Gå til innhold

Unngå beskatning av ekstrainntekt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg jobber offshore og tjener nok penger til livets opphold. 

I friperiodene mine driver jeg per i dag et ENK som gir en inntekt på ca 600 000 i året. Dette beskattes i dag som personlig lønnsinntekt, på toppen av lønnsinntekt, og dermed toppskatt. Disse pengene har jeg brukt til investeringer i aksjer, og ønsker å fortsette med det. Pengene brukes på et vis ikke som lønn, kun "skattemessig". Det er litt frustrerende at halvparten forsvinner i skatt, samt at hver gang jeg realiserer gevinst må jeg skatte av det (og dermed ikke få like mye igjen for investering #10, #50, #100, etc.).  

Har lest litt om holdingselskap o. l., men jeg skjønner ikke om det vil forbedre skattesituasjonen min. Jeg kjøper og selger aksjer kanskje 2-3 ganger i måneden, så det er ikke snakk om daytrading. Jeg lurer på om det er mulig å arrangere virksomheten min slik at jeg betaler skatt når jeg tar ut penger til personlig forbruk, og på den måten kan investere all inntekt i ENK, ikke kun inntekt - toppskatt. 

Noen som har tips / samme problemstilling? 

Anonymous poster hash: 18d6a...260
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig synes jeg ikke du har vondt av å betale den skatten med en slik inntekt.

Men. Det er ikke noe i veien for å starte et AS og ta alle inntektene på det. Resultat før skatt for aksjeselskap beskattes som alminnelig inntekt og du vil derfor ikke bli berørt av toppskatt. Selve investeringene vil heller ikke beskattes før du tar de ut av bedriften din som utbytte, men du ender til slutt uansett opp med ganske høy skatt (først ~23% av resultat og deretter ~32% av utbytte).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overrasket over tilbakemeldinger om at trådstarter "ikke har vondt av å betale skatt" siden han tilsynelatende har en romslig økonomi. Uavhengig av økonomi er det ingen som er forpliktet til å innordne seg slik at en betaler maksimalt med skatt. Det er helt legitimt å benytte seg av de tilpasningsmuligheter en har for å minimerer betalbar skatt.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg vurdert å avvikle enkeltpersonforetaket, og heller etablere et AS. Da blir du beskattet 23% (fra og med 2018) av inntektene du har i friperiodene. Resterende kan du beholde i AS'et (ikke noe krav om å ta ut lønn eller utbytte). Dermed kan du reinvestere 77% av overskuddet i aksjer. Investerer du i norske aksjer (eller aksjer innenfor EØS-området) vil gevinst ved realisasjon av disse være 100% skattefrie. Du kan med andre ord investere, realisere og re-investere 100% skattefritt. Pengene kan du 'sylte' ned i AS'et til du måtte ha bruk for å ta de ut (pensjonsalder?).

Endret av Olanotsodunk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

..glemte en ting: Trådstarter kan med fordel ignorere "råd" fra brukere som har for vane å uttale seg i hytt og pine om ting som de åpenbart ikke har snev av peiling på. Siden trådstarter fremstår som en rimelig oppegående type følger han sikkert denne strategien allerede. No offence trådstarter...

Lenke til kommentar

Overrasket over tilbakemeldinger om at trådstarter "ikke har vondt av å betale skatt" siden han tilsynelatende har en romslig økonomi. Uavhengig av økonomi er det ingen som er forpliktet til å innordne seg slik at en betaler maksimalt med skatt. Det er helt legitimt å benytte seg av de tilpasningsmuligheter en har for å minimerer betalbar skatt.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg vurdert å avvikle enkeltpersonforetaket, og heller etablere et AS. Da blir du beskattet 23% (fra og med 2018) av inntektene du har i friperiodene. Resterende kan du beholde i AS'et (ikke noe krav om å ta ut lønn eller utbytte). Dermed kan du reinvestere 77% av overskuddet i aksjer. Investerer du i norske aksjer (eller aksjer innenfor EØS-området) vil gevinst ved realisasjon av disse være 100% skattefrie. Du kan med andre ord investere, realisere og re-investere 100% skattefritt. Pengene kan du 'sylte' ned i AS'et til du måtte ha bruk for å ta de ut (pensjonsalder?).

Det er jo ditt syn, andre kan ha andre syn på hva som er moralsk riktig å gjøre.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overrasket over tilbakemeldinger om at trådstarter "ikke har vondt av å betale skatt" siden han...

Det er jo ditt syn, andre kan ha andre syn på hva som er moralsk riktig å gjøre.

AtW

Å ikke overlate fruktene av eget arbeid til samfunnet/staten/kollektivister ol. er umoralsk?
Lenke til kommentar

Hva påpekte AtW?

At synet på hva som er moralsk riktig å gjøre varierer mellom personer.

Hva hører hjemme i forumseksjon?

Økonomi står det visst litt over her.

Hva diskuterer vi?

TS ser ut til å ønske å diskutere hvilke alternativer som er mest lønnsomt for ham økonomisk sett ved å redusere sin beskattning på lovlig måte.

Vi (Du og AtW) ser ut til å legge opp til en filosofisk debatt om TS burde gjøre det han vil gjøre, eller ei.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du har en bi-inntekt som er mer enn min hoved-inntekt (og jeg er utdannet programmerer med mastergrad og 4 års erfaring).

At du betaler skatt er vel fortjent.

Jeg har en inntekt rundt den biintekten som utvikler med bachelorgrad og 2 års erfaring, så om du har har lyst til å klage på lønnsnivået ditt så er det kanskje på tide å bytte jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, olanotsodunk. Det virker som det er den beste løsningen for meg. 

Til dere andre; jeg forstår synspunktene deres, men vil gjerne (lovlig) maksimere fordelene jeg kan gi videre til mine barn, kontra å bidra med skattekrone nummer 500 001 og oppover, når majoriteten av nordmenn betaler fra 250 000 - 400 000. Jeg føler jeg bidrar med min "skjerv". 

Jeg synes ikke det er umoralsk å følge norsk skattelovgivning, og regner med dere som klager er godt kjent med og benytter dere av Skatteetatens ordning for frivillig innbetaling av  ekstra skatt: https://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/frivillig-innbetaling-utover-det-som-er-fastsatt-i-skatt/

Anonymous poster hash: 18d6a...260
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...