Gå til innhold

[Løst] Føles sykt digg å være arbeidsledig

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det får han selv svare for. Men, siden han bedriver posting av dette her, så virker det som han enten kjeder seg, at spillene ikke lengre er gøy (tatt pause fra de), eller at han prøver å promotere ledigheten, eller provosere folk som betaler skatt som gjør at han kan gå ledig en stund.

Lenke til kommentar

eller provosere folk som betaler skatt som gjør at han kan gå ledig en stund.

Vel, om man i dagens jobbmarked ikke klarer å skaffe seg en jobb. Så er man sykt ubrukelig. Provosert blir jeg imidlertid ikke. Når folk havner så langt ute, så er de sannsynligvis sviktet av samfunnet tidligere. Lærevansker eller mobbing i skolen som ikke har blitt plukket opp for eksempel. Da må vi som samfunn bare finne oss i å ta regningen, fordi det er vår egen "skyld"..

• Liker 1
Lenke til kommentar

eller provosere folk som betaler skatt som gjør at han kan gå ledig en stund.

Vel, om man i dagens jobbmarked ikke klarer å skaffe seg en jobb. Så er man sykt ubrukelig. Provosert blir jeg imidlertid ikke. Når folk havner så langt ute, så er de sannsynligvis sviktet av samfunnet tidligere. Lærevansker eller mobbing i skolen som ikke har blitt plukket opp for eksempel. Da må vi som samfunn bare finne oss i å ta regningen, fordi det er vår egen "skyld"..

Helt enig...

Lenke til kommentar

Det er som jeg har spurt mange mennesker, men aldri fått noe klart og tydelig svar. Vi innbilles hele oppveksten at det er en "tøff kamp" for overlevelse. Man må bruke spisse albuer og det er beinhard konkurranse om jobbene, hundrevis av søkere på enhver vanlig jobb. Men så går det an å åpne hodet litt. Vi betaler skatt for at de som havner på utsiden ikke skal leve i en pappeske på gata. I de periodene jeg har jobbet i livet, så har dét vært en av de største motivasjonsfaktorene, at min skatt er med på å holde noen som er dårligere stilt enn meg selv, i "live".

Så kommer den sosiale stigmatiseringen på kjøpet. Alle som "kniver" seg veien til en jobb som gir vanlig lønn, bygger hele sin eksistens på denne kampen, og fordømmer bastant alle som ikke klarer å finne seg en jobb, og som deres hardt tjente skattepenger går til så de kan "late seg på sofaen". Så unngår de like bastant det faktum at jobben de gjør kanskje bare er en liten ubetydelig flekk i det store bildet, tenker ikke over den økonomiske situasjonen. At det alltid vil være 100 andre som vil ta jobben hans/hennes. Dette kalles ignoranse. Men det er ikke den personens skyld.

Det går an å heller se samfunnet som et samarbeid. Hvorfor innbilles vi at alt må være så vanskelig? Hvorfor ikke heller se alt som en lek?

Det er ikke VÅR skyld at folk blir mobbet og får psykiske problemer. Det er de som legger opp hva vi lærer i skolen, hvordan skolevesenet er lagt opp, sin skyld! Ergo: Staten og regjeringen! Spørsmålet koker ned til, som med omtrent alt annet:

Hvorfor lærer vi ikke om økonomi og psykologi i barne- og ungdomsskolene?

All økonomisk regnskap må gå opp på ett eller annet vis. Dét må det psykologiske regnskapet også. Det er mange suksessfulle "ledere" som har mange mobbeofre på samvittigheten, for å bygge seg opp "selvtillit" (som dog er falsk) til å stå i den stillingen.

At vi ikke lærer om disse tingene i skolen, er en direkte årsak til ekstremt mye psykososiale friksjoner, frustrasjoner og problemer i samfunnet. Jeg kan ikke forstå hvorfor så nyttige og fundamentale temaer i alles liv, holdes vekk fra den generelle befolkningen.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var en gang arbeidsledig i 4 år, og kjedet meg ikke ett sekund. Klarte meg greit på penger fra NAV. Ser fremdeles på det som den beste tiden i mitt liv.

Men du kom deg jo tydeligvis ut av det? Tror ikke det hadde vært like kult dersom du som 50-åring satt der og så tilbake på et liv hvor du i praksis kun hadde levd som en parasitt? Isolert sett kan jeg riktignok skjønne at det kan føles kult ut å "få penger for å ha fritid hele døgnet" for en kort periode.

Lenke til kommentar

Uten jobb hadde jeg fått følelsen av å ikke bidra til det store fellesskapet, det er nok en viktig faktor for meg. Skulle klart å tatt et år fri på sammvittigheten mtp. alt jeg har skattet gjennom årene, men personlig forstår jeg ikke hvordan andre klarer å slappe av i uvisshet om hva slags jobb man kommer til å få/om man får jobb i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Dette var bare en tulletråd. Mod kan bare stenge den hvis han vil. Er per i dag arbeidsledig, men skal i jobb igjen om to-tre uker. Uten jobb blir jeg som andre også nevner; sløv og tullete. Selv blir jeg faktisk nedfor uten jobb over lengre tid.

Men nok om det. Denne tråden er ferdig.

EDIT Ikke rart folk tok det seriøst haha, denne tråden skulle være i humor seksjonen!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...