NTB - digi Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tesla-avgiften vrakes i budsjettavtalen Lenke til kommentar
kajable Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Noen som vet hva som skjer i forhold til den varslede økningen i firmabilbeskatting på el bil fra 50 til 100%??? Lenke til kommentar
Populært innlegg 2LK70DN1 Skrevet 22. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2017 Latterlig å subsidiere luksusbiler til middelklassen med skyhøye produksjonsutslipp, høyt innhold av sjeldne metaller fra konfliktområder og høyt forbruk. Det er HELT korrekt å innføre vektavgift. Mye bedre å subsidiere mindre og lettere elbiler. Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. I løpet av 2018 vil både Leaf og Ioniq komme med oppgraderte batteripakker som gjør at rekkevidden nærmer seg Teslas. Ingen som trenger en Modell X i hverdagen. Elbiler bør også ilegges full moms, som kan kompenseres med et tilskudd på 50 000 kroner pr bil. Det vil premiere de som velger små og mer miljøvennlige elbiler. Hvis man først skal subsidiere elbiler med penger fra felleskassen, bør målet være flest mulig biler for pengene. Det oppnår man i langt større grad med et fast tilskudd. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 22. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2017 Latterlig å subsidiere luksusbiler til middelklassen med skyhøye produksjonsutslipp, høyt innhold av sjeldne metaller fra konfliktområder og høyt forbruk. Det er HELT korrekt å innføre vektavgift. Mye bedre å subsidiere mindre og lettere elbiler. Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. I løpet av 2018 vil både Leaf og Ioniq komme med oppgraderte batteripakker som gjør at rekkevidden nærmer seg Teslas. Ingen som trenger en Modell X i hverdagen. Elbiler bør også ilegges full moms, som kan kompenseres med et tilskudd på 50 000 kroner pr bil. Det vil premiere de som velger små og mer miljøvennlige elbiler. Hvis man først skal subsidiere elbiler med penger fra felleskassen, bør målet være flest mulig biler for pengene. Det oppnår man i langt større grad med et fast tilskudd. Gir deg aldri du, tallene du presenterer er også helt bak mål som vanlig. Skjønner ikke at du gidder, det er ingen som tar deg seriøst. 21 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Latterlig å subsidiere luksusbiler til middelklassen med skyhøye produksjonsutslipp, høyt innhold av sjeldne metaller fra konfliktområder og høyt forbruk. Det er HELT korrekt å innføre vektavgift. Mye bedre å subsidiere mindre og lettere elbiler. Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. I løpet av 2018 vil både Leaf og Ioniq komme med oppgraderte batteripakker som gjør at rekkevidden nærmer seg Teslas. Ingen som trenger en Modell X i hverdagen. Elbiler bør også ilegges full moms, som kan kompenseres med et tilskudd på 50 000 kroner pr bil. Det vil premiere de som velger små og mer miljøvennlige elbiler. Hvis man først skal subsidiere elbiler med penger fra felleskassen, bør målet være flest mulig biler for pengene. Det oppnår man i langt større grad med et fast tilskudd. Det kan virke dumt å ha, ikke subsidier, men avgiftsfritak. Men et slikt fritak vil gjøre bilene, takket være lavere nybilpris, tidligere rimelig, slik at de kan bli et bra alternativ som brukt hos massene. Nei, ingen trenger Model X. Går jo an å ha en dieselspyende sak med tilhengerfeste ved siden av Tatt i betraktning, at strømmen man fyller er momsbelagt bl.a ,så får staten desto mer inn i avgifter på bruk. Vi er også tjent med, at de som kan og vil, bytter ut en stor SUV med elbil. Det gjør de ikke dersom kun postmanpat- bilene er fratatt avgifter. Misunner ikke de som har råd, da jeg klarer meg med min Ioniq og dieseldyret på siden. Men når det dauer, håper jeg noe vettugt med tilhengerfeste tilen lavere pris enn Mx blir tilgjengelig. Alternativt at en brukt blir billig nok, som følge av avgiftsfritaket ? 6 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Flott, syns dette er en liten seier for forbrukerne som har lyst på el.bil. Nå som utvalget blir stadig bedre, så ser jeg på dette som utelukkende positivt 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 22. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2017 Latterlig å subsidiere luksusbiler til middelklassen med skyhøye produksjonsutslipp, høyt innhold av sjeldne metaller fra konfliktområder og høyt forbruk.Ja, subsidiering av eksosbilar må ta slutt. Ikkje berre er dei fulle av metall frå konfliktområde – drivstoffet dei brukar kjem òg ofte frå konfliktområde, og land som systematisk bryt menneskerettane. Utsleppa drep fleire tusen menneske kvart år. Det er HELT korrekt å innføre vektavgift. Mye bedre å subsidiere mindre og lettere elbiler. Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. I løpet av 2018 vil både Leaf og Ioniq komme med oppgraderte batteripakker som gjør at rekkevidden nærmer seg Teslas. Ingen som trenger en Modell X i hverdagen.Du sit kanskje for det meste inne og trollar på nett, og kjenner ikkje so mange? Eg har både slekt og vener som treng ein seks- eller sjusetar i kvardagen. Då er det ikkje mange andre bilar enn Model X å velje blant. Med mindre dei ynskjer å forpeste lufta og øydeleggje planeten for ungane sine då, men dei er det heldigvis ikkje mange som ynskjer. Mange må, fordi dei ikkje har råd til anna, men reduserte avgifter på elbilar gjer at litt fleire har råd. Elbiler bør også ilegges full moms, som kan kompenseres med et tilskudd på 50 000 kroner pr bil. Det vil premiere de som velger små og mer miljøvennlige elbiler. Hvis man først skal subsidiere elbiler med penger fra felleskassen, bør målet være flest mulig biler for pengene. Det oppnår man i langt større grad med et fast tilskudd. Ingen vektavgift likevel, med andre ord? 10 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk. 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Salvesen og Sture S Dere er alltid raskt på pletten for å forsvare Tesla... :-) Jeg kan bare gjenta mitt argument om at når man skal subsidiere noe gjennom avgiftsfritak så bør samfunnet få mest mulig igjen for pengene. Alternativet til å kjøpe en Modell X er en X5, Q7 eller MB GLS. Forskjellen i avgifter og moms er på MINST 250 000 kroner. Å subsidiere store elbiler med slike summer er rett og slett galskap, og det er derfor Høyre og Frp ønsket å redusere disse subsidiene. Elbilsubsidiene koster samfunnet rundt 10 milliarder kroner hvert år. Man kan lønne svært mange lærere og sykepleiere for en slik sum. Derfor må man være HELT sikker på at man får flest mulig elbiler for pengene. Dette kan man sikre ved å gi et fast tilskudd pr bil, istedenfor å øse ut offentlige midler på et mindre antall luksusbiler. At noen få ikke kjøper elbil pga at de trenger 7-seter er et minimalt problem. De aller fleste klarer seg utmerket med en 5-seters elbil. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 22. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2017 Salvesen og Sture S Dere er alltid raskt på pletten for å forsvare Tesla... :-) Jeg kan bare gjenta mitt argument om at når man skal subsidiere noe gjennom avgiftsfritak så bør samfunnet få mest mulig igjen for pengene. Alternativet til å kjøpe en Modell X er en X5, Q7 eller MB GLS. Forskjellen i avgifter og moms er på MINST 250 000 kroner. Å subsidiere store elbiler med slike summer er rett og slett galskap, og det er derfor Høyre og Frp ønsket å redusere disse subsidiene. Elbilsubsidiene koster samfunnet rundt 10 milliarder kroner hvert år. Man kan lønne svært mange lærere og sykepleiere for en slik sum. Derfor må man være HELT sikker på at man får flest mulig elbiler for pengene. Dette kan man sikre ved å gi et fast tilskudd pr bil, istedenfor å øse ut offentlige midler på et mindre antall luksusbiler. At noen få ikke kjøper elbil pga at de trenger 7-seter er et minimalt problem. De aller fleste klarer seg utmerket med en 5-seters elbil. Nå var det ikke noe forsvar jeg kom med, jeg påpekte bare det åpenbare feilene dine. Det er ikke vi som er raske, det er du. Du er alltid en av de første, og det eneste du kommenterer er Tesla. 13 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk. Har ikke merket noe til at pengene mine har forsvunnet fra kontoen min og gått inn på noen rike personer sin. Derimot er det nå enda større håp om at flere Mx finner veien ti ladet norske markedet, og prises lavere so brukt, enn om de hadde hatt fullt av avgifter. 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Er enig i at denne avgiften var unødvendig. Fjern heller disse dumme gulrotene elbilene har fått. Parkeringsplasser og kollektivfelt. Bort med det. De nye elbilene beviser at de passer folk flest, og "rekkeviddeangst" er vel ikke noe å bekymre seg for lenger. Pengene man sparer ved å ikke fylle diesel/bensin er gulrot nok. 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Salvesen og Sture S Dere er alltid raskt på pletten for å forsvare Tesla... :-) Jeg kan bare gjenta mitt argument om at når man skal subsidiere noe gjennom avgiftsfritak så bør samfunnet få mest mulig igjen for pengene. Alternativet til å kjøpe en Modell X er en X5, Q7 eller MB GLS. Forskjellen i avgifter og moms er på MINST 250 000 kroner. Å subsidiere store elbiler med slike summer er rett og slett galskap, og det er derfor Høyre og Frp ønsket å redusere disse subsidiene. Elbilsubsidiene koster samfunnet rundt 10 milliarder kroner hvert år. Man kan lønne svært mange lærere og sykepleiere for en slik sum. Derfor må man være HELT sikker på at man får flest mulig elbiler for pengene. Dette kan man sikre ved å gi et fast tilskudd pr bil, istedenfor å øse ut offentlige midler på et mindre antall luksusbiler. At noen få ikke kjøper elbil pga at de trenger 7-seter er et minimalt problem. De aller fleste klarer seg utmerket med en 5-seters elbil. Nå var det ikke noe forsvar jeg kom med, jeg påpekte bare det åpenbare feilene dine. Det er ikke vi som er raske, det er du. Du er alltid en av de første, og det eneste du kommenterer er Tesla. Salvesen Du skrev følgende: «Gir deg aldri du, tallene du presenterer er også helt bak mål som vanlig. Skjønner ikke at du gidder, det er ingen som tar deg seriøst» Du påpekte ingenting, du kom kun med sjikane. Når blir personlige og usaklige er det som oftest et bevis på at man har rett. Oppfordrer deg til å være saklig å kommentere konkret hva du mener er feil i min argumentasjon. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Salvesen Du skrev følgende: «Gir deg aldri du, tallene du presenterer er også helt bak mål som vanlig. Skjønner ikke at du gidder, det er ingen som tar deg seriøst» Du påpekte ingenting, du kom kun med sjikane. Når blir personlige og usaklige er det som oftest et bevis på at man har rett. Oppfordrer deg til å være saklig å kommentere konkret hva du mener er feil i min argumentasjon. Jeg var saklig, du vet like godt som meg at tallene dine på forbruk er helt bak mål. Det er ikke noe poeng for meg å bruke tid på å presentere hvorfor for du vet det så godt selv. For ikke å snakke om de andre oppegående menneskene som kommenterer her. Litt morsomt at du "oppfordrer" meg til å kommentere saklig, men det er nå så Forøvrig var det ingen sjikane, kun fakta basert informasjon. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 22. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Hadde det vært en gradvis innføring av mva så hadde det vært ok Hadde det vært en veibruksavgift som sto i stil til veislitasjen så hadde det vært ok Hadde det vært oppheving av gratis ferge så hadde det vært ok Hadde det vært oppheving av gratis bompenger så hadde det vært ok Vektavgiftforslaget var helt bak mål fra første stund. Det burde være en selvfølge at fornuften seiret til slutt. Det gjorde det heldigvis denne gangen. Man vet jo aldri med politikere, men de skjønte til slutt at bæsjen lå på leggen. 2LK70DN1: Feil! Produksjonsutslippene er 68% høyere enn for fossilbiler, ikke skyhøye. CO2-regnskapet går i null etter ca 0,2-0,5 år med norsk kraftmiks, ca 0,6-1,5 år med amerikansk kraftmiks, avhengig av biltype. Forlenger du fossilbilens liv med to år for å "spare miljøet for produksjonsutslipp" så skader du miljøet mer enn du skåner det. Helt greit at batteribiler bruker mer av sjeldne metaller som nikkel enn fossilbiler, nikkel kommer ikke mer fra konfliktområder enn f.eks stål. Litium kommer heller ikke fra konfliktområder. Det kommer stort sett fra Peru, Bolivia og Chile (og stadig mer fra blant annet USA). Cobolt kan potensielt komme fra konfliktområder (Kongo), men ca halve verdensproduksjonen gjør ikke det. Tesla velger kobolt fra andre steder nettopp på grunn av risikoen for at noe av det kan spores tilbake til umoralsk utvinning. Ellers så avslører frasen "luksusbiler til middelklassen" motivasjonen din: janteloven. Endret 22. november 2017 av Simen1 15 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Latterlig å subsidiere luksusbiler til middelklassen med skyhøye produksjonsutslipp, høyt innhold av sjeldne metaller fra konfliktområder og høyt forbruk. Det er HELT korrekt å innføre vektavgift. Mye bedre å subsidiere mindre og lettere elbiler. Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. I løpet av 2018 vil både Leaf og Ioniq komme med oppgraderte batteripakker som gjør at rekkevidden nærmer seg Teslas. Ingen som trenger en Modell X i hverdagen. Elbiler bør også ilegges full moms, som kan kompenseres med et tilskudd på 50 000 kroner pr bil. Det vil premiere de som velger små og mer miljøvennlige elbiler. Hvis man først skal subsidiere elbiler med penger fra felleskassen, bør målet være flest mulig biler for pengene. Det oppnår man i langt større grad med et fast tilskudd. Ingen som trenger en X5 eller Q7 heller, så øker man avgiften på X, må man også øke for disse fossilbilene, så elbilen beholder sin avgiftsfordel også i dette segmentet. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk.De aller fleste som kjøper Tesla er vanlige lønnsmottakere. De bare har over gjennomsnittlig høy inntekt. Når de har over gjennomsnittlig inntekt betaler de også over gjennomsnittlig med skatt. Pengeflyten går nok i all hovedsak *fra* de som kjøper Tesla *til* de som tjener under gjennomsnittet. Ikke at det er noe galt i det. 4 Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Hyundai Ioniq har et forbruk på 1,15 kwh/mil, mens en Tesla Modell X har nesten det dobbelte. For ikke å snakke om all den energien som går med når enn bil bruker enn halvliter diesel på mila, forbruket blir da på hele 5 kWh/mil (+/- ca 5% avhengig av om det sommer eller vinterdiesel) Denne avgifts modellen etter energibruk som du argumenterer så hardt for vil jo gjøre selv de minste diesel/bensin biler for dyre til å kunne selges. 4 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Flott at den tullete vektavgifta blir skrota! Den kunne slått uheldig ut på tunge elbiler som kjem seinere. Dei kan no kalle ei spade for ei spade og innføre "misunnelsesavgift", 20 % på kvar krone over 600 000. Så hadde en X til 1,2 mill bidratt med 120 000 til statskassa, og livet hadde blitt litt greiere for alle som er mot elbila kun fordi dei er misunnelige 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tipper det gikk et lys opp for FrP når de fant ut at denne avgiften ville redusere litt av pengestrømmen fra vanlige lønnsmottagere til de mest velstående. Derfor var det nok lett for dem å forhandle denne avgiften vekk.De aller fleste som kjøper Tesla er vanlige lønnsmottakere. De bare har over gjennomsnittlig høy inntekt. Når de har over gjennomsnittlig inntekt betaler de også over gjennomsnittlig med skatt. Pengeflyten går nok i all hovedsak *fra* de som kjøper Tesla *til* de som tjener under gjennomsnittet. Ikke at det er noe galt i det. Gjennomsnittslønna til en Tesla-eier er 1,15 millioner i følge DN. Det er omtrent tre ganger gjennomsnittet for befolkningen ellers. Det er disse som rasker til seg mesteparten av incentivene. Tjener man mer, skatter man mer. Det kan ikke brukes som unnskyldning for totalt avgifstfritak på luksubiler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå