bo1e Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Internett kommer inn gjennom en ipfire-ruter. Bak den har jeg en asus n66u (tror jeg det er) med merlin wrt på. Den har gjestewifi-funksjonalitet, men da må den stå for rutingen, og det gjør den jo ikke. Er det noen måter jeg kan få gjestewifi til å funke fra asusen likevel? Med VLAN for eksempel? Jeg ønsker meg både et vanlig wifi-nett på samme nett som resten av LANet i tillegg til et isolert wifi-nett kun med internett-tilgang. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Det skal da funke. Har en RT-AC68U som ruter og en RT-AC56U i AP-modus (begge med Merlin) og der kan jeg sette opp gjestenett på samme måte på begge to. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 4. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2017 Men hvordan isoleres da gjestetrafikken fra hoved-lanet i apet? Det går fint an å velge gjestenettverk hos meg, men det blir ikke opprettet et nytt isolert nett. Et AP driver vel ikke med ruting? Og den vil jo da også trenge en egen dhcp-server? Som ikke er tilgjengelig i ap-modus? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Isolert betyr da att gjester ikke har adgang til det interne nettverket, men har internett. Det er basic hva et gjestenettverk eller vlan handler om Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Om du da ikke vil benytte asus men benytte et wireless kort kan du se/lese https://www.ipfire.org/features og helt nederst kan du lese IPFire offers several options for the integration of wireless clients. First, an access point can be connected via a LAN card. In this scenario, IPFire offers MAC/IP address filtering to allow only authorized clients. The clients are allowed by default to access the Internet, but they are not allowed access the local LAN. The second option is to install a wireless LAN (WLAN) card in the IPFire machine that takes the functionality of the access point over, using the add-on "hostapd". This add-on supports both unencrypted and WPA/WPA2-encrypted connections. Also the use of 5 GHz (802.11a standard) is possible if the wireless card supports it. Wireless card support in IPFire is excellent. The drivers in the stable kernel are very up-to-date and IPFire therefore supports a significant amount of WLAN cards. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 5. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2017 (endret) Jeg er klar over hva det betyr. Jeg spør om hvordan det faktisk løses teknisk i et AP som ikke har ruterfunksjonalitet. Wifi i ipfire-boksen er ikke aktuelt på grunn av plassering. Utfordringen min var at jeg ønsker at APet skal tilby både vanlig wifi og gjestenett, slik disse boksene i utgangspunktet kan gjøre. Men jeg antar de gjør det når de er i ruter-mode, og har anledning til å styre trafikken selv med ruterfunksjonalitet som er slått av i AP-mode. Jeg regner med jeg fint kan ha en ekstra port på ipfire-boksen og koble til et ekstra AP og problem solved. Men jeg håpet å løse det med oppsettet jeg allerede har. Og har lest at det skal la seg gjøre, i og med at både ipfire og asus med merlin er ganske konfigurerbare. Endret 5. desember 2017 av bo1e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå