Indianern Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Hei! PC info: Hovedkort: Asus Z97-AR, Socket-1150 CPU: Intel Core i5-4690K 3,5 GHz RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT Skjermkort: Gainward GeForce GTX 970 4GB Hard disk eller SSD: OS på SSD HyperX Fury SSD 240 GB 2,5" og resten på WD Red 3 TB NAS Harddrive PSU merke og modell: Corsair RM750, 750W PSU CPU vifte: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU kjøler OS: Windows 10 64bit oppgradert fra Windows 8 Lurte på om noen her har noe tips eller løsningen på dette: Hvis pcen har stått av en stund og jeg slår den på, så virker det ut som alt starter opp. Vifter går osv, men den kommer ikke noe videre. Virker ut som den stopper i oppstarten. Og skjermen er bare svart. Får til og med ikke opp Asuslogoen som jeg pleier å få opp i starten. For at jeg skal få den til å starte opp, virker det ut som jeg må holde inne restartknappen. Etterhvert da så starter pcen opp og jeg får bilde på skjermen. Asus hovedkort har sånn innstilling: Powersaving, normal og optimal (performance) når jeg velger optimal (performance) så virker det ut som problemet oppstår. Men greia er at hvis den står i normal så vil jeg få dårligere FPS i The Division blant annet, er spesielt det spillet jeg merker det i. Det med dårligere FPS har alltid vært der, og derfor har alltid pcen stått i optimal. Men her om dagen, så var jeg så teit at jeg oppdaterte BIOS og det virker ut som problemene ang. Oppstart av pcen startet da. Jeg har prøvd å installere gamle versjon av BIOS igjen, men fortsatt samme problem. Noen som har ett godt forslag til løsning? Eventuelt hva som kan være problemet? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Kan du ta ut grafikkortet og koble skjermen til onboard i hovedkortet? Ironisk nok, har vi samme hovedkort og 'optimal' setting, aldri opplevd noe lignende. Endret 23. november 2017 av Cipher Panda Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 23. november 2017 Forfatter Del Skrevet 23. november 2017 Kan du ta ut grafikkortet og koble skjermen til onboard i hovedkortet? Ironisk nok, har vi samme hovedkort og 'optimal' setting, aldri opplevd noe lignende. Hei! Da prøvde jeg å ta ut skjermkortet, plugget det inn i hovedkortet og den startet opp med en gang. Satt tilbake skjermkortet og plugget i kablene igjen, og bare svart skjerm. Må holde inne resetknapp i 5 sek. så fungerer det. Virker nesten ut som skjermkortet ikke starter helt opp Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Har du nyeste BIOS-versjon? Dette høres ut som en typisk bug der hvor en ny BIOS-oppdatering burde gjøre susen. Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 23. november 2017 Forfatter Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Har du nyeste BIOS-versjon? Dette høres ut som en typisk bug der hvor en ny BIOS-oppdatering burde gjøre susen. Har den nyeste som Asus har på sin hjemmeside. Endret 23. november 2017 av Indianern Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Shot in the dark: Har du prøvd å skifte CMOS-batteriet på hovedkortet? Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 24. november 2017 Forfatter Del Skrevet 24. november 2017 Shot in the dark: Har du prøvd å skifte CMOS-batteriet på hovedkortet? Nei det har jeg ikke, kan dette føre til sånt altså? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Har vært borti tilfeller der dårlig cmos batteri har fått hovedkort til å oppføre seg rart, ja - like før batteriet blir helt dødt, da du må stille inn alt hver gang maskinen booter. Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 24. november 2017 Forfatter Del Skrevet 24. november 2017 Har vært borti tilfeller der dårlig cmos batteri har fått hovedkort til å oppføre seg rart, ja - like før batteriet blir helt dødt, da du må stille inn alt hver gang maskinen booter. Kan prøve å bytte det, men akkurat det oppstartproblemene kommer når hovedkortet står i optimal. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 (endret) Da har du et feilsymptom der det ikke kan konkluderes hva som er årsaken sånn direkte. Fant et par forumtråder på engelskspråklige forum som kan være av interresse: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2274874/asus-optimal-setting.html óg - prøv å google på frasen "asus mainboard stuck at boot optimal mode" - det ser ut som at dette er et veldig veldig vanlig problem på akkurat dette kortet, eller denne serien. Endret 25. november 2017 av geir__hk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 (endret) Når hovedkortet står til optimal (kjent ASUS greie) overklokkes pci-e bussen noen mhz ekstra. Noen pci-e grafikk kort klarer dette og andre ikke. Påse at grafikk kortets referanse pci-e buss clock er 100mhz. Hvis det innebærer ikke bruke optimal , men «Normal»,»Safe»,eller manuelt tilpassede bios instillinger er det løsningen. Endret 25. november 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Jeg hadde nokså like symptomer som deg for en stund tilbake på et Z87 hovedkort. Det var en ganske stor sjanse for at maskinen ikke greide å poste, svart skjerm, viftene gikk. Til forskjell fra deg så har jeg et display som viser hvor i boot-prosessen hovedkortet er kommet og det stoppet på en kode som tilsvarte at en USB enhet laget krøll. Etter litt rokkering av USB er bak på pc-en så løste denne floken seg. Prøv å koble fra alt av USB foran og bak på pc og se om du får bilde da. Hvis du får det så kan du prøve å koble til en og en enhet helt til maskinen ikke greier å boote. Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Takker så meget for svar til dere alle! Skal prøve ut litt i morgen for å se om det kan være noe av dette. Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 25. november 2017 Forfatter Del Skrevet 25. november 2017 Grunn til at den står i optimal er fordi jeg fikk fpsdropp i spill på normal. Ellers hadde jeg bare latt den stå der. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Grunn til at den står i optimal er fordi jeg fikk fpsdropp i spill på normal. Ellers hadde jeg bare latt den stå der. La den stå i optimal som utgangspunkt og endre manuelt under advanced settings pci-e bclk til 100. 1 Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 28. november 2017 Del Skrevet 28. november 2017 Tenker også at Syar har et poeng her... så gjør det først før du driver å flytter ut på alt inni. Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 Hei! Kjøpte meg nytt skjermkort på black friday (skulle ha uansett nytt) Er nå byttet til rog strix OC 1070 og problemet er der forsatt. Har ennå ikke prøvd endre på pci-e, endre det under tweakmeny i bios? Synes jeg ikke så det noe plass, men så skal det sies at dette ikke er min sterke side. Når det gjelder USB så må jeg prøve litt til, prøvde å fjerne alle når skjermen var svart. Men fungerte ikke dessverre. Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 28. november 2017 Forfatter Del Skrevet 28. november 2017 BCLK Frequency: Dram frequency ratio: står på auto, kan velges til 100:133 eller 100:100 Hardware monitor og under cpu står BCLK til 100 Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Kan jeg spørre hvilken skjerm du har?Når du skrur på maskinen din kommer det noe som helst opp på skjermen?Du skal uansett se bios eller en strek oppe i venstre hjørne når du skur på maskinen din Lenke til kommentar
Indianern Skrevet 29. november 2017 Forfatter Del Skrevet 29. november 2017 Jeg har en Predatorskjerm fra acer og en Benq, det skjer ingenting. Hører pcen går, men skjermen er helt svart. Så det virker ut som skjermkortet ikke greier å starte ordentlig opp i optimal settings. Dette gjelder både mitt gamle 970 og det nye 1070 skjermkortet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå