Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor spiser så mange fortsatt kjøtt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett flere dokumentarer på for eksempel Netflix hvor det blir forklart av mange spesialister og leger hvor farlig kjøtt er for oss. Det bringer frem fedme, diabetes, kreft og andre sykdommer samt masseproduksjon og dreping av unødvendig mye dyr.

 

Anonymous poster hash: 3a14d...58c

 

I en fedme og diabetes diskusjon må man også se på tilsetningstoffer som salt, sukker og fett, samt inntak av kalorier mot daglig behov. Ved kreftfare kommer hvordan kjøttet er varmebehandlet inn i bildet.

Lenke til kommentar

Problemet hvis alle er veganere ville det blitt alt for mye dyreskader der dyr blir kjørt i hjel av biler, tog, buss etc, biler\ulver\bjørner hadde spist opp sau, gris, kylling etc. Tenk så bortkastet? Man kunne gitt de til dyrefor til katt, hund eller rev\ulv.

 

Så da ville det blitt et samfunnproblem.

 

Problemet er middag som kun er vegitar mat er dyrt. Hvis man ikke lager det selv.

 

F.eks

Vegetarburger med Ost 4 stk, 500 g

http://www.klikk.no/foreldre/first-price-hamburgere-3683964

 

Så man kan gi middag til 4 personer for samme pris som 2.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Folk har alt for stor tillit til dokumentarer.

Det er ikke slik at en dokumentar blir laget ut fra blanke ark og kun øye for sannhet. 

 

Når man skaffer penger til en dokumentar må man vite hva man skal argumentere for/mot. Hvem som betaler for dokumentaren er ofte viktigere enn selve dokumentaren. 

Alle triks i boka blir brukt for å hamre inn budskapet. Man utelater gode motargumenter, man finner "autoritetspersoner" som kan uttales seg. "Eksperter" som mener ditt og datt. 

Samtidig som bilde, tekst og voiceover koordineres for å påvirke deg som seer på en effektiv måte. Et bilde trenger ikke å ha noe som helst med saken å gjøre, men er der for å gi deg en følelse eller insinuere noe de ikke direkte kan si.

Statistikk brukes feil.

Sammenheng blir årsak.

Enkelttilfeller blir brukt som bevis.

 

 

Kildekritikk burde være obligatorisk fag fra 1. klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener i utgangspunktet at man skal spise det man vil spise. Vil man være veganer så vær så god.

 

Men å prøve å gjøre det til et moralsk spørsmål er fånyttes; den taper veganere glatt. Å være veganer er en luksus vi her i vår rike del av verden kan unne oss, fordi vi svømmer i mat. Når man som veganer står foran kjøttdisken, vender nesa i sky og erklærer at kjøtt er "under deres verdighet", så spytter man i trynet på store deler av verden hvor folk sulter og ville gitt en arm og et bein for å kunne ha en slik overflod av mat tilgjengelig.

 

Moralske høy-på-pæra veganere er rimelig uspiselige.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet hvis alle er veganere ville det blitt alt for mye dyreskader der dyr blir kjørt i hjel av biler, tog, buss etc, biler\ulver\bjørner hadde spist opp sau, gris, kylling etc. Tenk så bortkastet? Man kunne gitt de til dyrefor til katt, hund eller rev\ulv.

Jeg må si at jeg ikke helt holder følge med logikken din. Antallet sau i norsk natur, og ulvs diett, hadde nok blitt dramatisk redusert, og dyrepåkjørsler hadde vært redusert til ville dyr. Eller tror du bønder har dyr som kjæledyr, og at man spiser de fordi de uansett er der...?

Lenke til kommentar

Jeg spiser kjøtt fordi jeg synes det er best, og fordi jeg tror det er bra for meg. Spiser kjøtt flere ganger om dagen. Jeg tror at kroppen trenger kjøtt for å fungere og holde seg sterk, eller så innbiller jeg meg bare til å tro det fordi jeg egentlig har mest lyst på kjøtt. Spiste forresten ribbe til frokost idag, rester fra igår.  :)

Endret av Diskusjonist
Lenke til kommentar

Jeg mener i utgangspunktet at man skal spise det man vil spise. Vil man være veganer så vær så god.

 

Men å prøve å gjøre det til et moralsk spørsmål er fånyttes; den taper veganere glatt. Å være veganer er en luksus vi her i vår rike del av verden kan unne oss, fordi vi svømmer i mat. Når man som veganer står foran kjøttdisken, vender nesa i sky og erklærer at kjøtt er "under deres verdighet", så spytter man i trynet på store deler av verden hvor folk sulter og ville gitt en arm og et bein for å kunne ha en slik overflod av mat tilgjengelig.

 

Moralske høy-på-pæra veganere er rimelig uspiselige.

Kjøtt er en luksus.

Hvor mange av disse sultende du maler opp tror du har kjøtt i kostholdet?

Kjøttet du spiser, spiser bedre enn 795 millioner av verdens mennesker.

 

Kudos for ordspill.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Spørsmål.

Etter og ha sett på flere dokumentarer og lest mye på nett om vegetar og vegan kosthold, lurer jeg på hvilket motargumenter det kan være for å ikke være en del av dette?

Sett flere dokumentarer på for eksempel Netflix hvor det blir forklart av mange spesialister og leger hvor farlig kjøtt er for oss. Det bringer frem fedme, diabetes, kreft og andre sykdommer samt masseproduksjon og dreping av unødvendig mye dyr. Vi blir servert kjøtt fra dyr som allerede har kreft og ingen som spiser kjøtt ser ut til å bry seg? Jeg som vegetarianer lurer da på hvilket argumenter som finnes for hvorfor dere faktisk spiser kjøtt da? Om noen har noen gode kilder til fakta om dette emnet, er jeg veldig interessert i å høre :)

 

Anonymous poster hash: 3a14d...58c

Slutter man Helt å spise kjøtt blir man oftest alt for mager

Lenke til kommentar

Jeg mener i utgangspunktet at man skal spise det man vil spise. Vil man være veganer så vær så god.

 

Men å prøve å gjøre det til et moralsk spørsmål er fånyttes; den taper veganere glatt. Å være veganer er en luksus vi her i vår rike del av verden kan unne oss, fordi vi svømmer i mat. Når man som veganer står foran kjøttdisken, vender nesa i sky og erklærer at kjøtt er "under deres verdighet", så spytter man i trynet på store deler av verden hvor folk sulter og ville gitt en arm og et bein for å kunne ha en slik overflod av mat tilgjengelig.

 

Moralske høy-på-pæra veganere er rimelig uspiselige.

 

 

Fall i argumentet her. Det å spise kjøtt ER luksus. Maten i kjøttdisken er en av faktorene til at "store deler av verden sulter".

 

Anonymous poster hash: c95b9...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener i utgangspunktet at man skal spise det man vil spise. Vil man være veganer så vær så god.

 

Men å prøve å gjøre det til et moralsk spørsmål er fånyttes; den taper veganere glatt. Å være veganer er en luksus vi her i vår rike del av verden kan unne oss, fordi vi svømmer i mat. Når man som veganer står foran kjøttdisken, vender nesa i sky og erklærer at kjøtt er "under deres verdighet", så spytter man i trynet på store deler av verden hvor folk sulter og ville gitt en arm og et bein for å kunne ha en slik overflod av mat tilgjengelig.

 

Moralske høy-på-pæra veganere er rimelig uspiselige.

 

Du har vel fått to svar på denne allerede, men jeg stemmer i; Du har snudd argumentet fullstendig på hodet. Kjøttproduksjon er LANGT mer ressurskrevende enn vegetarkost. Hadde vi virkelig hatt en reell bekymring for verdens sultne hadde vi sørget for å produsere mer frukt og grønt på de arealene som idag brukes til å produsere dyrefor, og shippet dette rett til de som trenger det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper at det å være veganer er dyrere enn en som spiser alt, pluss at en slipper å være så nøye hva varene inneholder

 

Har du sett kilopriser på kjøtt? 

 

+ ris, poteter, havregryn, pasta, linser, bønner osv., dvs. matvarer som kan utgjøre en solid del av et vegansk kosthold er ganske så billige. Grønnsaker og frukt (spesielt om en handler i sesong eller frossent) vil jeg ikke si er nevneverdig dyrt, sammenligner en med kjøttpriser.

 

Men i bunn og grunn koker det vel ned til personlige preferanser og egen økonomisk situasjon; det kan være dyrt å spise kjøtt, og... hm, ja nei, egentlig ikke  dyrt å spise grønnsaker... 

 

Anonymous poster hash: c95b9...9a7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...