Bytex Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Hei, Vi sliter med en gammel PC på jobb som tuller litt for mye til sitt eget beste, men vil gjerne ta vare på all infoen på harddisken til denne maskinen. Den bruker Windows XP og er spesiallaget til oss fra leverandør til vektstyring mot et annet eksternt system. Vi vet ikke om harddisken fjusker eller om problemet er internt i PC'n, så om vi bytter harddisk vil vi ha mulighet til å bare "speile" alt tilbake fra en backup. Hvordan gjør man dette? Jeg regner ikke med backup funksjonen i WinXP kan speile en hel disk sånn? Den må selvsagt være bootable etterpå så man bare kan sette den rett inn i maskinen og boote hvis vi bytter ut PCn og gammeldisken. Altså snakker jeg om å klone disken med bootsektorer og alt, ikke som stående som mirrordisk i RAID i PC'n ellernoe. Endret 22. november 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Laktampe Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Kanskje dette er noe dere kan bruke?: https://sandberg.it/nb-no/product/USB-3.0-Hard-Disk-Cloner Den trenger kun strøm for å fungere og lager en helt identisk kopi av originaldisken. Vi bruker den ofte på jobb og er svært fornøyd. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. november 2017 Forfatter Del Skrevet 22. november 2017 den hadde vært ideell hvis ikke disken som skal klones hadde vært en 2.5" IDE disk Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Det finnes drøssevis av programmer som kan klone en harddisk, enten direkte fra Disk1 til Disk2, eller indirekte ved å lage et image av Disk1 og lagre det på Disk3, for så å kopiere dette imaget fra Disk3 inn på Disk2. I og med at PC'ens disk er den som skal skiftes ut, så må man velge et program som kan kjøres fra en USB-stick (eller i nødsfall fra en CD/DVD). Jeg husker ikke i farten om det finnes noen kurante gratisprogrammer som gjør dette, men betalprogrammer som Paragon HD Manager e.l. støtter dette. Men før man kaster seg ut i det er det lurt å sjekke enkelte ting: Kan PC'en boote fra USB-sticks? Kan kloneprogrammet se både Disk1 og Disk2 (v/ direkte kloning) Kan kloneprogrammet se både Disk og Disk3 (USB? v/indirekte kloning?) Det er forøvrig mulig å foreta kloningen på en annen PC; det må ikke nødvendigvis skje på XP-PC'en. edit: Det kan jo også nevnes at SpinRite muligens kan brukes dersom originaldisken har sektorer som ikke lar seg lese ved første forsøk. (Det oppleves gjerne som at maskinen "henger" og skyldes at den bruker lang tid på å få lest data.) Endret 22. november 2017 av nebrewfoz Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Jeg har tidligere brukt usb adapter for kloning av disker, da har jeg stort sett klonet til image, og så klonet imaget over på ny disk.usb adapteret jeg har, har både 2.5" ide, 3.5" ide og s-ata. Har brukt både linux programmer og acronis boot cd. Veldig greit å bruke et program som støtter endring av partisjon størrelser, så man ikke setter inn en større disk, og må bruke enda et program for å få tatt i bruk resten av plassen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Nyere løsninger for virtualisering VMWARE vSphere server og VMWARE fra Microsoft skal kunne migrere over OS fra fysiske maskiner. Hvorfor ikke gjøre noe slikt så slipper dere å være avhengig av gammel maskinvare? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Bruk disk2vhd og lag en vhdfil av disken. https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/disk2vhd Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. november 2017 Forfatter Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Ser ut som vi går for en løsning fra leverandøren av systemet. Koster 7000 xD Dette er superdyre vanntette terminal-PC'r til 150k stykket, ikke noe jeg har lyst å fikle med. Endret 23. november 2017 av Bytex Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Garantibetingelsene er nok bedre der enn om jeg skulle ha gjort det på fritiden .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå