Gå til innhold

El bil lading


Anbefalte innlegg

Du kan jo kalle det hva du vil, men en ekstraavgift som har fått kallenavnet rushtid av media er en rushtidsavgift - er en avgift vi ikkje hadde før, men som vi no får får å jevne ut forbruket.

Du bør snakke med noen som har levd en stund om hvordan H3-tariffen fungerte. Det å sette på et ekstra ledd for å spre effekttoppen er slettes ikke noen nyvinning.

Fordelen i det moderne samfunnet, er at lading av elbiler++ kan enkelt og billig automatisk bli styrt til de gunstige tidspunktene uten at du som forbruker merker noe til det.

 

Men hva tror du skjer når alle elbilene skal lade om natten da? flytter vi ikkje bare problemet da?

Det vill ikke være et problem. El-bilene alene vil ikke utgjøre stort nok forbruk målt opp mot oppvarming, matlaging og varmtvannstanker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en rimelig sta mann salvesen. Og du leser jo ikkje hva eg skriver engang. 

 

I en annen tråd så fant vi ut at de ønsker å flytte belastningen til natten ikkje sant? For å jevne ut effektkurven.

I samme tråd fant vi ut at belastningen var mellom 08-15, 17-19, ikkje sant ?

 

De sier jo som eg og flere har sagt lenge, at anleggene er overbelastet mange steder. 

 

Feks i min kommune, der kjører de 730v inn på 690 trafoen for å greie å holde belastningen. Med andre ord, det er helt i øvre grense for hva som er ok.

 

Nye, digitale strømmålere med gode tilleggsløsninger åpner for smarte tiltak som for eksempel tidsriktig lading av elbiler, og sammen med effektprising kan dette bidra til å redusere effektproblematikken.

 

Så her vil de åpne for "tidsriktig" lading, så med andre ord, om min kabel er overbelastet så blir vi tidstyrt. 

Lenke til kommentar

 

Du kan jo kalle det hva du vil, men en ekstraavgift som har fått kallenavnet rushtid av media er en rushtidsavgift - er en avgift vi ikkje hadde før, men som vi no får får å jevne ut forbruket.

Du bør snakke med noen som har levd en stund om hvordan H3-tariffen fungerte. Det å sette på et ekstra ledd for å spre effekttoppen er slettes ikke noen nyvinning.

Fordelen i det moderne samfunnet, er at lading av elbiler++ kan enkelt og billig automatisk bli styrt til de gunstige tidspunktene uten at du som forbruker merker noe til det.

 

Men hva tror du skjer når alle elbilene skal lade om natten da? flytter vi ikkje bare problemet da?

Det vill ikke være et problem. El-bilene alene vil ikke utgjøre stort nok forbruk målt opp mot oppvarming, matlaging og varmtvannstanker.

 

Riktig, takk for at du påpekte det noen har sagt lenge. At vi nemelig beveger oss bakover i tid. 

 

Enn så lenge min elbil bare frakter meg en en 13 mil om gangen så er det ett problem for meg om eg blir tidstyrt. 

 

Den dagen eg får en bil med 50+ mil er dette selvsagt ikkje ett problem, og eg da selv ikkje ser ett problem med dette. 

Lenke til kommentar

Du har en rimelig sta mann salvesen. Og du leser jo ikkje hva eg skriver engang. 

 

I en annen tråd så fant vi ut at de ønsker å flytte belastningen til natten ikkje sant? For å jevne ut effektkurven.

I samme tråd fant vi ut at belastningen var mellom 08-15, 17-19, ikkje sant ?

 

De sier jo som eg og flere har sagt lenge, at anleggene er overbelastet mange steder. 

 

Feks i min kommune, der kjører de 730v inn på 690 trafoen for å greie å holde belastningen. Med andre ord, det er helt i øvre grense for hva som er ok.

 

Nye, digitale strømmålere med gode tilleggsløsninger åpner for smarte tiltak som for eksempel tidsriktig lading av elbiler, og sammen med effektprising kan dette bidra til å redusere effektproblematikken.

 

Så her vil de åpne for "tidsriktig" lading, så med andre ord, om min kabel er overbelastet så blir vi tidstyrt. 

 

Jeg er ikke sta, jeg blir bare irritert når en ikke setter seg inn i ting før en gauler. 

 

Å flytte over til natten er bare for å gjøre det enkelt for folk, så lenge belastningen blir jevn driter NVE og netteierne i når folk bruker nettet. Så lenge vi ikke får store spikes i belastning. 

 

Anleggene er overbelastet noen steder, og i fremtiden vill flere bli det om vi ikke legger om forbruket. Så når vi får inn AMS vill folk legge om vanene sine og vipps så er det ikke overbelastet lengre, og der det er ett problem brukes pengene til å rydde opp. Som jeg nå har gjentatt ett par ganger. 

 

Nei, det har ikke noe med tiden å gjøre det har noe med din totale belastning å gjøre. Seriøst, kan du ikke bare oppdatere deg så slipper vi dette frem og tilbake? 

 

Denne er fin:

 

 

Og dette med tid, prisingen vill gjerne variere med tiden. Men for at man skal bli belastet for disse prisene må en overbelaste "abandonment" sitt. 

 

Og nå snakker vi om nettleie altså, ikke energi prising. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden!

Jeg skjønner ikke dette. Alle induksjonstoppene som skal skrus på til middagen vil da være en langt større belastning enn elbiler?

 

Og hva er egentlig poenget ditt? At dersom det skulle være utfordringer knyttet til økt andel elbiler så har ikke elbilen livets rett?

 

Og så skyter du deg jo ganske kraftig i foten når det er foreslått tiltak mot dette selv i artikkelen du linker til.

 

Epic fail, anyone?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden!

Jeg skjønner ikke dette. Alle induksjonstoppene som skal skrus på til middagen vil da være en langt større belastning enn elbiler?

 

Og hva er egentlig poenget ditt? At dersom det skulle være utfordringer knyttet til økt andel elbiler så har ikke elbilen livets rett?

 

Og så skyter du deg jo ganske kraftig i foten når det er foreslått tiltak mot dette selv i artikkelen du linker til.

 

Epic fail, anyone?

 

Hva er det du fabler om?

Så du tror induksjonstoppene som står på kanskje 30 min i snitt er værre enn 3 millioner el biler som har laderen stilt inn på min 16 A ?

 

Neida, poenget mitt er ikkje at el bil ikkje har livets rett. Eg er faktisk for el biler, til en viss grad. Eg har el bil selv, og eg har planer om å kjøpe inn en el bil nr 2 når rekkevidden blir lengre.

Tesla er så stygg at å bruke så mye penger på en bil pga rekkevidden blir for dumt for min del.

Så nei, eg ønsker ikkje el bilen død.

 

"Problemet" mitt er at vi såkalte skeptikere sa for flere år siden at nettet ikkje ville klare det. Joda var svaret da.

Vi var uviten, hadde ikkje en ide om hva vi pratet om etc.

 

Og idag er det vel bevist at vi hadde rett.

De innrømmer selv at nettet ikkje klarer det, og "løser" ved å legge inn AMS, og mest sannsynlig kommer til å tildele oss tider der bilen min kan lade.

Altså, når nettet i mitt nabolag klarer det.

 

Men dere får jamre her inne, eg er ferdig og har fått ut mitt :)

 

Vi kan ta opp igjen tråden når dere kjefter på at bilen deres er tom for strøm pga naboen også kjøpte seg el bil :D

 

Og som en avslutning så kan eg si at dere er bra firkanta!

 

Dere antar at siden alt funker hos dere så funker det i resten av landet.

Og det gjør det ikkje.

 

Det er ikkje "bare" til å flytte rundt på dagen, og det er ikkje "bare" til å vente til det min tur til å få strøm på el bilen.

 

Edit: og når du snakker om fail, og tiltak osv så har jo du virkelig ikkje fått med deg hva eg vil frem til .

Hehe..

 

Eg snakker om at tiltaket aldri burde eksistert, og at det bare er ett eksempel på at skpetikerene her inne hadde rett.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Tiltakene du selv snakker om!

 

 

Herregud altså. Eg skulle egentlig ikkje kommentere men dette blir for dumt.

 

For det første så skjønner eg ikkje hvorfor du poster gamle artikler når det finnes nye, og ferske intervjuer. 

 

-Den du linker til viser jo bare til nøyaktig det eg sier! 

Sitat:Strømnettet kan levere strøm til 1,5 millioner elbiler i 2030, viser beregninger NVE har utført. Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt.

 

​Altså om NATTEN!

 

​Så skal eg fortelle dere noe, som dere sikkert ikkje opplever selv, eller tror er mulig. 

​I mitt nabolag, så er kabelen inn til alle ladestasjonene nær maks belastning, og vi fikk ikkje strekt ny pga manglende størrelse på nettet før. 

​Så hva skjer da spør du? Jo, vi blei anbefalt smart lading, altså at bilene lader når det er tilgjengelig strøm. 

 

​Ok, en kjempeløsning sier du. 

​Nei, sier eg. Elendig løsning på problemet, for hva skjer ? 

 

​La oss si at natten er mellom  00-07, og vi er over 50 elbiler som skal lades!!!! hvordan i alle dager skal det kunne gå??

 

​Dere diskuterer mot meg, men igjen og igjen poster dere artikler der det står akkurat det eg sier. 

​Åpne øynene deres, og ha forståelse på at selv om ting funker hos dere så funker det ikkje hos alle

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

 

 

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!!

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre.

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden!

Jeg skjønner ikke dette. Alle induksjonstoppene som skal skrus på til middagen vil da være en langt større belastning enn elbiler?

 

Og hva er egentlig poenget ditt? At dersom det skulle være utfordringer knyttet til økt andel elbiler så har ikke elbilen livets rett?

 

Og så skyter du deg jo ganske kraftig i foten når det er foreslått tiltak mot dette selv i artikkelen du linker til.

 

Epic fail, anyone?

Hva er det du fabler om?

Så du tror induksjonstoppene som står på kanskje 30 min i snitt er værre enn 3 millioner el biler som har laderen stilt inn på min 16 A ?

 

Neida, poenget mitt er ikkje at el bil ikkje har livets rett. Eg er faktisk for el biler, til en viss grad. Eg har el bil selv, og eg har planer om å kjøpe inn en el bil nr 2 når rekkevidden blir lengre.

Tesla er så stygg at å bruke så mye penger på en bil pga rekkevidden blir for dumt for min del.

Så nei, eg ønsker ikkje el bilen død.

 

"Problemet" mitt er at vi såkalte skeptikere sa for flere år siden at nettet ikkje ville klare det. Joda var svaret da.

Vi var uviten, hadde ikkje en ide om hva vi pratet om etc.

 

Og idag er det vel bevist at vi hadde rett.

De innrømmer selv at nettet ikkje klarer det, og "løser" ved å legge inn AMS, og mest sannsynlig kommer til å tildele oss tider der bilen min kan lade.

Altså, når nettet i mitt nabolag klarer det.

 

Men dere får jamre her inne, eg er ferdig og har fått ut mitt :)

 

Vi kan ta opp igjen tråden når dere kjefter på at bilen deres er tom for strøm pga naboen også kjøpte seg el bil :D

 

Og som en avslutning så kan eg si at dere er bra firkanta!

 

Dere antar at siden alt funker hos dere så funker det i resten av landet.

Og det gjør det ikkje.

 

Det er ikkje "bare" til å flytte rundt på dagen, og det er ikkje "bare" til å vente til det min tur til å få strøm på el bilen.

 

Edit: og når du snakker om fail, og tiltak osv så har jo du virkelig ikkje fått med deg hva eg vil frem til .

Hehe..

 

Eg snakker om at tiltaket aldri burde eksistert, og at det bare er ett eksempel på at skpetikerene her inne hadde rett.

Ferdig? Du har jo ikke lært en eneste ting. Nei det blir ingen ladetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!!

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre.

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden!

Jeg skjønner ikke dette. Alle induksjonstoppene som skal skrus på til middagen vil da være en langt større belastning enn elbiler?

 

Og hva er egentlig poenget ditt? At dersom det skulle være utfordringer knyttet til økt andel elbiler så har ikke elbilen livets rett?

 

Og så skyter du deg jo ganske kraftig i foten når det er foreslått tiltak mot dette selv i artikkelen du linker til.

 

Epic fail, anyone?

Hva er det du fabler om?

Så du tror induksjonstoppene som står på kanskje 30 min i snitt er værre enn 3 millioner el biler som har laderen stilt inn på min 16 A ?

 

Neida, poenget mitt er ikkje at el bil ikkje har livets rett. Eg er faktisk for el biler, til en viss grad. Eg har el bil selv, og eg har planer om å kjøpe inn en el bil nr 2 når rekkevidden blir lengre.

Tesla er så stygg at å bruke så mye penger på en bil pga rekkevidden blir for dumt for min del.

Så nei, eg ønsker ikkje el bilen død.

 

"Problemet" mitt er at vi såkalte skeptikere sa for flere år siden at nettet ikkje ville klare det. Joda var svaret da.

Vi var uviten, hadde ikkje en ide om hva vi pratet om etc.

 

Og idag er det vel bevist at vi hadde rett.

De innrømmer selv at nettet ikkje klarer det, og "løser" ved å legge inn AMS, og mest sannsynlig kommer til å tildele oss tider der bilen min kan lade.

