nma017 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Finn [ba^2+] i løsningene: a) Mettet løsning av BaCo3 (Bariumklorid) b) Mettet løsning av BaF2(Bariumfluorid) Altså, Løselighetsproduktet for de stoffene er: BaCO3: 2,58*10^-9 BaF2: 1,84*10^-7 Jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse denne oppgaven , altså først av alt så har jeg ikke peiling på hva de spør etter! Spører oppgaven etter løselighetet for [ba^2+] i vann eller spør de om stoffemengden av [ba^2+]??? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Finn [ba^2+] i løsningene: a) Mettet løsning av BaCo3 (Bariumklorid) b) Mettet løsning av BaF2(Bariumfluorid) Altså, Løselighetsproduktet for de stoffene er: BaCO3: 2,58*10^-9 BaF2: 1,84*10^-7 Jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse denne oppgaven , altså først av alt så har jeg ikke peiling på hva de spør etter! Spører oppgaven etter løselighetet for [ba^2+] i vann eller spør de om stoffemengden av [ba^2+]??? Mener BaCO3 heter Bariumkarbonat. a) BaCO3 løses i vann til ionene, barium(2+) og syreresten CO3(2-). Da får du likningen: x * x = Ksp ---> løs for x b) BaF2 løser seg til ett Barium(2+) og 2Fluor(-). Legg merke til koeffisienten "2" foran Fluor(-). Da får du linkingen: x * (2x)^2 = Ksp ---> løs for x Endret 23. november 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå