Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hensikt i å omregistrere bil?

MPCME

Anbefalte innlegg

Broren min skal overta bilen min, og min mor står som eier, med meg som medeier. Når broren min skal overta bilen skal den fortsatt stå på mora mi sitt navn, men med broren min som medeier. Slik jeg har fortstått det må han da betale omregavgift, men er det da noe hensikt i å omregistrere bilen kun for å skifte medeier innen familien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er broren din som bruker bilen så bør han i prinsippet registreres som hovedeier og evt moren din som medeier (koster ikke noe ekstra å bytte hovedeier såvidt meg bekjent). Da er det han som får regninger, bøter, prikker og alt annet og familiefreden senker seg. :-)

Og så må dere vurdere forsikring og bonus, broren din vil ikke opparbeide bonus så lenge han ikke er hovedeier, men vil vel sikkert ha billigere forsikring. Det er en vurdering om kortsiktig eller langsiktig gevinst... ;-)

Hvis du (og moren din) stoler 100% på at broren din gjør opp for seg uten noe kluss er det kanskje ikke verdt omreg-avgifta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bonus og hvem som står som eier i vognkortet har ingenting med hverandre å gjøre! Men, det kan være litt mer bry ved tegning av forsikring dersom reel eier og registrert eier er forskjellig - bla. så nekter enkelte priskalkulatorer på nett å gi tilbud.

Hovedbruker for forsikringen bør reflektere hvem som rent praktisk bruker bilen mest, noe annet vil jo være tvilsomt...

Selv sparte jeg 10k på å la vær å omregistrere bilen når jeg kjøpte min mors gamle bil i 2014. Har gått helt greit å ha forsikring i mitt navn med meg som hovedbruker både hos Gjensidige og Eika.

Vet man hva man gir slipp på av rettigheter, og at man kan stole på den som står som registrert eier er det uproblematisk å spare omregistreringsavgiften innad i familien...

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Har hatt modern som hovedeier da jeg brukte hennes forsikring som var veldig mye billigere enn hva jeg ville fått, og fant vel ut av at det ikke ville være verdt det enda å ha forsikringen hos meg. Samme vil brodern gjøre. Vi har et godt forhold, og er sikker på at han gjør opp etter seg om han havner i noe trøbbel, det er nok modern også, og er vel henne som får problemer om brodern lager problemer?

Stemmer det at man må betale omreg kun for å skifte medeier? 

Lenke til kommentar

Fritak fra omregistreringsavgift

Det kan gis fritak for betaling av omregistreringsavgiften. De fleste fritak behandles direkte på trafikkstasjonen ved omregistreringen. Dette gjelder blant annet:

mellom foreldre og barn ved arv (gjelder ikke forskudd på arv)
ved heving av kjøp
ved omorganisering av selskaper
Følgende fritak behandles i selvbetjeningsløsningen til Statens vegvesen:  

Kjøretøy som har vært registrert i mer enn 30 år
Kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre
Slette kjøretøyets medeier
Endre kjøretøyets registrerte medeier til eier
Omregistrering mellom ektefeller (omregistrering mellom samboere gir ikke avgiftsfritak)

( http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/eierskifte/ )

For din del så kan det vel være greit å få slettet deg selv som medeier, og det går jo inn under fritaket. Strengt talt er det ikke nødvendig å få registrert din bror som medeier. Det er jo uansett hovedeier som får problemene om det skulle oppstå noe...

Det kan være lurt å passe på hva forsikringsvilkårene sier om å gjøre det sånn som dere gjør det. Pass spesielt på at det er tillatt med unge sjåfører osv.

Lenke til kommentar

Bonus og hvem som står som eier i vognkortet har ingenting med hverandre å gjøre! Men, det kan være litt mer bry ved tegning av forsikring dersom reel eier og registrert eier er forskjellig - bla. så nekter enkelte priskalkulatorer på nett å gi tilbud.

Slik var det i gamle dager. Vegvesenet skriver ikke lenger ut vognkort uten at bilen er forsikret i det samme navnet som står i vognkortet:

Fra vegvesenet sine hjemmesider. (Har også prøvd i praksis - ingen sjans.)

Før du kan betale omregistreringsavgiften må blant annet dette være i orden:

• Kjøretøyet må være forsikret. Husk at forsikringen må meldes inn i hovedeiers navn. Fra 2018 kan du få gebyr hvis kjøretøyet ditt ikke er forsikret. Les mer hos Trafikkforsikringsforeningen.
  • Kjøretøyet må ha godkjent EU-kontroll.
  • Eventuell skyldig årsavgift må være betalt. Denne kan du betale på Din side.
  • Er salgsmelding levert på papir, må vognkort del 2 være levert til en trafikkstasjon.
Endret av toffo
Lenke til kommentar

Ja, akkurat ved omregistreringstidspunktet må forsikring tegnes i ny registrert hovedeiers navn. Når det er gjort og man har mottatt nytt vognkort, så kan man tegne ny forsikring med annen hovedbruker - om man finner et forsikringsselskap som lar deg gjøre dette. Daførst kan koblingen mellom hovedeier i vognkort, og hvem som opparbeider bonus brytes. Forsikringsselskapet til forrige eier vil også være veldig "på" om at man ikke skal få sagt opp før ny forsikring er tegner i ny eiers navn (siden de er tvunget til å tilby dekning helt til dette er på plass under en omregistrering.)

Sist jeg sjekket alternativer og byttet forsikring (2015) lot dette seg gjøre. Sist jeg så meg om etter bedre tilbud (2016) fikk jeg beskjed om at dette var mulig, men at det måtte behandles manuelt. Fremdeles (2017) har jeg forsikring i mitt navn og min bonus, på en bil der jeg ikke står som eier i vognkortet, og alt er greit. Altså går det an.

Denne tolkningsuttalelsen fra justis og beredskapsdepartementet støtter også denne praksisen: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/bilansvarsloven--15-og-19---forstaelsen-/id455314/

Legg merke til de ulike formene for forsikringsplikt - det *er* lov for registrert eier å "overlate" forsikringsplikten til bruker av bilen, og eksemplet som gjennomgås der er jo veldig aktuelt.

Men når det er sagt, forsikringsselskap kan selvfølgelig ta det inn i avtalevilkårene sine at de ikke tillater å sette forsikringen på noen andre enn registrert eier.

Det er også mulig for forsikringsselskapene å være litt kreative med hva og hvordan bonus opparbeides - for eksempel så har jo Tryg nå mulighet til at man opparbeider bonus dersom man kjører skadefritt med bil som står på foreldrene før man er 23. ( https://www.tryg.no/forsikringer/bilforsikring/ungdomsbonus.html )

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket alternativer og byttet forsikring (2015) lot dette seg gjøre. Sist jeg så meg om etter bedre tilbud (2016) fikk jeg beskjed om at dette var mulig, men at det måtte behandles manuelt. Fremdeles (2017) har jeg forsikring i mitt navn og min bonus, på en bil der jeg ikke står som eier i vognkortet, og alt er greit. Altså går det an.

OK. Mulig det er litt forskjellig fra selskap til selskap. Jeg kjøpte nylig en youngtimer som ble registrert i navnet til et familiemedlem for å kunne stå i vedkommendes borettslagsgarasje. Jeg har i etterkant spurt både mitt og vedkommendes forsikringsselskap om de kunne overføre forsikringen til mitt navn, men fikk klart nei så lenge jeg ikke bodde i samme husstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...