NTB - digi Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Arbeiderpartiet gir ikke opp. Vil ha inn miljøkrav på kystruta Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Regjeringen må passe på at offentlige midler blir forvaltet på en god måte. Å alltid skulle velge den nyeste teknologien er svært kostbart. Båtene som brukes på hurtigruten har en levetid på rundt 40 år. Å stille krav som betyr at de må skiftes ut hvert 9. år når det er nytt anbud vil være sløsing med offentlige midler. Hurtigruten bør heller satse på fornybart drivstoff for å bli mer miljøvennlig. Det er også viktig å huske at Hurtigruten opererer i værharde områder og derfor har høye krav til driftsikkerhet. Det er ikke så lett å oppnå hvis man skal satse på ny og uprøvd teknologi. 1 Lenke til kommentar
Malvin Stenehjem Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Hydrogen og brensel cele teknologi er nok dyrare enn konvensjonell teknologi, men me må sjå på det som ein investering som Norge og den Maritime klynga her kan skapa ein ny industri i Norge som kan gi eit nytt bein å stå på etter kvart som oljen får mindre betydning. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Regjeringen må passe på at offentlige midler blir forvaltet på en god måte. Å alltid skulle velge den nyeste teknologien er svært kostbart. Båtene som brukes på hurtigruten har en levetid på rundt 40 år.Nettopp difor er det viktig å sikre dei eldste skipa vert skifta ut med skip med ein teknologi som er lagd for å vare 40 år. Det eldste skipet i trafikk på Hurtigruta er 53 år. Utskifting av det eine skipet sparer 10% av utsleppa. 25% skulle vere lett å oppnå med lett elektrifisering av resten av flåten, spesielt dei skipa som er diesel-elektriske frå før. Landstraum bør åleine kunne spare fleire prosent. Å stille krav som betyr at de må skiftes ut hvert 9. år når det er nytt anbud vil være sløsing med offentlige midler.Nettopp. Om 9 år er det usannsynleg at nokon med forbrenningsmotor ombord vil klare å konkurrere med batteriskip. Hurtigruten bør heller satse på fornybart drivstoff for å bli mer miljøvennlig.Det er jo heile poenget. Bruke fornybar kraft, i staden for olje som fører til utslepp av både partiklar og NOx. Det er også viktig å huske at Hurtigruten opererer i værharde områder og derfor har høye krav til driftsikkerhet. Det er ikke så lett å oppnå hvis man skal satse på ny og uprøvd teknologi.Elektrisk framdrift er ikkje akkurat uprøvd. Heller ikkje batteri. Dei nyaste skipa til Hyrtigruten er diesel-elektriske. Å skifte ut dieselmotorane med eit batteri er ikkje veldig radikalt. Endret 23. november 2017 av Sturle S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå