phax Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Har fått tak i en 10" og et delefilter så tenkte jeg skulle prøve meg på å bygge en passiv sub til hjemmebruk! skal også etterhvert prøve meg på et par små fronthøyttalere når jeg får penger.. det jeg da lurer på nå i førsteomgang er matriale.. har fått med meg at et par tykke mdf plater er tingen.. men mdf har jo ikke akkurat så fin finish da..? funker jo selvsagt fint og bare male mdf platene.. men hvordan funker det og bruke mere "vanlig" tre for og få den ekte tre finishen? tenker da mest på de fremtidige front høyttalerne, men er jo litt kjekt at sub og høyttalere står i stil! ellers hvordan er det med tetting av kassa, hva anbefales der? og dempematter? syns jeg husker og ha sett en tråd her der en fyr bygde seg en sub, med bilder og greier, men klarte ikke finne den.. noen linker? takker for alt. Lenke til kommentar
neon king Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 hvilket ellement er det du har hvilken type kasse er det du hadde tengt å bygge bruk mdf og mal dem med en farge med glans du kan kanskje også lime treplater utpå mdf platene til tetting kan du bruke sparkel, lim, kit og sånt Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Er det noe tutorials ellerno, på nettet hvor man kan lære seg å bygge høytalere og dill eller? Har lyst til å prøve meg en dag. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 http://www.ljudia.no/no/index.html Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 ok har kasse så og si iboks nå.. det jeg stusser på nå er bassrefleksen, har plassering i forhold til element noe og si? og hvordan er det med elementet, best under kassa eller i front? skal ha ei kvadratisk kasse på 38 liter, bassrefleks. i følge ljudia burde bassrefleksen da være på 75 mm i diameter og 300 mm lang, går jo nesten tvers gjennom kassa da! mulig og/eller bedre å bruke større diameter og kortere rør? skjønnte meg ikke helt på de der kalkulator greiern på ljudia.... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Du må da i såfall ha mindre diameter for å få kortere rør. Når du bygger kassa (er vel for sent nå) så bør man bruke et lim som jeg ikke husker navnet på i farta. Er et lim som ekspanderer/utvider seg noe helt sinnsykt. Det tetter megabra. Plassering av bassrefleksrør skal ikke ha noe særlig betydning, men du må ha litt plass mellom enden av porten og veggen i kabinettet. (Ganske logisk. Lufta må jo kunne flyte fritt inn og ut av porten.) Til finnish får man jo diverse "trekk" i diverse mønstre. www.ljudia.se har en del. Kan evt. bare lakke kassa, men kan fort se veldig jalla ut da. Husk dempestoff i høyttalerkassa! Spesielt på veggen bak elementet. Jeg bruker no dill jeg fant på Biltema. Når du velger bassrør så bør du ABSOLUTT velge noen med koniske ender, i BEGGE ender! Jeg hadde 2 rør før som kun hadde koniske på utsiden. De lagde blåselyder ut av en annen verden. Husk delefilter. www.ljudia.se har noen guider til høyttalerbygging. Endret 11. desember 2003 av sedsberg Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 ok, blir ca 5 cm unna bakveggen for lite da? altså bassrefleks'n. dempematter har jeg bare ribba fra en annen høyttaler.. tenkte kle boksen med noe sånn her! ser det bra ut eller? noen som vet om man får kjøpt det på byggmakker eller lignende..? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Om jeg ikke husker feil så bør avstanden fra enden av bassrøret til veggen være større enn eller lik diameteren til røret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå