ozone Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Jeg vil oppfordre folk til å ikke la seg rive med i dette idiotiske Black Friday hysteriet. Mange jeg kjenner løper avgårde og kjøper ting de overhodet ikke trenger! Og da har man jo ikke spart noe? I tillegg er jo hele konseptet latterlig; Butikkene hadde jo aldri gjort dette hvis ikke de tjente på det! Den logikken er så åpenbar, at voksne mennesker som likevel biter på burde vært mentalundersøkt. Endret 24. november 2017 av ozone 6 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) La oss ikke overvurdere handelsstanden, det er ikke sikkert de tjener så forferdelig mye på det i det lange løp. Mange bruker mye mindre penger ellers i året i påvente av BF, og jeg er sikker på at dette er den eneste dagen i året noen av oss kjøper elektronikk. Men ja, det er ingen grunn til å ta av. Man sparer ikke penger på å kjøpe noe på salg med mindre det var noe man i alle fall skulle ha. Endret 24. november 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Eg har sett over litt av tilboda som er i dag, og det er ingenting eg har lyst på eller treng... So eg trur eg står over å kjøpe noko . 3 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hvis alle følger tanken om å ikke kjøpe ting de overholdet ikke trenger, uavhengig av Black Friday eller ikke, så har det et par interessante konsekvenser på sikt.Mindre handel gjør at flere butikker på sikt går konkurs, som igjen gjør at antallet som handler også reduseres pga reduserte inntekter.Videre gjør det at de som lager varene får mindre bestillinger, som gjør at de igjen tjener mindre penger, ansatte blir sagt opp eller i verste scenario fabrikker legges ned. Dette igjen reduserer skatteinntekter, gjør at flere får penger via Staten uten at det generer mer inntekter, som igjen betyr på sikt at inngående skatte inntekter fra hver innbygger reduseres, samtidig som utgiftene økes. Dette igjen gjør at velferdstilbudet blir svekket, som igjen gjør at kommuner som ikke allerede har kjørt opp skatter og avgifter blir nødt til dette.Så hysterisk overdrevet så betyr en slik setning at markedsøkonomien på sikt kollapser... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hvis alle følger tanken om å ikke kjøpe ting de overholdet ikke trenger, uavhengig av Black Friday eller ikke, så har det et par interessante konsekvenser på sikt. Mindre handel gjør at flere butikker på sikt går konkurs, som igjen gjør at antallet som handler også reduseres pga reduserte inntekter.Videre gjør det at de som lager varene får mindre bestillinger, som gjør at de igjen tjener mindre penger, ansatte blir sagt opp eller i verste scenario fabrikker legges ned. Dette igjen reduserer skatteinntekter, gjør at flere får penger via Staten uten at det generer mer inntekter, som igjen betyr på sikt at inngående skatte inntekter fra hver innbygger reduseres, samtidig som utgiftene økes. Dette igjen gjør at velferdstilbudet blir svekket, som igjen gjør at kommuner som ikke allerede har kjørt opp skatter og avgifter blir nødt til dette. Så hysterisk overdrevet så betyr en slik setning at markedsøkonomien på sikt kollapser... Joa, men er det beste å ha et samfunn som er bygd på akselererende materielt forbruk? At folk jobber litt mindre, har litt mer fri, og litt mindre ting er ikke nødvendigvis problematisk. AtW 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hvis alle følger tanken om å ikke kjøpe ting de overholdet ikke trenger, uavhengig av Black Friday eller ikke, så har det et par interessante konsekvenser på sikt. Mindre handel gjør at flere butikker på sikt går konkurs, som igjen gjør at antallet som handler også reduseres pga reduserte inntekter.Videre gjør det at de som lager varene får mindre bestillinger, som gjør at de igjen tjener mindre penger, ansatte blir sagt opp eller i verste scenario fabrikker legges ned. Dette igjen reduserer skatteinntekter, gjør at flere får penger via Staten uten at det generer mer inntekter, som igjen betyr på sikt at inngående skatte inntekter fra hver innbygger reduseres, samtidig som utgiftene økes. Dette igjen gjør at velferdstilbudet blir svekket, som igjen gjør at kommuner som ikke allerede har kjørt opp skatter og avgifter blir nødt til dette. Så hysterisk overdrevet så betyr en slik setning at markedsøkonomien på sikt kollapser... Det hadde jo vært helt topp. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Er det forbrukeren sin oppgave å jobbe for at butikkene IKKE skal tjene penger? Skjønte ikke helt det argumentet. Våkne forbrukere kan selvsagt spare penger på å kjøpe ting de trenger på rett tidspunkt. Å prøve å oppdra og informere de som ikke er våkne er prisverdig men forjeves imho Evig optimist som jeg er. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. november 2017 Forfatter Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Hvis alle følger tanken om å ikke kjøpe ting de overholdet ikke trenger, uavhengig av Black Friday eller ikke, så har det et par interessante konsekvenser på sikt...Så hysterisk overdrevet så betyr en slik setning at markedsøkonomien på sikt kollapser... I prinsippet er det mye riktig i det du sier, men markedsøkonomi og privatøkonomi er mye mer selvregulerende enn du antyder. I tillegg er det neppe forbrukernes oppgave eller plikt å holde liv i bedrifter som egentlig ikke har livets rett. Problemet med dagens "aksjeselskap med et styre"-samfunn, er at alt skal vokse! Vekst er eneste mål for alle bedrifter idag. Uten vekst har du mislyktes. Det sier seg selv at det ikke går i det lange løp. Det er mye av årsaken til inflasjon, krakk, og konkurser. I gamle dager laget bakeren akkurat så mange brød som landsbyen trengte. I dag skal han selge mer og mer hver dag. Hva er mest moralsk riktig, og ikke minst sammsfunnsøkonomisk? Endret 24. november 2017 av ozone 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 I gamle dager laget bakeren akkurat så mange brød som landsbyen trengte. I dag skal han selge mer og mer hver dag. Hva er mest moralsk riktig, og ikke minst sammsfunnsøkonomisk? Landsbyen må læres opp til å spise meeeeeeer brød.....og bakeren tjener mer penger som han kan bruke til å kjøpe ting han ikke trenger......i butikkene i landsbyen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Slapp av, det er gode tilbud hele året... "Caveat emptor" gjelder fortsatt. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hvis alle følger tanken om å ikke kjøpe ting de overholdet ikke trenger, uavhengig av Black Friday eller ikke, så har det et par interessante konsekvenser på sikt...Så hysterisk overdrevet så betyr en slik setning at markedsøkonomien på sikt kollapser... I prinsippet er det mye riktig i det du sier, men markedsøkonomi og privatøkonomi er mye mer selvregulerende enn du antyder. I tillegg er det neppe forbrukernes oppgave eller plikt å holde liv i bedrifter som egentlig ikke har livets rett. Problemet med dagens "aksjeselskap med et styre"-samfunn, er at alt skal vokse! Vekst er eneste mål for alle bedrifter idag. Uten vekst har du mislyktes. Det sier seg selv at det ikke går i det lange løp. Det er mye av årsaken til inflasjon, krakk, og konkurser. I gamle dager laget bakeren akkurat så mange brød som landsbyen trengte. I dag skal han selge mer og mer hver dag. Hva er mest moralsk riktig, og ikke minst sammsfunnsøkonomisk? Det ble hysterisk satt på spissen, men veldig enig i det du skriver. Det som likevel forbløffer meg er at antall dagligvarebutikker har bare økt og økt her jeg bor, og flere av de har blitt pusset opp og utvidet. Bare de siste 7 årene har det blitt 1 stor Kiwi til, 1 ny Coop Extra, en liten butikk utvidet til Coop Extra og nylig åpnet en stor Spar butikk til her i byen. Og dette i en by som knapt har hatt befolkningsvekst de siste 10 årene, så spørsmålet er hvor mye mer handler folk egentlig når tilbudet er utvidet såpass mye ? Jeg får det ikke til å gå opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Gleder meg til å komme hjem og se videoer fra borgerkrigen på Norwegian Outlet i Vestby. Det er samme bråket hvert år. Edit: på TV2 ser det ut som en planlagt sensasjon. Flere pressefolk var linet opp for å ta bilder. Endret 24. november 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 I tillegg er det neppe forbrukernes oppgave eller plikt å holde liv i bedrifter som egentlig ikke har livets rett. Naturligvis ikke, men pussig nok tvinges vi til å holde liv i personer som egentlig ikke har livets rett, for å si det litt brutalt :-) Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Merkelig, skulle tru vi set meir pris på menneskeliv enn bedriftsliv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Merkelig, skulle tru vi set meir pris på menneskeliv enn bedriftsliv. Enkelte politiske retninger gjør åpenbart ikke det. AtW 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 I tillegg er jo hele konseptet latterlig; Butikkene hadde jo aldri gjort dette hvis ikke de tjente på det! Den logikken er så åpenbar, at voksne mennesker som likevel biter på burde vært mentalundersøkt. Du overdramatiserer voldsomt synes jeg. Svartfredagen er ikke akkurat et stort problem når det kommer til et kynisk bruk og kast samfunn der folk kjøper ting de ikke trenger. Resten av året er en ting og det er like bra tilbud som får folk til å handle ting de ikke trenger året rundt. Butikkene hadde aldri gjort noe hvis de ikke tjente på det Siden du ikke liker (lokke)tilbud og at folk kjøper ting de ikke trenger så lurer jeg på om du stemmer Rødt? Kommunisme og "staten eier alt og deler ut kun det folk trenger" bør jo være midt i blinken for deg 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Jeg vil oppfordre folk til å ikke la seg rive med i dette idiotiske Black Friday hysteriet. Mange jeg kjenner løper avgårde og kjøper ting de overhodet ikke trenger! Og da har man jo ikke spart noe? I tillegg er jo hele konseptet latterlig; Butikkene hadde jo aldri gjort dette hvis ikke de tjente på det! Den logikken er så åpenbar, at voksne mennesker som likevel biter på burde vært mentalundersøkt. Logikken er også den at de tjener mer på deg resten av året eller når du ikke kjøper på tilbud. Jeg har aldri kjøpt noe på Black Friday som jeg ikke har hatt god nytte av, og spart mer enn ellers i året. Om alle andre idioter ikke er i stand til å sjekke om de gjør et godt kjøp, så for det være opp til dem. Jeg synes det er patetisk å klage på at på at butikker setter ned priser: Er det virkelig noe å klage på, hello?? Klag heller over din egen idioti og dumskap. Er sjeleglad det finnes en dag i året man sparer ekstra mye - og utnytter det for alt det er verdt. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Siden du ikke liker (lokke)tilbud og at folk kjøper ting de ikke trenger så lurer jeg på om du stemmer Rødt? Kommunisme og "staten eier alt og deler ut kun det folk trenger" bør jo være midt i blinken for deg Tulling. Og at "kun" det folk trenger skulle være så skrekkelig. Du har beskrevet ett scenario hvor staten deler ut hva folk trenger, også vil du ha det til å oppfattes som noe ille? Jeg mener ikke å si noe om kommunisme som godt eller dårlig som sådan, men skjønner ikke hvorfor du skal det? Om man stiller seg kritisk til massekonsum må man finne seg i å bli nokså dimt tilskrevet kommunistisk tankegods? 2 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Man burde ikke fått kjøpt nytt tv, kjøleskap, komfyr, etc. med mindre man innleverer tilsvarende produkt og det kan bevises det er defekt eller eldgammelt. (for å sette på spissen) Men i praksis lar det seg ikke gjennomføre, fordi det handler om "personlig frihet" og motargumentet blir brått "se på gamle Soviet, se på Nord Korea" osv. Endret 24. november 2017 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå