hekomo Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Latterlig å subsidiere luksusbiler til middelklassen med skyhøye produksjonsutslipp, høyt innhold av sjeldne metaller fra konfliktområder og høyt forbruk. Det er HELT korrekt å innføre vektavgift. Mye bedre å subsidiere mindre og lettere elbiler. Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. I løpet av 2018 vil både Leaf og Ioniq komme med oppgraderte batteripakker som gjør at rekkevidden nærmer seg Teslas. Ingen som trenger en Modell X i hverdagen. Elbiler bør også ilegges full moms, som kan kompenseres med et tilskudd på 50 000 kroner pr bil. Det vil premiere de som velger små og mer miljøvennlige elbiler. Hvis man først skal subsidiere elbiler med penger fra felleskassen, bør målet være flest mulig biler for pengene. Det oppnår man i langt større grad med et fast tilskudd. Mye saltvann fra fossil-shillen her ja. Dere er alltid raskt på pletten for å forsvare Tesla... :-) Som regel er du blant de aller første til å kommentere på Tesla-relaterte artikler, så du burde kanskje ikke snakke for høyt om andre? Endret 22. november 2017 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk.De aller fleste som kjøper Tesla er vanlige lønnsmottakere. De bare har over gjennomsnittlig høy inntekt. Når de har over gjennomsnittlig inntekt betaler de også over gjennomsnittlig med skatt. Pengeflyten går nok i all hovedsak *fra* de som kjøper Tesla *til* de som tjener under gjennomsnittet. Ikke at det er noe galt i det. Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler. Gjennomsnittslønnen sier veldig lite om hva "de fleste" tjener da noen få med absurd inntekt drar opp snittet uten at det finnes en motpol av folk med veldig lav lønn siden de ikke kjøper nybil. Medianen hadde vært mer interessant 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Så hva er median-lønnen? Hvordan vet du at ikke tallet trekkes opp av noen få søkkrike som også har Tesla (samtidig som det ikke trekkes ned i andre enden fordi det ikke akkurat er billige biler)? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Så hva er median-lønnen? Hvordan vet du at ikke tallet trekkes opp av noen få søkkrike som også har Tesla (samtidig som det ikke trekkes ned i andre enden fordi det ikke akkurat er billige biler)? HAHAHA! Vi to skrev nettopp helt like innlegg hver for oss med ulike ord. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler. Høres urealistisk mye ut. Sikker på at det ikke er husstandens samlede inntekt? Så litt enkel psykologi: De som nå velger Tesla framfor fossilbil i samme klasse, hvor stor andel av de vil velge fossilbil i stedet for dersom man legger på f.eks 20% misunnelseskatt på kjøpesum over 600 000 kr (som foreslått i tråden)? Det er sikkert bra for statskassa om en andel av de velger fossilbil i stedet for, men det er jo også direkte klimafiendtlig. Ta et steg tilbake og se på situasjonen. Staten lar sin egen grådighet gå ut over klimaet. Grabbe til seg på bekostning av klimaet. Hva synes du om moralen i det? Lenke til kommentar
OTO Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Tesla-eieres median-bruttolønn er ifølge SSB 862310kr. Mot 463650kr for en gjennomsnittlig bileier. Jeg spurte om SSB kunne sende meg tallene de sendte FrP, med medianlønn lagt til. Endret 22. november 2017 av OTO Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Hva med medianlønn til nybileiere? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Hva med medianlønn til nybileiere?Hva med de som ikke engang har råd til bil? Hvordan påvirker det medianen? Lurer forresten på hvilket tidspunkt budskapet ble endret fra "Tesla-eiere er rike og velutdannede" til å prøve å snakke ned Tesla-eiere mot gjennomsnittlig Ola Nordmann-nivå. Vill gjetting: Rundt det tidspunktet befolkningen begynte å stille spørsmål ved den sosiale profilen til elbil-incentivene. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler. Høres urealistisk mye ut. Sikker på at det ikke er husstandens samlede inntekt? Så litt enkel psykologi: De som nå velger Tesla framfor fossilbil i samme klasse, hvor stor andel av de vil velge fossilbil i stedet for dersom man legger på f.eks 20% misunnelseskatt på kjøpesum over 600 000 kr (som foreslått i tråden)? Det er sikkert bra for statskassa om en andel av de velger fossilbil i stedet for, men det er jo også direkte klimafiendtlig. Ta et steg tilbake og se på situasjonen. Staten lar sin egen grådighet gå ut over klimaet. Grabbe til seg på bekostning av klimaet. Hva synes du om moralen i det? Eg meina elbilane bør få beholde mest mulig av fordelane så lenge som mulig, avgifta foreslo eg mest for å peike på den egentlige grunnen til at mange er negative til elbila. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tesla-eieres median-bruttolønn er ifølge SSB 862310kr. Mot 463650kr for en gjennomsnittlig bileier. Jeg spurte om SSB kunne sende meg tallene de sendte FrP, med medianlønn lagt til. Du kan jukse med statistikk på mange måtar. Tesla er eit relativt nytt bilmerke. Før eg kjøpte Tesla hadde eg berre kjøpt bruktbilar. Kva er median-løna til ein gjennomsnittleg eigar av bil frå 2013 eller nyare? I fylgje elbil-undersøkinga som TØI publiserte i fjor (TØI report 1492/2016), er det kjøparar av nye hybridbilar som har høgast gjennomsnittsinntekt. Heile 43% av hybridbilkjøparane har inntekt over 1 million kroner. Kjøparar av nye vanlege eksosbilar er nummer to, og kjøparar av elbilar er nummer tre med gjennomsnittleg årsinntekt på litt under 800.000 kroner. (Totalt for heile hushaldninga.) For hushaldningar med fleire bilar er tala litt ansleis. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk.De aller fleste som kjøper Tesla er vanlige lønnsmottakere. De bare har over gjennomsnittlig høy inntekt. Når de har over gjennomsnittlig inntekt betaler de også over gjennomsnittlig med skatt. Pengeflyten går nok i all hovedsak *fra* de som kjøper Tesla *til* de som tjener under gjennomsnittet. Ikke at det er noe galt i det. Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler. To ganger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Tesla-eieres median-bruttolønn er ifølge SSB 862310kr. Mot 463650kr for en gjennomsnittlig bileier. Jeg spurte om SSB kunne sende meg tallene de sendte FrP, med medianlønn lagt til.Du kan jukse med statistikk på mange måtar. Tesla er eit relativt nytt bilmerke. Før eg kjøpte Tesla hadde eg berre kjøpt bruktbilar. Kva er median-løna til ein gjennomsnittleg eigar av bil frå 2013 eller nyare? I fylgje elbil-undersøkinga som TØI publiserte i fjor (TØI report 1492/2016), er det kjøparar av nye hybridbilar som har høgast gjennomsnittsinntekt. Heile 43% av hybridbilkjøparane har inntekt over 1 million kroner. Kjøparar av nye vanlege eksosbilar er nummer to, og kjøparar av elbilar er nummer tre med gjennomsnittleg årsinntekt på litt under 800.000 kroner. (Totalt for heile hushaldninga.) For hushaldningar med fleire bilar er tala litt ansleis. Jukse med statistikk? Det er vel å ta i? Alle tallene peker i samme retning, Tesla kjøpes av folk med god inntekt, og langt bedre inntekt enn vanlig. AtW 1 Lenke til kommentar
CFD Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Staten trenger fisikale avgifter. Avgifter på elbil må fases inn over flere år. De totale bilavgiftene ligger på ca 25% av den totale skatten skattet av personlig inntek, så hvis avgiftfritaket skal bestå må andre skatter økes. Hvordan elbiler skal beskattes er et helt annet spørsmål. Moms burde innføres med noen prosent pr år , allerede ved første mulighet og alle fordeler med bompenger/parkering/ferge burde fjernes så fort det gjør det mulig. Helt greit om skattene på fosilbiler økes i tråd med avgiftene på elbil, slik at elbil alltid er billigst. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Tesla-eieres median-bruttolønn er ifølge SSB 862310kr. Mot 463650kr for en gjennomsnittlig bileier. Jeg spurte om SSB kunne sende meg tallene de sendte FrP, med medianlønn lagt til.Du kan jukse med statistikk på mange måtar. Tesla er eit relativt nytt bilmerke. Før eg kjøpte Tesla hadde eg berre kjøpt bruktbilar. Kva er median-løna til ein gjennomsnittleg eigar av bil frå 2013 eller nyare? I fylgje elbil-undersøkinga som TØI publiserte i fjor (TØI report 1492/2016), er det kjøparar av nye hybridbilar som har høgast gjennomsnittsinntekt. Heile 43% av hybridbilkjøparane har inntekt over 1 million kroner. Kjøparar av nye vanlege eksosbilar er nummer to, og kjøparar av elbilar er nummer tre med gjennomsnittleg årsinntekt på litt under 800.000 kroner. (Totalt for heile hushaldninga.) For hushaldningar med fleire bilar er tala litt ansleis. Jukse med statistikk? Det er vel å ta i? Alle tallene peker i samme retning, Tesla kjøpes av folk med god inntekt, og langt bedre inntekt enn vanlig. AtW Eller kanskje vi skal si at 'nybil kjøpes av folk med god inntekt'? 7 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Staten trenger fisikale avgifter. Avgifter på elbil må fases inn over flere år. De totale bilavgiftene ligger på ca 25% av den totale skatten skattet av personlig inntek, så hvis avgiftfritaket skal bestå må andre skatter økes. Hvordan elbiler skal beskattes er et helt annet spørsmål. Moms burde innføres med noen prosent pr år , allerede ved første mulighet og alle fordeler med bompenger/parkering/ferge burde fjernes så fort det gjør det mulig. Helt greit om skattene på fosilbiler økes i tråd med avgiftene på elbil, slik at elbil alltid er billigst. Statens inntekter fra nybilsalg har sunket drastisk over de siste årene, størstedelen av dette er avgiftsreduksjoner på fossilbiler. Hvis vi nå igjen skal øke statens inntekter fra nybilsalg, er det da fornuftig å reversere avgiftslettene på fossilbiler *eller* innføre avgifter på miljøbiler? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Tesla-eieres median-bruttolønn er ifølge SSB 862310kr. Mot 463650kr for en gjennomsnittlig bileier. Jeg spurte om SSB kunne sende meg tallene de sendte FrP, med medianlønn lagt til.Du kan jukse med statistikk på mange måtar. Tesla er eit relativt nytt bilmerke. Før eg kjøpte Tesla hadde eg berre kjøpt bruktbilar. Kva er median-løna til ein gjennomsnittleg eigar av bil frå 2013 eller nyare? I fylgje elbil-undersøkinga som TØI publiserte i fjor (TØI report 1492/2016), er det kjøparar av nye hybridbilar som har høgast gjennomsnittsinntekt. Heile 43% av hybridbilkjøparane har inntekt over 1 million kroner. Kjøparar av nye vanlege eksosbilar er nummer to, og kjøparar av elbilar er nummer tre med gjennomsnittleg årsinntekt på litt under 800.000 kroner. (Totalt for heile hushaldninga.) For hushaldningar med fleire bilar er tala litt ansleis. Jukse med statistikk? Det er vel å ta i? Alle tallene peker i samme retning, Tesla kjøpes av folk med god inntekt, og langt bedre inntekt enn vanlig. AtW Eller kanskje vi skal si at 'nybil kjøpes av folk med god inntekt'? Ok, du får underbygge det med noen tall da? AtW Lenke til kommentar
awil Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Er det ikke åpenbart at denne foreslåtte avgiften bare ble lagt inn så de skulle ha noe å forhandle om? Og vi gikk alle i fella.. endeløs diskusjon på noe som sannsynligvis ikke var ment å overleve budsjettforhandlingen uansett. Det er jo fint å diskutere moms og avgift på elbiler generelt sett da. For min del: Ja til bompenger, ja til betaling på offentlig parkeringsplasser. Vent litt lenger med moms og andre avgifter, men start snart gradvis innfasing over hele linja med minst et 10 års perspektiv, med en forhåndbestemt og forutsigbar plan. Jeg føler meg nesten tvunget til å kjøre til jobb i byen, selv om det egentlig ikke var hensikten med å kjøpe elbil. Buss tar ikke mye lenger tid, men koster meg mye i forhold til å kjøre, som nå er gratis siden jeg allerede har bilen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Er det ikke åpenbart at denne foreslåtte avgiften bare ble lagt inn så de skulle ha noe å forhandle om? Og vi gikk alle i fella.. endeløs diskusjon på noe som sannsynligvis ikke var ment å overleve budsjettforhandlingen uansett. Det er jo fint å diskutere moms og avgift på elbiler generelt sett da. For min del: Ja til bompenger, ja til betaling på offentlig parkeringsplasser. Vent litt lenger med moms og andre avgifter, men start snart gradvis innfasing over hele linja med minst et 10 års perspektiv, med en forhåndbestemt og forutsigbar plan. Jeg føler meg nesten tvunget til å kjøre til jobb i byen, selv om det egentlig ikke var hensikten med å kjøpe elbil. Buss tar ikke mye lenger tid, men koster meg mye i forhold til å kjøre, som nå er gratis siden jeg allerede har bilen. Ja, og dette illustrerer jo litt av problemet med avgiftsfrie elbiler. AtW Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 ... Ok, du får underbygge det med noen tall da? AtW Tja, hva skal du ha tall på? At nybiler er dyrere enn bruktbiler? At folk med god inntekt kjøper dyrere biler en de med ikke fullt så god inntekt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 ... Ok, du får underbygge det med noen tall da? AtW Tja, hva skal du ha tall på? At nybiler er dyrere enn bruktbiler? At folk med god inntekt kjøper dyrere biler en de med ikke fullt så god inntekt? Medianinntekten blant de som kjøper nybiler er en god plass å starte. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå