Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan en stenderdetektor finne bjelker under treplater?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri brukt en stenderdetektor, derav spørsmålet.

Jeg har planer om en ny monitor, som skal/må monteres på vegg.  Problemet er (kanskje) at veggen består av sponplater, ikke gipsplater, med stendere bak.  Da blir jeg noe usikker på om en stenderdetektor vil egne seg til å finne en stender av tre bak en vegg som også er av tre, eller om den vil gå helt i ball.

Noen som vet?

PS: jeg har selvsagt forsøkt å finne stenderne ved å banke med diverse implementer, men det funker dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte en magnet med snor for å finne spikerslag da jeg skulle montere stuetv'en på 75" for noen år tilbake..

Husker ikke/brydde meg ikke om det var gips eller sponplater, men jeg fant spikerslagene og kunne trekke linjer på 60cm mellom hver stender for å skru dritten rett inn i stenderne.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Fordelen med sponplater er jo at dei platene er langt sterkare enn gipsplater. Så om du ikkje finner tak i stender så kan du kompansere med å bruke mange skruer rett inn i sponplata.

Eit godt tips er at ved hjelp av å banke eller kjenne etter plateskøyter/spikerslag prøver å finne ut kvar du trur stenderane er.

Når du har funnet ein plass der du trur at det er ein stender så kan du sjekke med å bruke eit tynt bor.

Dersom du bommer på stenderen så vil du merke det ved at det ikkje er motstand i boret etter at du har gått gjennom sponplata.

Dersom du treffer stenderen så vil du kjenne at det fortsatt er motstand. Du vil også sjå at sponet som kjem ut har ein anna farge/konsistens enn sponet frå sponplata. Sponet frå ein stender vil vanligvis stikke seg som langt lysare enn sponet frå ei sponplate.

Du treng ikkje å være redd for å bore mange tynne hol, alle blir skjult av veggfestet om du jobber systematisk.

Som standard så er senter på stenderane plassert med 60 cm avstand. Så finner du ein stender så kan du vanligvis måle deg fram til den neste.

Dersom du er veldig usikker på kvar stenderen er så kan du prøve ca 60 cm frå den andre veggen for å sjå om det er ein stender der. Ofte vil det være det, men det er litt avhengig av kva side snekkaren starta å bygge veggen frå då det ikkje er alltid at det går opp slik at siste stenderen får samme avstand som dei andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...