Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og noen venner av meg stjal fra mat og helse matlageret. 

Nå har jeg fått dårlig samvittighet og vil tilstå. Nevnte det til de andre gutta, men de bare lo av meg og sa jeg var dum. Nesten alle i klassen vet at vi stjal, men ingen vil tyste. Selv om alle jentene kom bort til meg og konfronterte meg.

Får bare lyst til å gi læreren pengene tilbake og tilstå. Jeg er for lojal til å tyste på de andre, vil bare gi henne pengene og glemme saken.

Har jeg rett?

Anonymous poster hash: 9589b...1f5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du har "mat og helse" som fag, gjetter jeg på at du går på ungdomsskolen. Du er fortsatt ung og har mange år å lære på. Det er det jeg ville gjort her - lært av en feil :)

Du har gjort noe som du selv føler var feil - så det beste rådet mitt er å gå til læreren, si at du vil snakke med han/henne og fortelle hva som skjedde. Du behøver ikke fortelle hvem andre som var med på det, og det tror jeg læreren din vil forstå.

Du skal ikke være redd og nervøs - men stolt av deg selv for at du kjenner på en følelse, og ønsker å gjøre noe med det.

Lykke til - det kommer til å gå helt fint :)

- B

• Liker 8
Lenke til kommentar

Har jeg rett?

Ja. Ærlighet er en bra ting og rælfolk som stjeler er ikke bra. Jeg vil tro at du kanskje har lært av den dårlige samvittigheten din som er vel så viktig som å tilstå :)

Sa det til hun idag, og hun sa hun skulle tenke på det.

Er det et godt tegn?

Ikke nødvendigvis, men det er selvfølgelig bedre enn hvis du ikke hadde sagt det. Ekte anger er verdt en del.

Lenke til kommentar

Uff. Du skulle bare gitt tilbake penge anonymt. Du gjorde noe dumt, men det har vi alle gjort en eller annen gang. Nå blir det sikkert mye styr, lærere kan ofte være så vanskelig når det kommer til sånne ting. 

Jaja, du gjorde iallefall det som var rett. Lover bra for deg videre, men mulig det blir litt pes.

Lenke til kommentar

Det kan nok hende hun tar kontakt med foreldrene dine, men du HAR gjort det riktige og sagt hvordan det er. Det er mye bedre enn å bli fersket for det og så "tilstå" etterpå :) . Det er lett å la seg dra med på tull som andre finner på, og ikke så lett å si nei mens det skjer. 

Vil det gå ut over mat og helse karakteren min?

Lenke til kommentar

Det kan nok hende hun tar kontakt med foreldrene dine, men du HAR gjort det riktige og sagt hvordan det er. Det er mye bedre enn å bli fersket for det og så "tilstå" etterpå :) . Det er lett å la seg dra med på tull som andre finner på, og ikke så lett å si nei mens det skjer.

Ettersom jeg er ganske flink i faget

Lenke til kommentar

Ettersom jeg er ganske flink i faget

Læreren som velger det, h*n som har makten. Er ikke alltid det lønner seg å være ærlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ikke tro du blir kul av å stjele eller være slem mot andre,  Regner med at disse "gutta" som fikk deg med på dette går rundt å tror dette

Nå er du ung også..Så alle vi andre vet jo hvordan dette er :)

For noen er dette en liten fase, mens for andre blir det med livet ut

Kan fortelle kjapt min historie

Var ikke godt likt blant guttene siden de var sjalu ( forstått det i senere år ) pga jentene likte meg og jeg var god i sport som gjorde til at jeg ble litt yndling 

Ville jo være kompis med gutta så ble med på mye dumt, Stjal fra lærerværelse-kantina-fasiter osv..relativt små ting, men det blir sett stort på når man er såpass liten og i hvilke skala det kan påvirke deg senere

Endte med jeg lærte meg å gjøre INGEN lekser og hvordan å unngå dette området gjennom resten av skolegangen min og tok meg en "enkel" løsning via yrkesfag

Stoppet med dette tullet i 6-7 klasse men vanene dro jeg med meg, så skoleflink ble jeg aldri sett på som

Har et fagbrev nå og er fornøyd med det! men skulle ønske jeg tok andre valg og kanskje hadde noen flere muligheter ( skal sies at yrkesfag er alltid en gull utdanning for senere i livet! )

Flere av mine venner kom aldri noe sted og 3/4 bor fortsatt hjemme hos mor og far i en alder av 30+

sistemann er kriminell og er inn og ut av fengsel

Nå er det ikke meningen å skremme deg altså! mange som gjør MYE dumt i tenårene og kommer fint ut av det senere i livet :)

men du kan jo tenke deg slik " er dette verdt det? får jeg egentlig noe ut av å gjøre dette ? ) Er svarene dine JA på begge spørsmål så kjør på. Er det NEI såå ja Dont do it ^^

Det å skape relasjoner til mennesker er en flott ting som senere kan hjelpe deg :)

Alt er etter hva du selv ønsker

Ta egne beslutninger og stå på ditt!

Anonymous poster hash: 87f4f...cc8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke tro du blir kul av å stjele eller være slem mot andre,  Regner med at disse "gutta" som fikk deg med på dette går rundt å tror dette

Nå er du ung også..Så alle vi andre vet jo hvordan dette er :)

For noen er dette en liten fase, mens for andre blir det med livet ut

Kan fortelle kjapt min historie

Var ikke godt likt blant guttene siden de var sjalu ( forstått det i senere år ) pga jentene likte meg og jeg var god i sport som gjorde til at jeg ble litt yndling 

Ville jo være kompis med gutta så ble med på mye dumt, Stjal fra lærerværelse-kantina-fasiter osv..relativt små ting, men det blir sett stort på når man er såpass liten og i hvilke skala det kan påvirke deg senere

Endte med jeg lærte meg å gjøre INGEN lekser og hvordan å unngå dette området gjennom resten av skolegangen min og tok meg en "enkel" løsning via yrkesfag

Stoppet med dette tullet i 6-7 klasse men vanene dro jeg med meg, så skoleflink ble jeg aldri sett på som

Har et fagbrev nå og er fornøyd med det! men skulle ønske jeg tok andre valg og kanskje hadde noen flere muligheter ( skal sies at yrkesfag er alltid en gull utdanning for senere i livet! )

Flere av mine venner kom aldri noe sted og 3/4 bor fortsatt hjemme hos mor og far i en alder av 30+

sistemann er kriminell og er inn og ut av fengsel

Nå er det ikke meningen å skremme deg altså! mange som gjør MYE dumt i tenårene og kommer fint ut av det senere i livet :)

men du kan jo tenke deg slik " er dette verdt det? får jeg egentlig noe ut av å gjøre dette ? ) Er svarene dine JA på begge spørsmål så kjør på. Er det NEI såå ja Dont do it ^^

Det å skape relasjoner til mennesker er en flott ting som senere kan hjelpe deg :)

Alt er etter hva du selv ønsker

Ta egne beslutninger og stå på ditt!

Anonymous poster hash: 87f4f...cc8

Takk for svar! Hjalp veldig om at du skrev om tidligere hendelse®!

Lenke til kommentar

Du må forberede deg på at lærere og kanskje andre autoritetsfigurer (som politi) kan finne på å forhøre deg og presse deg for info, at du skal si hvem andre som var med på det. Du må bestemme deg 100% nå, om du skal snakke eller ikke. Jeg ville ikke gjort det, og heller ta 100% straff, hva enn det måtte være. Bra gjort av deg uansett, nå er du et bedre forbilde for dine fremtidige barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...