inaa Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Nito-undersøkelse: Én av fire kvinnelige ingeniører synes ikke loven beskytter godt nok.1500 svenske teknologikvinner forteller om seksuell trakassering Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Så 75% av kvinnelige ingeniører syns eksisterende lovverk beskytter godt nok mot trakassering? Det er jo ganske bra. Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Jag har oerhört svårt att tro på att 25% av alla kvinnliga ingenjörer har så bra koll på lagstiftningen att dom kan bedömma detta. Att snubbar skulle sitta och ha en mapp med porr på servern på jobbet och skicka porrbilder till damerna låter helt osannolkt. #FakeNews, helt enkelt. Jag har jobbat på massor av ställen och på samtliga av dessa så skulle det beteende som fr. Mannung beskriver lett till avskedd samma dag. Tydligen jobbar hon idag på polismyndigheten, Det enda jag vet dom svensk polismyndighet av idag är att det är helt politiserad (vänsterradikal) och svårt dyssfunktionell. 7 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Det har gått for langt, og pendelen kommer til å snu til bake. Feministbevegelsen har blitt for stor og kraftig, samtidig som den nesten har utspilt som rolle. Så nå farer den rundt og leter etter fillesaker, der de kan skyte spurv med kanon. Og i mangel på spurv, så bretter de sine egne papirfly som de deretter kan skyte med kanon (#FakeNews).... Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 En får håpe at metookampanjen virker og skaper en varig effekt. Slik at det går an å gå på julebord igjen. Er lei av utilslørte tilbud, tafsing og å bli forfulgt til toalettene av i overkant voksne kvinner som lufter libidoen sin. 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Helt klart bra at det blir sagt fra om det er problemer, men jeg tror nok fort at de evige påstandene om trakassering og hets på arbeidsplasser og plattformer man prøver å rekruttere flere kvinner bidrar til at mange kvinner vegrer seg for å delta, selv om virkeligheten antagelig er veldig mye bedre enn man kan få inntrykk av. Minner om saken der det ble et voldsomt oppstyr rundt en google-ingeniør som skrev et helt uskyldig innlegg om det han så som problemer med likestillingstiltakene i bedriften, der mange kvinner ble veldig opprørt og flere angivelig holdt seg hjemme fra jobben, ikke primært fordi det han skrev var så ille, men fordi det ble fremstilt slik av folk som hadde interesse av det. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Helt klart bra at det blir sagt fra om det er problemer, men jeg tror nok fort at de evige påstandene om trakassering og hets på arbeidsplasser og plattformer man prøver å rekruttere flere kvinner bidrar til at mange kvinner vegrer seg for å delta, selv om virkeligheten antagelig er veldig mye bedre enn man kan få inntrykk av. Minner om saken der det ble et voldsomt oppstyr rundt en google-ingeniør som skrev et helt uskyldig innlegg om det han så som problemer med likestillingstiltakene i bedriften, der mange kvinner ble veldig opprørt og flere angivelig holdt seg hjemme fra jobben, ikke primært fordi det han skrev var så ille, men fordi det ble fremstilt slik av folk som hadde interesse av det. Problemet er nok reelt for en hel del, så det er på sin plass med en tydeligere etikk/moral kodeks mange steder. Det største problemet er jo heiagjengen dvs det arbeidsmiljøet som tolererer/bifaller. HøHøHø og klapp på skulderen til tufsen fra gutta boys og knising fra damene (de som ikke forstår problemet fordi de selv kunne tenkt seg en svingom i halmen med tufsen om anledningen bød seg risikofritt. Det er jo ting som tyder på at tufsingene profiterer på oppførselen sin og at de derfor fortsetter med svineriet. Det er ikke sikkert at alt er ufrivillig. KAN jo hende at tufsingene har blitt så godt vant til å få det de vil at de ikke begriper at hårfestet har flyttet seg bak i nakken og at nye Møyfrid foretrekker noen med pannelugg. Jeg stusser litt over at dette i all hovedsak fremstilles som om at alle tufsingene er "gamle griser" som tar seg til rette ovenfor kvinner. Min erfaring er at det kan bli et sant helvete i arbeidssituasjonen for den som takker nei til enkelte "amorøse sugger" på jobben. Forsmådde fruentimmer står ikke på noen måte tilbake i så måte - snarere tvert om. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Helt klart bra at det blir sagt fra om det er problemer, men jeg tror nok fort at de evige påstandene om trakassering og hets på arbeidsplasser og plattformer man prøver å rekruttere flere kvinner bidrar til at mange kvinner vegrer seg for å delta, selv om virkeligheten antagelig er veldig mye bedre enn man kan få inntrykk av. Minner om saken der det ble et voldsomt oppstyr rundt en google-ingeniør som skrev et helt uskyldig innlegg om det han så som problemer med likestillingstiltakene i bedriften, der mange kvinner ble veldig opprørt og flere angivelig holdt seg hjemme fra jobben, ikke primært fordi det han skrev var så ille, men fordi det ble fremstilt slik av folk som hadde interesse av det. Problemet er nok reelt for en hel del, så det er på sin plass med en tydeligere etikk/moral kodeks mange steder. Det største problemet er jo heiagjengen dvs det arbeidsmiljøet som tolererer/bifaller. HøHøHø og klapp på skulderen til tufsen fra gutta boys og knising fra damene (de som ikke forstår problemet fordi de selv kunne tenkt seg en svingom i halmen med tufsen om anledningen bød seg risikofritt. Det er jo ting som tyder på at tufsingene profiterer på oppførselen sin og at de derfor fortsetter med svineriet. Det er ikke sikkert at alt er ufrivillig. KAN jo hende at tufsingene har blitt så godt vant til å få det de vil at de ikke begriper at hårfestet har flyttet seg bak i nakken og at nye Møyfrid foretrekker noen med pannelugg. Jeg stusser litt over at dette i all hovedsak fremstilles som om at alle tufsingene er "gamle griser" som tar seg til rette ovenfor kvinner. Min erfaring er at det kan bli et sant helvete i arbeidssituasjonen for den som takker nei til enkelte "amorøse sugger" på jobben. Forsmådde fruentimmer står ikke på noen måte tilbake i så måte - snarere tvert om. "Jeg stusser litt over at dette i all hovedsak fremstilles som om at alle tufsingene er "gamle griser" som tar seg til rette ovenfor kvinner." Her er sakens kjerne. Kåre, han er en skikkelig veltrent kjekkas, men Olaf, han er middelaldrende, litt tung og treig. Hvis Kåre og Olaf gir Møyfrid nøyaktig samme type oppmerksomhet, vil du prøve å tippe hvem som får oppvaskmøte på mandag, og hvem som får vasket skaftet samme kveld? Jeg skjønner hvorfor det blir sånn, samtidig klarer jeg ikke å ta feministene helt seriøst, all den tid de praktiserer loven forskjellig, for Kåre og Olaf. Reagerer du så kraftig på at Olaf drar en flørt, at du faktisk lager en sak av det, da bør du gjøre det med Kåre også. I det minste for å ha din egen integritet intakt. Ellers får du bare tåle at Olaf har kjønnsdrift, han også. Endret 24. november 2017 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Her er sakens kjerne. Kåre, han er en skikkelig veltrent kjekkas, men Olaf, han er middelaldrende, litt tung og treig. Hvis Kåre og Olaf gir Møyfrid nøyaktig samme type oppmerksomhet, vil du prøve å tippe hvem som får oppvaskmøte på mandag, og hvem som får vasket skaftet samme kveld? Jeg skjønner hvorfor det blir sånn, samtidig klarer jeg ikke å ta feministene helt seriøst, all den tid de praktiserer loven forskjellig, for Kåre og Olaf. Reagerer du så kraftig på at Olaf drar en flørt, at du faktisk lager en sak av det, da bør du gjøre det med Kåre også. I det minste for å ha din egen integritet intakt. Ellers får du bare tåle at Olaf har kjønnsdrift, han også. En annen utfordring mht. lovverk (og evt endringer her) er at Møyfrid og Trine gjerne reagerer helt forskjellig på samme tilnærming fra en person de i utgangspunktet synes likt om. Den ene kan se positive i en bemerkning, mens den andre bare ser det negativte. Så å danne lover omkring folks følelser overfor noe er vanskelig materie. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Her er sakens kjerne. Kåre, han er en skikkelig veltrent kjekkas, men Olaf, han er middelaldrende, litt tung og treig. Hvis Kåre og Olaf gir Møyfrid nøyaktig samme type oppmerksomhet, vil du prøve å tippe hvem som får oppvaskmøte på mandag, og hvem som får vasket skaftet samme kveld? Jeg skjønner hvorfor det blir sånn, samtidig klarer jeg ikke å ta feministene helt seriøst, all den tid de praktiserer loven forskjellig, for Kåre og Olaf. Reagerer du så kraftig på at Olaf drar en flørt, at du faktisk lager en sak av det, da bør du gjøre det med Kåre også. I det minste for å ha din egen integritet intakt. Ellers får du bare tåle at Olaf har kjønnsdrift, han også. En annen utfordring mht. lovverk (og evt endringer her) er at Møyfrid og Trine gjerne reagerer helt forskjellig på samme tilnærming fra en person de i utgangspunktet synes likt om. Den ene kan se positive i en bemerkning, mens den andre bare ser det negativte. Så å danne lover omkring folks følelser overfor noe er vanskelig materie. Ikke rart fødselsraten går rett i kjellern. Risk/reward balansen for å sjekke opp damer er sterkt synkende, spesielt for oss som bare er gjennomsnittlige. Og de likestilte damer er fortsatt noe tregere til å ta initiativ selv, så da går det som det må gå. Vi har likestilt oss vekk fra familie og barn, og sånn sett innstilt oss på å utseltte oss selv i løpet av få generasjoner. I skarp kontrast til mindre likestilte kulturer som gjerne har 6-10 barn pr. familie, og sterkt økende befolkning. Disse er på sterk fremmars og kommer til å dominere store deler av verden innen få generasjoner. Det er prisen for vår likestilling og beskjedenhet, vi må vike for kulturer som er langt mindre kvinnevennlige. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Og de likestilte damer er fortsatt noe tregere til å ta initiativ selv, så da går det som det må gå. Vi har likestilt oss vekk fra familie og barn, og sånn sett innstilt oss på å utseltte oss selv i løpet av få generasjoner. Jeg behøver skjeldent å anstrenge meg, men jeg registrerer at oppmerksomhet og entusiasme følger den sosiale og økonomiske status man til enhver tid har. Det er særdeles påtagelig. Én regel har tjent meg vel etter at jeg begynte å praktisere den 100% konsekvent: "Don't shit where you eat". Dater aldri kvinner jeg møter i jobbsammenheng ;o) Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Det er mange måter å misbruke makt på. Bifalt av kvinner. Horder av kvinner. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/stoltenberg-snakker-ut-om-utseendefokus/a/24195452/ Gro klaget over å bli strøket på halsen (en av de) for hundre år siden, men Jensemann var jo SÅÅÅ lekker, og siden han trakk unge kvinner til AUF og AP... ...hensikten helliger midlene som man sier ;o) "Du hadde langt hår, og var ungdommelig uflidd, men vakker og velformulert. Jeg tenkte «hjelpe meg, dette er altså Jens Stoltenberg», minnes Brundtland, henvendt til Stoltenberg." Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Etter eksemplene å dømme er ikke problemet loven. Dette er ting som ER lovstridig. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Her er sakens kjerne. Kåre, han er en skikkelig veltrent kjekkas, men Olaf, han er middelaldrende, litt tung og treig. Hvis Kåre og Olaf gir Møyfrid nøyaktig samme type oppmerksomhet, vil du prøve å tippe hvem som får oppvaskmøte på mandag, og hvem som får vasket skaftet samme kveld? Jeg skjønner hvorfor det blir sånn, samtidig klarer jeg ikke å ta feministene helt seriøst, all den tid de praktiserer loven forskjellig, for Kåre og Olaf. Reagerer du så kraftig på at Olaf drar en flørt, at du faktisk lager en sak av det, da bør du gjøre det med Kåre også. I det minste for å ha din egen integritet intakt. Ellers får du bare tåle at Olaf har kjønnsdrift, han også. Jeg håper ikke du oppfatter dette som sakens kjerne i overgrep? Feminister praktiserer den samme loven som alle andre. Hva enkeltmennesker oppfatter som ubehagelig er nødt til å være opp til deres vurdering, å ligge med noen man vil ligge med, må få lov å være like selvfølgelig som å la være å ligge med noen man ikke vil ligge med. Om du kun snakker om å invitere en av det andre kjønn på stevnemøte e.l. Er jeg jeg enig at dette er en bagatell, og ikke noe å få 'oppvaskmøte' om på mandag. Det er vel ganske selvsagt. Og om det er dette du legger i 'Olavs kjønnsdrift', er det jo ganske ukontroversielt, utover det bør 'Olav' holde kjønnsdriften for segselv når det ikke foreligger gjensidighet. Spørsmålet mitt er vel egentlig hva du legger i 'flørt', og hvorfor det skulle vært problematisk at Kåre 'flørtet' med Møyfrid, da Møyfrid tilsynelatende gjengjeldte 'flørten'? 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Her er sakens kjerne. Kåre, han er en skikkelig veltrent kjekkas, men Olaf, han er middelaldrende, litt tung og treig. Hvis Kåre og Olaf gir Møyfrid nøyaktig samme type oppmerksomhet, vil du prøve å tippe hvem som får oppvaskmøte på mandag, og hvem som får vasket skaftet samme kveld? Jeg skjønner hvorfor det blir sånn, samtidig klarer jeg ikke å ta feministene helt seriøst, all den tid de praktiserer loven forskjellig, for Kåre og Olaf. Reagerer du så kraftig på at Olaf drar en flørt, at du faktisk lager en sak av det, da bør du gjøre det med Kåre også. I det minste for å ha din egen integritet intakt. Ellers får du bare tåle at Olaf har kjønnsdrift, han også. Jeg håper ikke du oppfatter dette som sakens kjerne i overgrep? Feminister praktiserer den samme loven som alle andre. Hva enkeltmennesker oppfatter som ubehagelig er nødt til å være opp til deres vurdering, å ligge med noen man vil ligge med, må få lov å være like selvfølgelig som å la være å ligge med noen man ikke vil ligge med. Om du kun snakker om å invitere en av det andre kjønn på stevnemøte e.l. Er jeg jeg enig at dette er en bagatell, og ikke noe å få 'oppvaskmøte' om på mandag. Det er vel ganske selvsagt. Og om det er dette du legger i 'Olavs kjønnsdrift', er det jo ganske ukontroversielt, utover det bør 'Olav' holde kjønnsdriften for segselv når det ikke foreligger gjensidighet. Spørsmålet mitt er vel egentlig hva du legger i 'flørt', og hvorfor det skulle vært problematisk at Kåre 'flørtet' med Møyfrid, da Møyfrid tilsynelatende gjengjeldte 'flørten'? Det kan være greit å ha klart for seg at noen kvinner foretrekker eller ikke har noe imot forhold til menn som ikke er født samme dag som de selv. Eksempelvis er det "en etablert sannhet" at småjenter i ungdomsårene generelt at en preferanse for andre enn de jevnaldrende guttene. Det KAN jo ha visse fordeler i en del tilfeller. Også i voksen alder. Status og økonomi er eksempler på fordeler som i en del tilfeller bidrar til å øke aldersgapet. Derfor er det ikke unaturlig at noen "lodder stemningen" - selvsagt på noenlunde høvelig vis. Det har ikke noe med trakassering å gjøre. Dersom tufsen har blitt tydelig avvist og allikevel ikke trekker pailabbene til seg, DA kan man snakke om utilbørlig fremferd. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Selvsagt.Det er vel også da man snakker om trakassering. Jeg forstår ikke hva du ønsker å oppnå ved å påpeke at folk KAN ha diverse preferanser. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Selvsagt. Det er vel også da man snakker om trakassering. Jeg forstår ikke hva du ønsker å oppnå ved å påpeke at folk KAN ha diverse preferanser. For egen del er det ikke noe jeg ønsker å oppnå. Men i debattene rundt Meeto ser det ut som om stereotypiene har blitt morphet over til å bli faktum, og alle historiene SKAL oppfattes som sanne, og alle episoder SKAL være overgrep og/eller trakassering. Vé den som insinuerer noe annet. Absolutte sannheter er ikke nødvendigvis absolutte - eller sanne, og vaktsomhet og nyansering er nødvendig. Slik at man ikke tar råtten fisk for god fisk. Eller vice versa. Neste del av Metookampanjen vil dreie seg om kollektivisering av skyld. Som vi har laaang erfaring med her paa bierget. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Enig i at absolutter ikke er særlig heldig. Men er virkelig folks subjektive opplevelse av overgrep noe å skulle gå i sømmene?Grunnen til at alle episoder SKAL være overgrep er jo akkurat fordi det er temaet for kampanjen. Hvorfor skulle man løyet om slikt?Hvorfor føler du for å insinuere 'noe annet' til historier hvor du ikke selv har deltatt? Hvordan vet du bedre enn historiefortelleren, evt. Hvorfor er din stemme viktigere enn historiefortelleren? Jeg sier ikke at det ikke er rom for nyansering, men i første omgang bør man vel ta inn over seg det overveldende antallet som har meldt seg? Jeg synes det er ett problem å ta på alvor.Når det er så omfattende, må det vel være på sin plass å snakke om skyld, eller enda bedre: Årsak. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Enig i at absolutter ikke er særlig heldig. Men er virkelig folks subjektive opplevelse av overgrep noe å skulle gå i sømmene? Grunnen til at alle episoder SKAL være overgrep er jo akkurat fordi det er temaet for kampanjen. Hvorfor skulle man løyet om slikt? Hvorfor føler du for å insinuere 'noe annet' til historier hvor du ikke selv har deltatt? Hvordan vet du bedre enn historiefortelleren, evt. Hvorfor er din stemme viktigere enn historiefortelleren? Jeg sier ikke at det ikke er rom for nyansering, men i første omgang bør man vel ta inn over seg det overveldende antallet som har meldt seg? Jeg synes det er ett problem å ta på alvor. Når det er så omfattende, må det vel være på sin plass å snakke om skyld, eller enda bedre: Årsak. Jeg har vel aldri påstått at det ikke er noe problem? Eksempelvis ser det jo ut som om situasjonen i TV2 har vært svært ille, og jeg har jo poengtert problemet med arbeidsmiljø som legger til rette for at slikt svineri kan finne sted? Du kan også Google Stabæk Kaurin, Øyvind Eide og Ingebrigt Steen Jensen. Det er tydeligvis mange som sitter stille i båten der for tiden. Stygg sak hvor jentene kollektivt sviktet Kaurin. Uspiselig klubb Stabæk. Hadde aldri latt en datter å spille der. Men det er også ganske karakteristisk for slike kampanjer at det baller på seg i overkant mye. og det ER noe som heter erindringsforskyvning, så det kan være på sin plass å skille litt mellom skitt og kanel. Jeg er jo svært forbauset over at en leder i TV2 ikke har fått sparken på dagen for å ha lagt til rette for overgrep gjennom absurd unnfallenhet. Jeg tolker det slik at kunnskapen om svineriet gikk lengre opp i organisasjonen. Faller en faller flere. Når det gjelder seksualisert vold så er jeg ikke på linje med norsk strafferettspraksis på området. Jeg er tilhenger av langt strengere straffer enn det som står på menyen i dag. MEN nå er det ikke slik at alle historiene dreier seg om straffbare handlinger. Mange av de går på etikk og moral uten at de nødvendigvis har noe i retten å gjøre. Noen av historiene er vel heller ikke voldsomt problematisk og burde aldri ha vært publisert i sammenheng med kampanjen. Fordi de vanner ut problematikken og derfor skader kampanjen. Om MENN som bedriver trakassering og overgrep mot kvinner/barn ser jeg 3 hovedtyper: De som er beruset av makt og høye på seg selv, de med ymse personlighetsforstyrrelser og sist men ikke minst de uten selvfølelse og uten følt egenverdi som forsøker å kompensere for det ved å nedverdige andre. Gjerne kvinner, for de tør jo ikke gi seg på gutta. Jeg gir ikke 5 flate øre for noen av de. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Ja.Jeg tror ikke det er utpreget viktig å skille skitt og kanel.Selektiv hukommelse eller ikke.Det er tross alt en holdningskampanje, ikke en rettsak.Sannhetsgestalten i folks følelser og vitnesbyrd er vel unødig å trekke i tvil av utenforstående.Om de har opplevd noe på en måte de fant guffen, må få være opp til dem selv. Jeg synes det er vanskelig å si noe bestemt om hva som har ført til denne kulturen.Henger det sammen med vår historie, som må kunne sies å være nokså mannsdominert?Jeg har ikke forgrepet meg på noen selv, såvidt jeg vet, men når jeg ser omfanget, og hvor ignorant overgriper ofte er til at det kan ha skjedd ett overtramp, velger jeg å ikke utelukke meg selv som en del av problemet, ikke for å skulle føle på unødig skyld, eller klandre alle menn, bare fordi det virker veldig enkelt og beleilig å konkludere med at det gjelder så mange, og samtidig ikke angå meg i noen grad.'Alle andre enn meg', medfører skjeden sannhet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå