Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp!? Ellers må jeg nok knuse ruta

Joshfaen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tidenes utfordring.

Jeg har en Audi A6 V6 1998 2.4 Quattro.

Denne hadde i utgangspunktet ikke fungerende dørlås, så kan kun bruke knappene på nøkkelen.

Bakluka har noe drit inni seg, og jeg tror forrige eiger har ødelagt også denne låsen helt.

I går skulle jeg ta meg en tur til Biltema etter jobb for å kjøpe ny hovedlys pærer. Måket snø av bilen, og skulle åpne for å sette den i gang så varmen kunne ta det værste av is.

Men nøkkelen fungerte altså ikke.

Denne bilen har også deadmans lock, pga ikke fungerende låsefunksjon i førerdøren (også den eneste døren på bilen som har nøkkellås, bortsett fra bakluka). Det vil si at det heller ikke fungerer å låse opp fra innsiden, via dør håndtaket.

Jeg hentet blåse puta og stanga, klarte om sider å fomle meg til å få åpna panseret via spaken inne i bilen. Jeg trodde første at det var flat batteri på bilen pga kulden som gjorde dette. Men da jeg sjekket batteriet var det strøm på det og ingenting feil der.

Det neste jeg gjorde var å dra på clas ohlson og kjøpte nye batteri til nøkkelen. Jeg byttet jo disse uten å tenke meg noe særlig om. Og i ettertid fant jeg ut fra internett at for å få re-synket nøkkelen etter batteribytte er kun ved å trykke inn unlock på nøkkelen og innen ett minutt vri nøkkelen til venstre for å låse opp og til høyre for å låse igjen i førerdør låsen.

Denne fungerer jo ikke på min bil. Jeg er nå helt tom for ideer. Og bilen kan kun stå der den står nå til søndag kveld. I morgen skal jeg dra til Svergie og blir borte hele helgen, og jeg hadde jo tenkt å bruke bilen til akkurat dette...

Hva ville dere gjort?

Knust en rute å klatra inn å fått re-synket nøkkelen i tenningen, så bilen kan brukes til å kjøre til svergie, dersom jeg tetter igjen den knuste ruta?

Eller

Ringt etter bilberging, få de til å kjøre den på verksted, og betale skjorta for en bil jeg egentlig vil slenge tilbake i trynet på forrige eiger? Og kanskje få lånt meg en annen bil.

Eller

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Noen triks jeg kan prøve for å ordne opp i dette?

Håper på noen fornuftige svar, og alle som prøver seg takkes virkelig på forhånd. Jeg er rådvill og trenger noen som kan hjelpe meg eller forteller meg hva som ville vært det beste. Siden jeg helst ville komme meg inn i skrotkassen i kveld..

Mvh

Hjelpesløs Audi eiger, med blod på tann...

Endret av Joshfaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert de kan hjelpe siden bilen ikke kan åpnes innenfra. Da blir spørsmålet: Hvilken rute er billigst og/eller lettest å bytte(?).

Dette er absolutt det som går gjennom mitt hodet. Samtidig må det også lett kunne tettes igjen midlertidig mens jeg er borte.

Takk for svar til alle!

Setter pris på det, men det ser ut til at det blir rute knusing. Da kommer jeg meg i allefall inn og kan flytte bilen selv. Men jeg drar ikke til svergie med en bil jeg må kryppe inn og ut av.. Hehe :-P

Lenke til kommentar

Jeg så på TV en gang at bilbergere kan åpne bildører svært enkelt. De fører en luftpute inn i dørsprekken. Slipper å knuse glass for å komme inn i kupeen. Kanskje verdt et forsøk?

Dette prøvde jeg selv, altså blåse pute og bøyelig stål stang. Eneste jeg kan åpne er panseret via spaken under rattet. Jeg skriver også at jeg har prøvd det i TS teksten. Bilen har desverre deadmans lock. Det vil si at er den låst via nøkkel, er det kun nøkkel som kan åpne den. Med mindre jeg hadde hatt en lås på førersiden som også ville fungere...

Garantert den beste hus arrest bilen i verden. Sett noen inne i bilen, lås med nøkkel fra utsiden (Om min hadde fungert...). De kan ikke komme ut, for den kan ikke låses opp fra innsiden.

Det blir knusing av rute :)

Endret av Joshfaen
Lenke til kommentar

Det var synd at nøkkelen fungerer ikke lenger da bilen din har nok en funksjon som lar deg få alle fire vinduene ned ved å trykke på nøkkelen. 

Du sier at du kom deg til spaken til panseret. Du klarer vel ikke å komme til knappen for å så låse/låse opp bilen fra innsiden? Hvis jeg husker rett så er det rett ved dørhåndtaket på innsiden på førerdøren.

Hvis dette fungerer ikke så har du ikke tilfeldigvis litt slitt vindusheismekanisme på en av dørene (vinduet detter litt ned av seg selv med tid/under kjøring)? Jeg klarte å låse inn nøkkelen min en gang på en audi a6 c5 (samme serie som din) og da klarte jeg å presse ned det ene vinduet nok til at jeg fikk åpnet døren fra innsiden. Dette kan være en dårlig ide om det er minusgrader ute og mekanismen er i orden selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar, det var faktisk kjekt å lese gjennom dette.

Mange gode forslag også, men deadman lock er deadman lock. Det finnes ingen måter å låse opp, ellers hadde jeg nok prøvd det :)

Jeg har bare i kveld på å få fjerna bilen før jeg reiser, så må knuse ruta, klarte inn, sette nøkkelen i tenninga, vri om, og flytte den til et sted jeg kan stå over helg. Lappe igjen med teip og plast. Deretter har jeg avtalt med noen som ville låne meg bil, så alt er i skjøneste orden.

Såfår jeg og bilen ha en alvorsprat på mandag.

Tusen takk for alle forslag folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...