Altså, når nettet i mitt nabolag klarer det.

 

Men dere får jamre her inne, eg er ferdig og har fått ut mitt :)

 

Vi kan ta opp igjen tråden når dere kjefter på at bilen deres er tom for strøm pga naboen også kjøpte seg el bil :D

 

Og som en avslutning så kan eg si at dere er bra firkanta!

 

Dere antar at siden alt funker hos dere så funker det i resten av landet.

Og det gjør det ikkje.

 

Det er ikkje "bare" til å flytte rundt på dagen, og det er ikkje "bare" til å vente til det min tur til å få strøm på el bilen.

 

Edit: og når du snakker om fail, og tiltak osv så har jo du virkelig ikkje fått med deg hva eg vil frem til .

Hehe..

 

Eg snakker om at tiltaket aldri burde eksistert, og at det bare er ett eksempel på at skpetikerene her inne hadde rett.

Ferdig? Du har jo ikke lært en eneste ting. Nei det blir ingen ladetid.

 

 

Hvordan vet du dette bedre enn avdelingsdirektøren ?

 

Og hvordan skal nabolaget mitt klare å få ladet elbilene når det ikkje er nok tilgjengelig strøm i ledningen ( les: nettet)

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan vet du dette bedre enn avdelingsdirektøren ?

 

Og hvordan skal nabolaget mitt klare å få ladet elbilene når det ikkje er nok tilgjengelig strøm i ledningen ( les: nettet)

 

 

Fordi jeg har sett filmen hvor NVE forklarer akkurat hvordan dette skal bli? Som jeg anbefalte deg å se og linket til den. Som enda er en sterk oppfordring slik at du kan få disse vrangforestillingene ut av verden. 

 

En lader når ellers strømforbruk er lavt, som jeg har sagt ett par ganger etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva forteller de i videoen da ? Du forstår vel selv at å se en fil som er 4 timer og 50 min er svært lite interresant !

 

Hvordan skal de løse det at kabelen ikkje er tilstrekkelig for nabolaget ? Innføre smartlading der bilene får strøm etterhvert som det er ledig kapasitet?

Lenke til kommentar

 

En lader når ellers strømforbruk er lavt, som jeg har sagt ett par ganger etterhvert. 

 

 

 

Altså først og fremst så er jeg ikke ute etter å hverken argumentere i mot el biler eller være negativ, men enkelte ting som NVE her kommer med dreier seg om kapasiteten på regionalnettet (altså de store overføringslinjene), og flere av linjene her er allerede ganske godt belastet, men ikke alle steder og alle linjer selvfølgelig. Mens de store utfordringene vil komme på et lokalt nivå, altså distribusjonsnettet.

 

Tror det vil være mange som vil få seg en overraskelse etterhvert som flere og flere kjøper seg flere miljøbevisste forbedringer i hus og hjem. Ved at oljefyring skal byttes ut, så vil mange heller gå over til elektrisk oppvarming. Flere og flere eldre boligfelt blir overtatt av den yngre garde og det vil gjøre at forbruket kommer til å stige jevnt og trutt, og da har jeg fremdeles ikke nevnt el biler med et eneste ord.

Selv jobber jeg som montør i energibransjen og kan si at i området her så er veldig mye av nettet over 100% overbelastet allerede. Det blir satt inn flere og flere såkalte «jule-sikringer» for at alle skal kunne ha strøm til enhver tid. I enkelte av kabelgatene (grøftene) så blir det aldri tele i bakken, fordi kablene er så varme av belastningen de allerede er utsatt for.

I mange tilfeller hvor sikringer har røket av overbelastning så må vi ut til kundene for å be de slå av noe av belastningen for at de nye sikringene vi setter inn skal holde, og så gradvis øke belastningen.

 

Byggefeltet der jeg bor er i fra 50 tallet, og det er dessverre strømnettet også. I huset jeg kjøpte på slutten av 90 tallet så var det «hele» 5 kurssikringer, og det skulle i følge tidligere eier være mer enn nok........ Men det tålte jo selvfølgelig ingenting, så det har jeg forsterket og forbedret, men kabelen inn til mitt hus er allerede godt belastet, og nå kommer det bare flere og flere nye boligeiere i dette området, hvilket gjør at det lokale strømnettet blir enda høyere belastet (og det er allerede over 100% belastet). Her er mange trafoer allerede overbelastet, kabler/linjer er sikret høyere enn de skal være, da er det lavspenningsnettet (230/400V) jeg snakker om, det lokale høyspentnettet er det ingen problemer med.

 

AMS kan hjelpe på noe, men når mye av elektrisk forbruk allerede helst skal gjøres om natten så er det ikke rom for et enda høyere strømforbruk her. Ingen har rene el biler her enda (eller i hvert fall veldig få), men enkelte har valgt oppladbar hybrid. Så langt går det bra, men jeg frykter dagen da alle skal bytte inn sine fossilbiler til fordel for el biler, ikke fordi jeg har noe i mot el biler, men fordi jeg vet at jeg da ikke har strøm lenger........

 

Mange av problemene med dette kommer av politiske feilgrep (på slutten av 90 -og førsten av 2000 tallet) som å selge ut det kommunale distribusjonsnettet til aktører som kun har vært ute etter å ta overskuddet ut av landet, i stedet for å la overskuddet brukes til å forsterke og utbedre et eldre underdimensjonert (for dagens forbruk) og utdatert nett. Så her hadde dessverre de folkevalgte ikke snøring på hva de gjorde, men det er det for sent å gjøre om på nå.

 

Ingen av netteierne er dessverre interessert i å bruke en krone mer enn de må på vedlikehold og/eller forsterkning, så lenge alle har strøm så er det bra. Men det vet vi som jobber med dette hver eneste dag at det ikke er, og det blir bare verre og verre for eneste elektriske komponent som øker det lokale forbruket. Slik er det selvfølgelig ikke alle steder, og der er det heller ingen problemer med at det lades på ettermiddagen heller, men for å unngå de største peakene i strømnettet, så er det jo selvfølgelig anbefalt at det største lokale forbruket flyttes til tider på døgnet hvor kapasiteten er større, som du helt riktig skriver er på natten.

 

Slike rapporter/artikler blir gjerne altfor generelle, og handler mest om regionale overføringslinjer som f.eks. Statnett har, mens de store lokale utfordringene blir ikke så ofte nevnt. Har jobbet relativt mange steder Østlandet i løpet av de 30 årene jeg har vært energimontør, og vet godt at det ikke bare er nettet her jeg bor som er slik............

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei hvorfor skal de bruke penger på å utbedre nettet når de kan få penger for å få oss til å bruke mindre strøm?

 

 

Tja, for å ha et strømnett som er lovlig (etter forskriftene) og sikkert er jo en ting, andre ting er at det også går på sikkerheten til oss som jobber med dette. Men da har vi jo sporet av trådens opprinnelige tema og vel så det.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ikke sporet så veldig av. Det vil jo nødvendigvis resultere i at man blir straffet for å lade el-bil. Oppgraderer vi ikke nettet så må vi bruke mindre strøm. Det får de til ved å øke prisen først med "rushtidsavgift" og så med tillegg for overforbruk.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jo det er sant, men det litt ironiske er jo at de som ville vi skulle gå over til elektrisk oppvarming i nye boliger på 80, 90 og førsten av 2000 tallet fordi det var mer miljøvennlig, er de som nå ber oss om å bruke mindre strøm og i tillegg vil styre når vi skal bruke den.

I stedet for å oppgradere strømnettet slik at det tåler dagens og ikke minst fremtidens forbruk som mest sannsynlig vil bli enda høyere, fordi strøm er noe av den mest miljøvennlige energien vi har (om den er basert på vannkraft, vindkraft eller sola da selvfølgelig).

 

Bare for å ta mitt eget hus som et eksempel, her var det parafinoppvarming, kun kaldtvann i vaskerommet, kun 16A kurs til komfyren......, kunne ikke bruke støvsugeren samtidig med vaskemaskinen og i hvert fall ikke sette på en tørketrommel (som forrige eier heller ikke hadde). Et slikt forbruk var hele strømnettet her i boligfeltet bygget for, men en etter en bygger om/på sine hus. Slik at det blir 2 bad, oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel, mer elektrisk oppvarming til større boliger, mens strømnettet fremdeles ikke er bygget for det økte forbruket, og sikringene går stadig vekk i strømnettet. Da vil etter at AMS er i drift mye av dette forbruket bli lagt til natten, og det er jo forsåvidt greit nok, men hvordan det skal bli kapasitet til lading av el biler i tillegg (når sikringene allerede går av overbelastning) skal det virkelig bli spennende å se.

 

Og igjen, her kan det selvfølgelig være store lokale forskjeller på kapasiteten i strømnettet, men dessverre så er det mange boligfelt fra 40 - 60 tallet som ikke har kapasitet til et slikt økt forbruk............ 

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...