang. Rystelserne blev så voldsomme, at piloternes natoptik blev rystet af, og de blev kastet rundt i deres seler. Mørke, sand i luften, rystelser og meget begrænset belysning i cockpittet betød, at piloterne hverken kunne se noget indvendigt eller udvendigt.

 

På dette tidspunkt fejlidentificerede andenpiloten ifølge rapporten rystelserne som den typiske type rystelser i EH101-helikopteren. Den finder sted ved 3,65 Hz (rystelser pr. sekund) og kaldes Vertical Bounce. Han agerede derfor, som forsvarets træning foreskriver i den situation: Han slog helikopterens stabiliseringssystem fra og forsøgte at lette for at stabilisere helikopteren og gøre landingen om.

 

Havarirapporten fastslår imidlertid, at rystelserne i stedet skyldtes andenpilotens påvirkning af Collective - en type rystelser, der kaldes biomekanisk feedback og som foregår ved 3 Hz.

 

‘Forsimplet sker der det, at en tilstrækkelig stor påvirkning af helikopteren i den lodrette akse forplanter sig grundet inertiforhold gennem sæde og pilotens krop og arm tilbage til 'collective', som derved påvirkes og genererer endnu en lodret bevægelse af helikopteren, der igen forplanter sig gennem sæde og pilot tilbage til 'collective' osv. Processen kan komme i fase med sig selv og blive selvfødende. Pilotens rolle er i princippet udelukkende at fungere som en art ufrivillig plejlstang, der forbinder og overfører kraft fra sædet til 'collective',’ hedder det i rapportens forklaring af biomekanisk feedback.

 

Med stabiliseringssystemet slået fra blev andenpilotens arm derfor ved med at forværre de rystelser, som til sidst fik helikopteren til at vælte om på siden og miste alle rotorblade samt hele halepartiet.

 

Blandt årsagerne til at ulykken kunne ske peger kommissionens rapport blandt andet på for dårlig træning af piloten til situationen, for dårlig monteringsmekanisme af natoptik på piloterne, helikoptertypens overfølsomhed over for biomekanisk feedback og for dårligt lys i kabinen."

 

 

https://ing.dk/artikel/rystelser-i-forsvarets-ulykkeshelikopter-gjorde-pilot-til-ufrivillig-plejlstang-177495

 

Havarirapporten:

https://www2.forsvaret.dk/nyheder/intops/Pages/Unders%C3%B8gelserafhelikopterhavarierafsluttet.aspx

 

Ja, dette høres helt riktig ut og er omtrent hva jeg har hørt fra pilotene jeg har snakket med, noe lignende er akkurat hva som sannsynligvis skjedde her også.

At autopilot, flybywire, eller hva man vil kalle det har blitt slått av er nok årsaken til denne ulykken. En militærpilot som er vant med hueys, seakings, diverse AS - gamle maskiner uten fbw stoler mest på sine egne mekanismer. Dette er en maskin som gjør tingene bedre selv. Det er kontraintuaitivt for alle piloter, fordi de er vant med at det er mennesket som styrer maskinen, ikke omvendt. Dårlig opplæring/instruksjon fra fabrikken fører til denne ulykken kombinert med pilotfeil.

 

"Bumpet fik andenpiloten til ufrivilligt at trykke på et håndtag ved sin venstre hånd, kaldet Collective."

 

Collective, er altså ca likt gasspedalen i en bil. Det er kjent årsak for innlandshavari at folk i baksetet på helikopeter har enten trykket ned kollektiv eller har lagt gjenstander på tullete plasser som gjør kollektivstikka ikke så medgjørlig som den skal være. Det er uansett piloten som har ansvaret.

Lenke til kommentar

Bakkeresonans river helikopteret i stykker før det velter, og jeg tror det ville sett helt annerledes ut. Dette helikopterskroget ser helt ut der det ligger på siden. Tviler på at halen hadde vært inntakt dersom bakkeresonans hadde vært årsak.

Tror dette skroget må kasseres. Kreftene når rotoren treffer bakken er ufattelig store, og har nok uforutsigbare konsekvenser for strukturen. Tror ikke det er mulig å garantere for en bestemt levetid om skrogdeler eller komponenter skal gjenbrukes her.

Vill gjetting fra en tidligere helikoptertekniker her.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra hva man kan se av ytre skader ser ut som de kostbare radar og FLIR-systemene har gått klar av velten. Den ene av de tre motorene ser helt ødelagt ut.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/J1Wk5j/Fortsatt-uklart-hvorfor-det-nye-redningshelikopteret-veltet-pa-Sola#&gid=1&pid=1

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/qnpGLe/Det-nye-redningshelikopteret-veltet-mens-rotorbladene-gikk#&gid=1&pid=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...