Gå til innhold

El bil lading


Anbefalte innlegg

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

Hva snakker du om?

 

Det er vel ingen ved sine fulle fem som har påstått at man kan lade to millioner elbiler samtidig, og til og med på det tidspunktet hvor strømforbruket ellers er på topp.

 

Teknologien for å automatisk styre ladingen til de punktene på døgnet når det er god kapasitet er tilgjengelig og billig. Detter er ikke et problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

Hva snakker du om?

 

Det er vel ingen ved sine fulle fem som har påstått at man kan lade to millioner elbiler samtidig, og til og med på det tidspunktet hvor strømforbruket ellers er på topp.

 

Teknologien for å automatisk styre ladingen til de punktene på døgnet når det er god kapasitet er tilgjengelig og billig. Detter er ikke et problem.

 

Jojo, bare å begynne å bla i gamle tråder der påstanderene mener på sitt tørre at det er ingen problem, og at nettet er mer enn klart nok for det. 

 

Merkelig at du kan påstå at noe ikkje er ett problem når det ikkje engang er blitt testet ? 

Endret av Villfaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

Hva snakker du om?

 

Det er vel ingen ved sine fulle fem som har påstått at man kan lade to millioner elbiler samtidig, og til og med på det tidspunktet hvor strømforbruket ellers er på topp.

 

Teknologien for å automatisk styre ladingen til de punktene på døgnet når det er god kapasitet er tilgjengelig og billig. Detter er ikke et problem.

 

Jojo, bare å begynne å bla i gamle tråder der påstanderene mener på sitt tørre at det er ingen problem, og at nettet er mer enn klart nok for det. 

 

Merkelig at du kan påstå at noe ikkje er ett problem når det ikkje engang er blitt testet ? 

 

 

Dersom du vil dokumenter at alle påstod dette før, så må du dokumentere det og ikke jeg.

 

Det er ikke noe man trenger å teste, det er ren matematikk. Vi har enormt med ledig kapasitet i strømnettet store deler av døgnet, men ikke når folk står opp og når folk kommer hjem fra jobb.

 

Dersom folk var fornuftige og frivillig gjorde tiltak, så er ikke dette et problem. Folk gidder dog ikke å gjøre små billige tilpasninger med mindre noen trer de nedover hodene på de, derfor vil et naturlig grep være å differensiere prisen på nettleie ut i fra tidspunktet strømmen blir brukt.

 

Dette betyr dog ikke at vi ikke trenger å modernisere nettet vårt. Vi blir stadig flere mennesker, og vi får stadig flere dingser som trekker strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet. 

 

Dette er ett problem pr dags dato da min elbil må lade annenhver dag, og bruker 8 timer på å bli fulladet. 

 

Når eg da får tilgjengelig tid i 6 timer sier det seg selv at bilen ikkje blir fulladet. 

 

ett problem i dag, og ikkje i morgen, fullt klar over det. 

 

Ketil H, hvilke tiltak kan eg gjøre mener du? lade om natten ? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

Hva snakker du om?

 

Det er vel ingen ved sine fulle fem som har påstått at man kan lade to millioner elbiler samtidig, og til og med på det tidspunktet hvor strømforbruket ellers er på topp.

 

Teknologien for å automatisk styre ladingen til de punktene på døgnet når det er god kapasitet er tilgjengelig og billig. Detter er ikke et problem.

 

Jojo, bare å begynne å bla i gamle tråder der påstanderene mener på sitt tørre at det er ingen problem, og at nettet er mer enn klart nok for det. 

 

Merkelig at du kan påstå at noe ikkje er ett problem når det ikkje engang er blitt testet ? 

 

 

Dersom du vil dokumenter at alle påstod dette før, så må du dokumentere det og ikke jeg.

 

Det er ikke noe man trenger å teste, det er ren matematikk. Vi har enormt med ledig kapasitet i strømnettet store deler av døgnet, men ikke når folk står opp og når folk kommer hjem fra jobb.

 

Dersom folk var fornuftige og frivillig gjorde tiltak, så er ikke dette et problem. Folk gidder dog ikke å gjøre små billige tilpasninger med mindre noen trer de nedover hodene på de, derfor vil et naturlig grep være å differensiere prisen på nettleie ut i fra tidspunktet strømmen blir brukt.

 

Dette betyr dog ikke at vi ikke trenger å modernisere nettet vårt. Vi blir stadig flere mennesker, og vi får stadig flere dingser som trekker strøm. 

 

Er no bare å finne frem google det kjære deg. Eg kan ikkje finne hver og en som har sagt det, det sier seg selv. 

 

men ett google søk " el nettet er klart for el biler" finner nok av tråder og kommentarer.

Lenke til kommentar

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet.

Sa "de" (hvem nå en det er) at 2018 er 2030 også ettersom du mener det er relevant? Sa "de" at i 2030, så kunne alle bruke hvor mye strøm de vil til en hver tid? Her har nok du misforstått mye..

 

Dette er ett problem pr dags dato da min elbil må lade annenhver dag, og bruker 8 timer på å bli fulladet.

Det er ikke et problem. Start ladingen klokken 22:00, så er den ferdig til 06:00. Masse ledig kapasitet mellom 22:00 og 06:00.

 

Når eg da får tilgjengelig tid i 6 timer sier det seg selv at bilen ikkje blir fulladet.

Hæ?

 

ett problem i dag, og ikkje i morgen, fullt klar over det.

Det er ikke et problem hverken i dag eller i morgen, men vi kommer aldri til å dimensjonere nettet for at alle skal plugge i alle apparater samtidig. Bå samme måte kommer vi ikke til å bygge veier for at alle skal kunne kjøre samtidig. Vi kommer ikke til å bygge butikker for at alle skal kunne betale i kassa samtidig++

 

Folk må tilpasse seg. Enten frivillig, med tvang eller via variable priser.

 

Ketil H, hvilke tiltak kan eg gjøre mener du? lade om natten ?

Ja, lade om natten er et glimrende tiltak.
Lenke til kommentar

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet. 

 

De vil ikke pålegge deg å lade når det er ledig kapasitet, men de vil prisifferensiere strømmen sånn at du frivilig lader når det er ledig kapasitet. 

Lenke til kommentar

Høres greit ut, men de nevner aldri noe maks ladetall nettet tåler, per region.

Heller ikke i selve rapporten: https://www.enova.no/download?objectPath=upload_images/ABD83ED9E3034857AEA4491813420101.pdf&filename=Markedsutviklingen%202017.pdf

Dermed er ikke blekket verdt papiret det kunne ha blitt printet på.

Lenke til kommentar

 

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet.

Sa "de" (hvem nå en det er) at 2018 er 2030 også ettersom du mener det er relevant? Sa "de" at i 2030, så kunne alle bruke hvor mye strøm de vil til en hver tid? Her har nok du misforstått mye..

 

Dette er ett problem pr dags dato da min elbil må lade annenhver dag, og bruker 8 timer på å bli fulladet.

Det er ikke et problem. Start ladingen klokken 22:00, så er den ferdig til 06:00. Masse ledig kapasitet mellom 22:00 og 06:00.

 

Når eg da får tilgjengelig tid i 6 timer sier det seg selv at bilen ikkje blir fulladet.

Hæ?

 

ett problem i dag, og ikkje i morgen, fullt klar over det.

Det er ikke et problem hverken i dag eller i morgen, men vi kommer aldri til å dimensjonere nettet for at alle skal plugge i alle apparater samtidig. Bå samme måte kommer vi ikke til å bygge veier for at alle skal kunne kjøre samtidig. Vi kommer ikke til å bygge butikker for at alle skal kunne betale i kassa samtidig++

 

Folk må tilpasse seg. Enten frivillig, med tvang eller via variable priser.

 

Ketil H, hvilke tiltak kan eg gjøre mener du? lade om natten ?

Ja, lade om natten er et glimrende tiltak.

 

Du forstod jo virkelig ikkje hva eg ville frem til. 

Poenget var at det var endret mening der vi gikk fra dette går helt fint, til her må vi tenke nytt og dele tiden på døgnet

 

 

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet. 

 

De vil ikke pålegge deg å lade når det er ledig kapasitet, men de vil prisifferensiere strømmen sånn at du frivilig lader når det er ledig kapasitet. 

 

Men når alle skal lade på natten vil det ikkje være ledig kapasitet. Vi flytter jo bare forbruket til sen kveld/natt.

 

Det er bare tull! Elnettet er mer enn godt nok dimensjonert.

https://www.dn.no/nyheter/energi/2016/09/23/2025/Strm/kveler-ikke-strmnettet

 

Når i tillegg prompebilene forsvinner etter 2025 en gang så trenges det ikke lengre strøm til bensinstasjoner og oljeraffinerier. Vi tjener inn en del der.

 

Hmm, skal vi lese nye eller gamle analyser?

 

Høres greit ut, men de nevner aldri noe maks ladetall nettet tåler, per region.

Heller ikke i selve rapporten: https://www.enova.no/download?objectPath=upload_images/ABD83ED9E3034857AEA4491813420101.pdf&filename=Markedsutviklingen%202017.pdf

Dermed er ikke blekket verdt papiret det kunne ha blitt printet på.

 

Jupp, forsåvidt enig da området hos meg, og rundt kommunen min allerede er overbelastet. 

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

Du missforstår, dette handler om kapasitetsproblemer. Det som har vært påstått er at det er mangel på produksjonssiden. Det har vi ikke.

 

Dette er dog "løst" ved å innføre AMS, så ser ikke det store problemet egentlig. 

Lenke til kommentar

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet. 

 

Dette er ett problem pr dags dato da min elbil må lade annenhver dag, og bruker 8 timer på å bli fulladet. 

 

Når eg da får tilgjengelig tid i 6 timer sier det seg selv at bilen ikkje blir fulladet. 

 

ett problem i dag, og ikkje i morgen, fullt klar over det. 

 

Ketil H, hvilke tiltak kan eg gjøre mener du? lade om natten ? 

 

Hva prater du om? Du skal ikke få noe tilgjengelig tid? Hva med å sette deg inn i ting, før du sprer om deg med fantasier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

http://www.dinside.no/bolig/kraftnettet-i-norge-taler-ikke-at-alle-lader-elbilen-samtidig/68910543

 

Eg ler så eg griner!! 

 

Hva har vi "skeptikere" sagt hele tiden? haha

 

Nesten litt irritert når eg skriver dette, for dere andre #(¤()¤ som kalte oss for mindre opplyst, at vi ikkje hadde peiling osv tok så jevlig feil som det går an å gjøre. 

 

Dette har enhver med logisk forståelse forstått for lenge siden! 

 

Du missforstår, dette handler om kapasitetsproblemer. Det som har vært påstått er at det er mangel på produksjonssiden. Det har vi ikke.

 

Dette er dog "løst" ved å innføre AMS, så ser ikke det store problemet egentlig. 

 

Nei, det blei påpekt at det skulle være ingen problemer med å levere. Noe som blei poengtert allerede for ett år siden at mange av linjene allerede var sprengt. 

Det er ikkje løst, problemet er omgått. vesentlig forskjell. 

 

 

i 2016 sa de at nettet var klart for 1.5 mill elbiler i 2030, og no pålegger de oss til å lade når det er ledig kapasitet. 

 

Dette er ett problem pr dags dato da min elbil må lade annenhver dag, og bruker 8 timer på å bli fulladet. 

 

Når eg da får tilgjengelig tid i 6 timer sier det seg selv at bilen ikkje blir fulladet. 

 

ett problem i dag, og ikkje i morgen, fullt klar over det. 

 

Ketil H, hvilke tiltak kan eg gjøre mener du? lade om natten ? 

 

Hva prater du om? Du skal ikke få noe tilgjengelig tid? Hva med å sette deg inn i ting, før du sprer om deg med fantasier? 

 

Så si meg salvesen. Ett byggefelt med 150+ boliger, to elbiler pr hustand, sprengt linje allerede idag. 

Fremtiden viser dyrere strøm i rushtiden. folk blir tvunget over på kveldstid/natten. 

Kurvene for belastning flytter seg fra dag til natt. Problemet er ikkje løst i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, det blei påpekt at det skulle være ingen problemer med å levere. Noe som blei poengtert allerede for ett år siden at mange av linjene allerede var sprengt. 

Det er ikkje løst, problemet er omgått. vesentlig forskjell. 

 

Om du leser saker du selv linker til så kan du se forbeholdene. Jo det er løst, det er ikke omgått. Om en bruker mye effekt, koster det mye penger. Disse pengene går til å oppgradere utsatte linjer. 

Så si meg salvesen. Ett byggefelt med 150+ boliger, to elbiler pr hustand, sprengt linje allerede idag. 

Fremtiden viser dyrere strøm i rushtiden. folk blir tvunget over på kveldstid/natten. 

Kurvene for belastning flytter seg fra dag til natt. Problemet er ikkje løst i det hele tatt.

 

 

Du viser igjen at du ikke har satt deg inn i hva du snakker om, det er ikke snakk om noe rushavgift. Det er snakk om ett effektledd, dvs det koster mange kroner å lade bilen mens en vasker klær, lager mat osv, som skaper problemer i nettet. Derfor får folk en økonomisk gulerot til å flytte om på forbruket for å jevne ut effektene sine, og det løser problemet. Og om en ikke har mulighet, betaler en ekstra som går inn i kassen som skal fikse problemene. Som jeg allerede har sagt.

 

Så igjen, sett deg inn i saken før du gauler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, det blei påpekt at det skulle være ingen problemer med å levere. Noe som blei poengtert allerede for ett år siden at mange av linjene allerede var sprengt. 

Det er ikkje løst, problemet er omgått. vesentlig forskjell. 

 

Om du leser saker du selv linker til så kan du se forbeholdene. Jo det er løst, det er ikke omgått. Om en bruker mye effekt, koster det mye penger. Disse pengene går til å oppgradere utsatte linjer. 

Så si meg salvesen. Ett byggefelt med 150+ boliger, to elbiler pr hustand, sprengt linje allerede idag. 

Fremtiden viser dyrere strøm i rushtiden. folk blir tvunget over på kveldstid/natten. 

Kurvene for belastning flytter seg fra dag til natt. Problemet er ikkje løst i det hele tatt.

 

 

Du viser igjen at du ikke har satt deg inn i hva du snakker om, det er ikke snakk om noe rushavgift. Det er snakk om ett effektledd, dvs det koster mange kroner å lade bilen mens en vasker klær, lager mat osv, som skaper problemer i nettet. Derfor får folk en økonomisk gulerot til å flytte om på forbruket for å jevne ut effektene sine, og det løser problemet. Og om en ikke har mulighet, betaler en ekstra som går inn i kassen som skal fikse problemene. Som jeg allerede har sagt.

 

Så igjen, sett deg inn i saken før du gauler.

 

Du kan jo kalle det hva du vil, men en ekstraavgift som har fått kallenavnet rushtid av media er en rushtidsavgift - er en avgift vi ikkje hadde før, men som vi no får får å jevne ut forbruket. 

 

Men hva tror du skjer når alle elbilene skal lade om natten da? flytter vi ikkje bare problemet da?

 

- Dagens kraftnett er ikke bygget for at alle norske husstander setter en elbil på lading omtrent samtidig når man kommer hjem fra jobb. Å skulle bygge ut nettet for slike effekttopper ville blitt meget kostbart, sier utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova i en pressemelding.

 

Og da er ikkje problemet løst ved å nekte folk å lade når de vil.

Lenke til kommentar

 

Du kan jo kalle det hva du vil, men en ekstraavgift som har fått kallenavnet rushtid av media er en rushtidsavgift - er en avgift vi ikkje hadde før, men som vi no får får å jevne ut forbruket. 

 

Men hva tror du skjer når alle elbilene skal lade om natten da? flytter vi ikkje bare problemet da?

 

- Dagens kraftnett er ikke bygget for at alle norske husstander setter en elbil på lading omtrent samtidig når man kommer hjem fra jobb. Å skulle bygge ut nettet for slike effekttopper ville blitt meget kostbart, sier utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova i en pressemelding.

 

Og da er ikkje problemet løst ved å nekte folk å lade når de vil.

 

 

Hva en kaller det er en ting, men du har missforstått konseptet. Det er ikke priset etter tid, det er priset etter faktisk effekt en bruker. 

Igjen snakker du om natten, det er ikke snakk om tidsbegrensning nok engang. En flytter forbruket til tider der en ikke bruker særlig med annen effekt, som på natten, eller når en er på jobb, eller etter middag osv. Mange mulige tidsrom. Og nei en flytter ikke problemet. Om en lager mat, kjører oppvask, vaskemaskin osv ligger en gjerne på 8kW+ i forbruk. Venter en til etterpå med bilen har en gjerne 4kW i samme tidsrom. Ser du poenget her nå? 

 

Det er ingen som skal nekte noe, jeg har jo prøvd å forklare deg dette. Som han sier er det ikke bygget for slik og derfor vill slik bruk kostemassemassekronasjer som kan brukes til å oppgradere nettet der hvor dette er ett problem(sikringer som ryker i stasjonene osv). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...