Gå til innhold

Blender Europris

John2017

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en blender på Europris til 350kr. Jeg bruker den til å lage smoothies og proteinshakes.

Blenderen gir meg akkurat det resultatet jeg trenger. Konsistensen på vesken blir slik jeg vil ha det, derfor har jeg kjøpt inn 2 stykker. En til å ha på jobb, og en hjemme.

Problemet er at den (de) går i stykker. Bladene løsner, motoren svikter eller deler brekker.

Jeg har tatt med blendere tilbake til Europris og fått nye. Disse har holdt alt fra noen få uker til 3-4 mnd.

Da jeg sist tok med en av blenderne til butikken for å reklamere fikk jeg beskjed om at de ville rapportere meg inn til Europris sentralt og nekte meg å bytte/reklamere på produktet om det skjedde igjen.

Jeg bruker nok blenderen en del mer enn hva som nok er vanlig bruk. Det vil si 3-4 ganger daglig. Dette har jeg opplyst om. Jeg har også sagt jeg er veldig fornøyd med produktet,,, så lenge det funker.

Spørsmål:

Kan Europris nekte å reparere/erstatte produktet fordi jeg faktisk bruker det. Kanskje de mener jeg bruker det for mye, men hva er da vanlig bruk og forventet levetid på en blender. Slik jeg forstår kjøpsloven skal produktet i hvert fall ha en levetid på min 2 år.

Noen innspill? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, de kan ikke nekte deg å reklamere på den hvis den er brukt normalt. Knusing av is er ikke normal bruk av en billig-blender, men frukt og pulverblandinger må den tåle.

1000-takk for svar :-)

Så den skal ikke tåle is? Selv om det reklameres for isknusing som en funksjon?  Her har du reklameteksten:

Beskrivelse

Lag dine egne deilige smoothies og shaker med denne solide blenderen, i elegant rustfritt stål. Den flyttbare glasskrukken har en kapasitet på 1,5 L. Den er utstyrt med en stor bakgrunnsbelyst knott i rustfritt stål. Den har 2 hastighetsinnstillinger pluss pulsfunksjon for når du trenger en rask burst med kraft (du kan bare bruke denne modusen i 1 minutt for å unngå overoppheting av motoren). Apparatet er utstyrt med kniver for å knuse is og har en nivåindikator, blå strøm indikasjonslys, lokk med refill-åpning, sikkerhetsbryter, ledningsoppbevaring og sklisikre føtter.

Dette er fra produsentens egne sider:

Blender 1.5 L glass jar - Stainless steel housing

Make your own delicious smoothies and shakes with this robust blender, finished in elegant stainless steel. The removable glass jar has a capacity of 1.5L. Provided with a large stainless steel knob with light.

• Volume: 1,5 L
  • Stainless steel housing
  • Knives for crushing ice
  • stainless steel blades
  • 2 speed settings
  • Pulse switch
  • Detachable glass jar 1,5 L
  • Level indicator
  • Lid with refill opening
  • Safety switch
  • Cord storage
  • Nonslip feet
  • Power: 500 Watt

Den er rimelig på Europris, men jeg ser den koster opp imot det dobbelte enkelte andre steder...

Jeg forventer kanskje for mye :-)

Endret av John2017
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si du kan forvente at den skal holde lenge om det er den Tristar-driten du har kjøpt.

Skjønner godt at de ikke vil gi deg ny hele tiden, men kan godt hende du har krav på det.

Hvorfor ikke bare kjøpe en skikkelig en? Du får gode blendere på tilbud til samme pris hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg forventer kanskje for mye :-)

Ikke i mine øyne, du forventer jo bare at produktet du har kjøpt fungerer som det skal til det formålet den har :)

Jeg

Jeg vil ikke si du kan forvente at den skal holde lenge om det er den Tristar-driten du har kjøpt.

Skjønner godt at de ikke vil gi deg ny hele tiden, men kan godt hende du har krav på det.

Hvorfor ikke bare kjøpe en skikkelig en? Du får gode blendere på tilbud til samme pris hele tiden.

Jeg ser poenget ditt... Det er Tristar dritten som du kaller den...  Jeg forstår også at de ikke har lyst til å ta dem i bytte flere ganger... Og det virker enda mer når jeg har 2 stk jeg har måtte bytte.. Jeg har forsøkt 3-4 andre typer av ulik pris. Alt fra denne rimelige til opp mot 3000kr. Men jeg får faktisk best resultat med denne typen. De andre har bare blitt stående uten at jeg bruker dem.

Men er ikke poenget at den bør fungere til det den er laget til i en minimumsperiode?

Lenke til kommentar

I og for seg ikke helt feil, men i et forbrukerjussperspektiv er det sånn at et produkt skal tåle det lignende produkter brukes til, og det skal vare en stund. Gjør ikke tingen det, har den en mangel, og dette utløser rettigheter. At den er billig har ikke så veldig mye å si, i Norge kan man ikke selge billig søppel og i etterkant vri seg unna ved å vise til prisen. Men det kan man kanskje i markedene Tristar egentlig hører hjemme i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apparatet er utstyrt med kniver for å knuse is

Men de reklamerer ikke med at blenderen er laget for å knuse is, bare knivene. Det må du da forstå.

Ja, det var selvsagt ironisk det jeg skrev.

Europris kan ikke lage avtaler med deg, som gir deg dårligere rettigheter enn Forbrukerkjøpsloven.

Så lenge blenderen fortsetter å gå i stykker innenfor to år etter du kjøpte den, og Europris ikke kan sannsynliggjøre at du har brukt den til noe den ikke er ment å brukes til, så må de bare fortsette å bytte den. Hever de kjøpet, så kjøper du bare en ny.

Det positive for deg, er jo at hver gang du får en ny blender, så får du fornyet reklamasjonsretten også. Så så lenge den fortsetter å gå i stykker innen to år, så har du gratis blender resten av livet.

Helt til de eventuelt slutter å føre den på grunn av dårlig kvalitet, eller Tristar faktisk forbedrer kvaliteten da.

Selvsagt er det kjedelig for deg å gå frem og tilbake med blendere hele tiden, men hvis dyrere blendere ikke passer ditt formål, så har du vel egentlig ikke noe valg.

Lenke til kommentar

Apparatet er utstyrt med kniver for å knuse is

Men de reklamerer ikke med at blenderen er laget for å knuse is, bare knivene. Det må du da forstå.

Ja, det var selvsagt ironisk det jeg skrev.

Europris kan ikke lage avtaler med deg, som gir deg dårligere rettigheter enn Forbrukerkjøpsloven.

Så lenge blenderen fortsetter å gå i stykker innenfor to år etter du kjøpte den, og Europris ikke kan sannsynliggjøre at du har brukt den til noe den ikke er ment å brukes til, så må de bare fortsette å bytte den. Hever de kjøpet, så kjøper du bare en ny.

Kan Europris virkelig kreve å heve kjøpet? §45 i fkjl. er vel uttømmende? 

Jeg tror Europris/produsenten er i store problemer frem til de lager en bedre modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...