Gå til innhold

Oppturer og nedturer - plateåret 2003

Anders Leipsland

Anbefalte innlegg

Må si jeg gikk inn i året 2003 med store forhåpninger, både The Offspring, Opeth og Metallica skulle slippe nye album og alle banda hører til mine favorittband.

Av "de tre store" for meg var Opeth først ute og de skuffa ikke. Damnation er trolig det beste albumet jeg kjøpte i 2003. Dette er musikk som gir ro i sjela. Er ingen band som klarer å få akustiske og elektriske gitarer til å harmonere så utrolig vakkert. Et album alle bør høre på, selv om man ikke liker death metal (albumet er på ingen måte heavy!)

Neste av de store var Metallica. Jeg forhåndsbestilte St.Anger fra play.com for £8.99 inkl frakt. Nedturen begynte da jeg mottok albumet, styggere coverart har jeg aldri sett på et Metallica album. Det minner meg stygt om et punkcover. At DVDen så ut som noe Limp Bizkit kunne gidd ut og at bookleten viste en "frelst" Hetfield (kors tatoveringa som du ser på midtsida) gjorde meg litt skeptisk. Uansett, CDen havna jo i spilleren og OI! Dette var jo faktisk heavy, men hva hjelper det når det uansett er så ensformig som dette? Elendige (og kjedelige) tekster, null soloer og albumet lider av "AJFA syndromet" dvs lite og veldig kjedelig bass.

Så kom turen til The Offspring, bandet jeg ynder å kalle mitt favorittband. Splinter kom ut 1. desember og jeg har selvsagt kasta bort 140 spenn på dette makkverket. Vet ikke om jeg skal gidde å si så mye om det. The Offspring har på en mystisk måte klart å gi ut et album som er enda dårligere enn Conspiracy of One. Splinter har flere tragiske sanger som "the worst hangover" og felles for dem alle er at dersom du finner dem litt fengende så er du lei av dem alle når du har hørt på dette albumet i en måned eller noe deromkring. At albumet kun er en halvtime langt gjør ikke saken bedre.

Totalt sett skuffa de banda jeg forventa mest av, men plateåret har heldigvis noe mer å by på.

At Iron Maiden kom med nytt album ble jeg ikke klar over før det faktisk var ute. Iron Maiden skuffer aldri og Dance of Death er ikke noe unntak! Sanger som Rainmaker, Gates of Tomorrow, New Frontier og ikke minst Journeyman gjør dette til et av 2003's godbiter. Skal det sies noe negativt så er det at det er lagt inn avspillings(aka kopi)sperre på dette albumet. Møkk! DoD er IMO et av Iron Maidens aller beste album, helt utrolig for at band som har holdt på så lenge :)

Jane's Addiction gjorde comeback i år. Med 13 år siden Ritual de lo Habitual så var jeg rimelig skeptisk. Comeback's er sjeldent topp og Strays er ikke like godt som Ritual de lo Habitual, men det er fortsatt et meget godt album og absolutt verd å plukke opp :)

Nina Persson og resten av gjengen i The Cardigans slapp Long gone before daylight. Ikke så veldig nyskapende i forhold til Gran Turismo akkurat, men med sanger som Communication og You're the Storm mfl er dette fortsatt veldig fin pop.

Type O Negative med Life is killing me er ett av de albumene jeg hører mest på for tida. Her er det bare å vri opp volumet til maks og headbange vilt og hemningsløst :D Dette albumet er råtøft! Skikkelig guttemusikk :)

Thickskin viste at Skid Row fortsatt er verd å kjøpe. De var bedre før, men de har ikke forfalt så mye som Offspring for å si det mildt.

Til slutt vil jeg ta med Atomic Ritual fra Nebula. Det var min store overraskelse i år. Hadde aldri hørt om dem før, men dette var jo rett og slett dritkul stonermetal i QOTSA klasse.

Sånn totalt sett må jeg si meg godt fornøyd, men uten Iron Maiden og Opeth så hadde jeg nok stempla 2003 som et dårlig musikkår.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2003 ? Tja, hva kom i år da ? *tenke hardt*

Noxagt slapp jo sin fantastisk kule debut Turning it down since 2001.

Basil Kirchin fikk etter tredve år ut fingern og slapp det vakre Quantum albumet.

Blood Brothers kom med Burn, Piano Island, Burn, det røska jo litt opp i øret.

Usaisamonster debuterte med Citizens of the universe LP, kult!

Tetuzi Akiyama gjenopplivet både mono-lyd og boogie på Don't forget to boogie! (Og lagde samtidig årets desidert FETESTE Lp-cover)

Minamo slapp den veltitulerte Beautiful, vakker musikk for headset.

Virker som et ok år for min del, men det er vel ikke så mange andre her som har hørt disse kanskje ? :ermm:

Lenke til kommentar

Cryonic Temple - Blood, Guts and Glory og Chapter One (kom det i fjor tro?)

to meget konge power metal album. Kanskje ikke særlig nyskapende, men faens så konge.

Human Fortress - Defender of the Crown - Nok et konge power metal album, et av de sterkeste innen power sjangeren.

Iron Maiden - Dance of Death - årets desidert beste album. Tittellåta rocker hardt, og har en meget fengende melodi...

Kunne skrevet om dette til langt på natt, men jeg velger å la være.

Lenke til kommentar

For min del er Devildriver et av høydepunktene. Kom ut 18 nov, men på Platecompagniet på Strømmen visste selvsagt ingen noeting om hverken band eller plate. Møkkabutikk!!

Var Maiden-fan før, men er skuffa over siste plata/platene. De er ikke lenger hva de engang var. Sorry!

Dream Theater's siste skuffa også litt. Men den må nok høres noen flere ganger. Lurer på om det kommer noe mer med Liquid Tension Experiment.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

hmm, jeg har kjøpt lite nye musikk i år. . . For det meste 10 år gamle skiver. Men noe nytt har jeg da klart å få med meg. Nye Amulet f.eks. Danger! Danger! var virkelig en opptur. grisebra kaller man slike plater :)

Turboneger - Scandinavian Leather er selvfølgelig selvskreven på denne listen. Fryktet at denne skiva skulle skuffe stort, men det gjorde den ikke, Turbokonserten i Trondheiom var en høydare i år for min del :)

Muse - Absolution var også overraskende bra, er vel den skiva jeg hører mest på for tiden. Begynner å bli litt lei, men det er vel fordi den står i minidiscen min, jeg har glemt veska mi med en kompis og i veska mi ligger alle minidiscene mine, altså Absolution har gått i ett sett i ett par ukes tid nå ;) Men jeg klager ikke.

Metallica - St. Anger var en skuffelse. Ensformig makkverk, jævlig skarptromme, dårlig vokal, ingen soloer og rett og slett ei rævva skive. At jeg kastet bort 150 spenn på denne disken er utrolig.

A Perfect Circle - Thirteenth Step Var akkurat så bra som jeg håpte på. Bare synd at det var kopisperre på den!!! ARGH!

Rage Against the Machine - Live at the Olympic Auditorium (eller noe i den dur), tja, jeg liker RATM, jeg liker live opptak, jeg liker denne skiva ;) I morgen skal jeg ut og kjøpe DVD'n :D

Helt sikkert noe jeg har glemt, er ikke så lett å huske alt en tidlig morgen på jobb :)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kjøpt så mange nye skiver i år, men av de som kom ut i år:

Damien Rice, O. Godmelankolisk musikk... veit ikke helt hva jeg skal si om denne. Bra saker.

Muse med absolution er nevnt, fet cd.

Tom McRae - just like blood. Ikke like bra som den forrige, men det duger.

Jeg har egentlig ikke gått på noen bomkjøp i år... ganske fornøyd med det. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...