AnonymDiskusjon Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Hei, jeg har endt opp med å havne i klem med lillehammer kommune. Saken er den at de mener jeg står ulovlig parkert og jeg mener at jeg ikke gjør det. Rødt merke sier hvor jeg stod parkert, altså bak 372 Parking forbudt. I følge lovdata og vegvesen.no så står det "372 Parkering forbudt Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering»." Og siden 372 parking forbudt står i starten så gjelder den til neste skilt 372 i følge vegvesen og lovdata. Spørsmålet er da, har jeg misforstått? Jeg fikk bot for å stå bak skilt nr.2 som markert på første bildet. Og veit noen hvordan jeg skal gå frem med å klage på et vedtak om avslått klage? Kilder: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Forbudsskilt https://www.vegvesen.no/_attachment/69739/binary/964083?fast_title=H%C3%A5ndbok+N300+Trafikkskilt%2C+del+3+Forbudsskilt%2C+p%C3%A5budsskilt%2C+opplysningsskilt+og+skilt+med+trafikksikkerhetsinformasjon+%2811+MB%29.pdf (s.65) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219?q=Forskrift%20om%20offentlig%20parkeringsregulering%20og#KAPITTEL_4 Anonymous poster hash: ecb28...fbd Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Skiltet gjelder til neste parkering forbudt skilt, da gjelder det neste skiltet. Endret 23. november 2017 av Brulejus 4 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Skiltet gjelder til neste parkering forbudt skilt, da gjelder det neste skiltet. Hvis det er et skilt med pil under skiltet som peker ned gjelder forbudet i pilens kjøreretning. Men står jeg da ulovlig parkert? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Det nærmeste skiltet gjelder frem til det borterste skiltet. Men det borterste skiltet gjelder da frem til nærmeste veikryss. Du står nok ulovlig parkert, ja. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Det nærmeste skiltet gjelder frem til det borterste skiltet. Men det borterste skiltet gjelder da frem til nærmeste veikryss. Du står nok ulovlig parkert, ja. Hvordan da? skiltet blir jo opphevet av nytt skilt 372. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Det nærmeste skiltet gjelder frem til det borterste skiltet. Men det borterste skiltet gjelder da frem til nærmeste veikryss. Du står nok ulovlig parkert, ja. Hvordan da? skiltet blir jo opphevet av nytt skilt 372.Sonen det første skiltet gjelder for, ender ved nytt skilt. Fra nytt skilt gjelder ny p-forbudt sone. Endret 23. november 2017 av Sithric Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Det nærmeste skiltet gjelder frem til det borterste skiltet. Men det borterste skiltet gjelder da frem til nærmeste veikryss. Du står nok ulovlig parkert, ja. Hvordan da? skiltet blir jo opphevet av nytt skilt 372.Sonen det første skiltet gjelder for, ender ved nytt skilt. Fra nytt skilt gjelder ny p-forbudt sone. Både formuleringen i forskriften og skiltbruken i tilfellet over, er nok litt klønete, men ja, skilt 2 begynner der skilt 1 stopper. (EDIT: Dvs. skilt 1 stopper ved skilt 2, og der begynner så skilt 2 frem til neste skilt eller evt. et veikryss) Vanligvis ville man sette opp et nytt skilt 372 pga at det forrige er opphevet, grunnet f.eks. et veikryss, eller så ville man kombinert skilt 372 med et underskilt 828.1 e.l. for å vise at forbudtskiltet gjelder både før og etter. Mulig de har gjort det sånn fordi det er et busstopp i mellom. Man har jo parkering forbudt også 20 meter i hver retning fra et busstopp-skilt. (Forover OG bakover fra buss-skiltet) Og så har de satt opp et nytt skilt for å forsikre om at det fortsatt er parkering forbudt også etter busstoppet. Endret 23. november 2017 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Hvordan da? skiltet blir jo opphevet av nytt skilt 372. Ja, og dette nye skiltet gjelder da frem til neste veikryss. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Du står ulovlig parkert, her har du ingen sak. Som oftest brukes underskilt med pil ned, hvis parkering forbudt oppheves eller ikke skal gjelde mer enn en del av en strekning, dersom det ikke er kryss eller andre skilt som opphever det første. Bildet er lånt fra mr.traffic.no og den grønne bilen står altså lovlig parkert. Endret 23. november 2017 av steinrawr 1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Okei, så skiltet blir kun hevet med nytt skilt eller vegkryss og ikke samme type skilt Endret 23. november 2017 av DerpBoy Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Du står ulovlig parkert, her har du ingen sak. Som oftest brukes underskilt med pil ned, hvis parkering forbudt oppheves eller ikke skal gjelde mer enn en del av en strekning, dersom det ikke er kryss eller andre skilt som opphever det første. Bildet er lånt fra mr.traffic.no og den grønne bilen står altså lovlig parkert. Okei, den er grei Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Skilt 372 gjelder frem til neste skilt 372, men neste skilt 372 gjelder fra seg selv og fremover. Så ja, skilt 1 oppheves av skilt 2, men skilt 2 opphever ikke seg selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå