djgudleif Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Bilen starter ikke, hører bare klikk. Dette er vel pga batteriet er ca 11.8v nå såklart. Men jump starter fra biltema funker ikke lenger heller. Når den er koblet til batteriet er det fortsatt under 12v totalt. Jump starteren er i seg selv full-ladet og måles til 12v. Kan det virkelig være for lite juice med jump starteren også? Endret 22. november 2017 av Edgelord Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Hvis det er en sånn gul en på størrelse med en 5 liters kanne, så har vel ikke den nok guffe til å kunne drive starteren direkte. Meningen er vel at den skal være tilkoblet bilens batteri "en stund" og gi dette nok guffe til å kunne starte bilen. (Det var i hvert fall sånn med den Biltema-starthjelpen jeg hadde for noe år siden.) edit: Det ser ikke ut til at Biltema lenger fører den "gule starthjelpen" jeg hadde. Og godt er det. Endret 22. november 2017 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Jump starteren er i seg selv full-ladet og måles til 12v. Kan det virkelig være for lite juice med jump starteren også? Siden denne jumpstarteren din er bortimot tom er det nok for lite juice med den også. Et 12V-batteri er ikke fulladet ved 12V. Faktisk er hvilespenningen for et friskt 12V blybatteri på ca 12,72V. Ved 12,3V er batteriet halvfullt mens det er kun 30% igjen ved 12V. Ved 11,6V er batteriet tomt. Det er her hvilespenning jeg prater om, ikke spenning ved belastning. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Starthjelp fungerer ikke fordi et utladet batteri er en gigantisk motstand, og trekker all strøm over 11.8v spenning for å lade seg selv. Bytt batteriet, case closed. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. november 2017 Forfatter Del Skrevet 23. november 2017 Takk for svar. Måtte utelukke diverse ting, da jeg trodde starteren burde klare jobben. Men da blir det nytt batteri! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Sørg for all del for å sjekke ladingen også, ladespenningen ved forhøyet tomgang (1500-2000rpm) bør ligge på ca 14,3V. En del biler har ladespenning så lav som 13,7V, og det vil rett og slett ikke være nok til å vedlikeholde et blybatteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå