Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tesla-avgiften vrakes i budsjettavtalen


Anbefalte innlegg

Tror du busta han litt der, for dette er ikke enkle tall å finne. Derimot kan man trekke en litt enkel konklusjon utifra hvilke biler som det blir kjøpt flest av her i Norge. De finner man her: http://www.pengenytt.no/her-er-nybilene-som-har-solgt-mest-hittil-i-ar/

 

Fra denne listen vil jeg påstå at de fleste som kjøper nybil i dag er folk og familier med normalinntekt, og på ingen måte trenger å være «rike»

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten trenger fisikale avgifter. Avgifter på elbil må fases inn over flere år. De totale bilavgiftene ligger på ca 25% av den totale skatten skattet av personlig inntek, så hvis avgiftfritaket skal bestå må andre skatter økes. Hvordan elbiler skal beskattes er et helt annet spørsmål. 

 

Moms burde innføres med noen prosent pr år , allerede ved første mulighet og alle fordeler med bompenger/parkering/ferge burde fjernes så fort det gjør det mulig. Helt greit om skattene på fosilbiler økes i tråd med avgiftene på elbil, slik at elbil alltid er billigst.

 

Nei, staten må kutte i daukjøttet. Staten eser ut overalt. Kan f.eks. legge ned Kulturrådet og vips så har du spart inn masse penger. Det samme gjelder byråkratiet som er ansatt pga alskens tulleregler.

Lenke til kommentar

...

I fylgje elbil-undersøkinga som TØI publiserte i fjor (TØI report 1492/2016), er det kjøparar av nye hybridbilar som har høgast gjennomsnittsinntekt. Heile 43% av hybridbilkjøparane har inntekt over 1 million kroner. Kjøparar av nye vanlege eksosbilar er nummer to, og kjøparar av elbilar er nummer tre med gjennomsnittleg årsinntekt på litt under 800.000 kroner. (Totalt for heile hushaldninga.) For hushaldningar med fleire bilar er tala litt ansleis.

 

 

Medianinntekten blant de som kjøper nybiler er en god plass å starte.

 

AtW

Se litt bakover i tråden kanskje?
Lenke til kommentar

 

...

I fylgje elbil-undersøkinga som TØI publiserte i fjor (TØI report 1492/2016), er det kjøparar av nye hybridbilar som har høgast gjennomsnittsinntekt. Heile 43% av hybridbilkjøparane har inntekt over 1 million kroner. Kjøparar av nye vanlege eksosbilar er nummer to, og kjøparar av elbilar er nummer tre med gjennomsnittleg årsinntekt på litt under 800.000 kroner. (Totalt for heile hushaldninga.) For hushaldningar med fleire bilar er tala litt ansleis.

 

 

Medianinntekten blant de som kjøper nybiler er en god plass å starte.

 

AtW

Se litt bakover i tråden kanskje?

 

 

Hvilken post tenker du på som gir medianinntekten til de som kjøper nybil?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Staten trenger fisikale avgifter. Avgifter på elbil må fases inn over flere år. De totale bilavgiftene ligger på ca 25% av den totale skatten skattet av personlig inntek, så hvis avgiftfritaket skal bestå må andre skatter økes. Hvordan elbiler skal beskattes er et helt annet spørsmål. 

 

Moms burde innføres med noen prosent pr år , allerede ved første mulighet og alle fordeler med bompenger/parkering/ferge burde fjernes så fort det gjør det mulig. Helt greit om skattene på fosilbiler økes i tråd med avgiftene på elbil, slik at elbil alltid er billigst.

 

Statens inntekter fra nybilsalg har sunket drastisk over de siste årene, størstedelen av dette er avgiftsreduksjoner på fossilbiler. Hvis vi nå igjen skal øke statens inntekter fra nybilsalg, er det da fornuftig å reversere avgiftslettene på fossilbiler *eller* innføre avgifter på miljøbiler?

 

 

Her er det ikke det ene eller de andre ,men ja takk begge deler. Jeg mener (som jeg skrev i tidligere innlegg) at begge skattene kan økes ,men det må gjøres trinnvis for å ha et funksjonerende bruktbilmarked.  Folk står veldig fritt til å velge en billig eller dyr bil. Derfor er treffer beskattningen av bil meget godt de som har en dyrere bil. Med andre ord betaler de som har en rimelig bil minimalt med skatt og de som ønsker en dyrere bil blir flådd.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til? Er det Tricke down economics slik at statens inntekter økes hvis skattene reverseres?

Lenke til kommentar

 

 

Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk.

De aller fleste som kjøper Tesla er vanlige lønnsmottakere. De bare har over gjennomsnittlig høy inntekt. Når de har over gjennomsnittlig inntekt betaler de også over gjennomsnittlig med skatt.

 

Pengeflyten går nok i all hovedsak *fra* de som kjøper Tesla *til* de som tjener under gjennomsnittet. Ikke at det er noe galt i det.

Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene.

 

Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler.

Jeg tjener under gjennomsnittet. Jeg har to boliger og en del aksjer. Jeg har nå min andre Tesla. Jeg er langt fra rik. Jeg har ikke arvet en krone. Men jeg går ikke ut i kveld eller noen annen kveld heller og bruker noen tusen på øl eller mat på restaurant.

Jeg er sikker på mange av tesla-haterne som omtaler disse bilene som biler for rikfolk lett kunne hatt en selv, om de bare brukte pengene litt mer fornuftig. Men de gjør sine valg. Jeg gjør mine. Men ta for faen ansvar for valgene dere gjør og ikke spre misunnelse og sutring hele fordømte tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Staten trenger fisikale avgifter. Avgifter på elbil må fases inn over flere år. De totale bilavgiftene ligger på ca 25% av den totale skatten skattet av personlig inntek, så hvis avgiftfritaket skal bestå må andre skatter økes. Hvordan elbiler skal beskattes er et helt annet spørsmål. 

 

Moms burde innføres med noen prosent pr år , allerede ved første mulighet og alle fordeler med bompenger/parkering/ferge burde fjernes så fort det gjør det mulig. Helt greit om skattene på fosilbiler økes i tråd med avgiftene på elbil, slik at elbil alltid er billigst.

 

Statens inntekter fra nybilsalg har sunket drastisk over de siste årene, størstedelen av dette er avgiftsreduksjoner på fossilbiler. Hvis vi nå igjen skal øke statens inntekter fra nybilsalg, er det da fornuftig å reversere avgiftslettene på fossilbiler *eller* innføre avgifter på miljøbiler?

 

 

Her er det ikke det ene eller de andre ,men ja takk begge deler. Jeg mener (som jeg skrev i tidligere innlegg) at begge skattene kan økes ,men det må gjøres trinnvis for å ha et funksjonerende bruktbilmarked.  Folk står veldig fritt til å velge en billig eller dyr bil. Derfor er treffer beskattningen av bil meget godt de som har en dyrere bil. Med andre ord betaler de som har en rimelig bil minimalt med skatt og de som ønsker en dyrere bil blir flådd.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til? Er det Tricke down economics slik at statens inntekter økes hvis skattene reverseres?

 

Mitt viktigste poeng er at elbiler beholder sin avgiftsmessige fordel overfor eksosbiler. Isolert sett så er det åpenbart at elbiler allerede nå vil tåle et visst avgiftsnivå men da er forutsigbarhet viktig, enda viktigere er at enhver avgiftsøkning for elbiler følges opp med en tilsvarende(eller større) avgiftsøkning for eksosbiler.
Lenke til kommentar

 

Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene.

 

Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler.

Jeg tjener under gjennomsnittet. Jeg har to boliger og en del aksjer. Jeg har nå min andre Tesla. Jeg er langt fra rik. Jeg har ikke arvet en krone. Men jeg går ikke ut i kveld eller noen annen kveld heller og bruker noen tusen på øl eller mat på restaurant.

Jeg er sikker på mange av tesla-haterne som omtaler disse bilene som biler for rikfolk lett kunne hatt en selv, om de bare brukte pengene litt mer fornuftig. Men de gjør sine valg. Jeg gjør mine. Men ta for faen ansvar for valgene dere gjør og ikke spre misunnelse og sutring hele fordømte tiden.

 

Så hun som tjener gjennomsnittlig(450k) kan fint kjøpe ny Tesla bare hun fikser litt på den umoralske livsførselen sin? Det at hun ikke er spesielt happy med å nærmest ruinere seg på økte bompenger og avgifter slik at andre kan slippe betyr bare at hun er misunnelig? Helt utrolig hva folk finner på å skrive.

 

Sannheten er at den typiske Tesla-eieren er en høytlønt mann. At de som akkurat har klart å skrape sammen nok penger til en er de mest vokale på nettet , endrer ikke på det.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mitt viktigste poeng er at elbiler beholder sin avgiftsmessige fordel overfor eksosbiler. Isolert sett så er det åpenbart at elbiler allerede nå vil tåle et visst avgiftsnivå men da er forutsigbarhet viktig, enda viktigere er at enhver avgiftsøkning for elbiler følges opp med en tilsvarende(eller større) avgiftsøkning for eksosbiler.

 

Ahh.. Det var jo akkurat det jeg skrev i mitt første innlegg... Trodde du var uenig med meg ,men tydelig mener vi akkurat det samme. Moms på elbiler burde innføres gradvis (Helst så tidlig som mulig), mens avgifter på biler med forbrenningsmotor burde økes i tråd med momsøkningen slik at elbiler alltid fremstår som et økonomisk alternativ. Regner man kostnader i hele bilens levetid, så skal det legges på ganske betydelig med moms før elbiler blir dyrere.

 

Skatter på biler er en avgift som treffer svært godt. Om man ønsker å kjøpe en stasjonsvogn til 700 eller en til 250.000kr, så er det rett og rimelig at den til 700.000 skattes relativt hardt fordi en bil til 250.000kr hadde gjort samme nytten. 

Lenke til kommentar

Jeg tror at gradvis innføring av mva på elbiler kan øke salget av de. Hvis staten annonserer en opptrappingsplan med for eksempel 2% økning hver 1. januar helt til mva er normalisert på 25%, så tror jeg folk vil tenke at de må skynde seg å handle før hvert av trinnene kommer. Dette forutsetter at økningen ikke er vanvittig stor som i Danmark. Der sluttet folk å kjøpe elbil når de plutselig fikk full mva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...