Kaneltryne Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Jeg har eksamen i morgen i R-matte. Eksamener har en tendens til å starte enkelt, i P-matten var det vanlig med f eks 4034 - 3405 som første oppgave. Mens i r matten så er det derivering. Jeg klarer å derivere den første. men når de opphøyd i e likningene dukker opp, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har desverre ikke kommet langt nok i pensum før eksamen. Det suger, for det ser ut til å være mye poeng å hente i disse oppgavene. Husker bare at e var naturlig logaritme med 2,7 i verdi fra logaritme kapittelet. Hadde vært evig takknemlig om noen gjorde et forsøk på å forklare så enkelt som mulig hvordan jeg skal derivere med e, ser at det har noe å gjøre med å dele på 1, men forstår ikke hvorfor det blir gjort som det blir i løsningsforslag. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 , dvs. funksjonen er sin egen derivert. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Det er helt riktig. Det eneste du må tenke på er dersom e'en din opphøyd i noe annet enn x. Da kommer kjerneregelen inn, som sier at du må gange igjen med denne kjernen derivert. For eksempel: La f(x) = e^(2x), da er f'(x) = e^(2x) * 2Du kan alltid tenke at det blir det samme som utgangspunktet, ganget med den deriverte av det e er opphøyd i. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 22. november 2017 Forfatter Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Takk for svar, får prøve å regne litt og se om jeg får dreisen på dette før imorgen. Endret 22. november 2017 av Kaneltryne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå