Kampsport Skrevet 22. november 2017 Forfatter Del Skrevet 22. november 2017 Har du falt ned trappa og slått deg i hodet? Hvordan "suger jeg til meg penger?" når det er NAV som har utbetalt dem? Sleipe og uærlige holdninga mi? Hva faen, seriøst?! Er vel en grunn hvorfor jeg har vært sykemeldt så lenge? Og det vet faen ikke du og det har du faen heller ikke noe med. Sånne som deg skulle faen bare vært en flekk på lakenet, fyfaen å kvalm jeg blir å lese innlegget ditt der du har null info om min personlige helse!!! Jeg vet ikke hvorfor du er sykemeldt. Men jeg vet at uansett hvor syk du er, så har du ikke rett til å motta mer penger fra NAV enn det de har vurdert at du skal motta. Stiller ikke meg selv som offer som dere sier. Betaler selv skatt, og er ikke min feil at jeg har blitt skadet og ikke kunne jobbe. Greit at jeg skal betale tilbake, men om dere LESER hva jeg har skrevet så sier jeg at jeg ikke har noe imot i å betale tilbake det jeg har fått for mye. Spurte om hjelp, men istedet blir jeg hetset av av brukere på forumet her. Ok, så du vil altså bare ha hjelp til å betale tilbake pengene. Da må jeg ha misforstått første innlegg hvor du spør om hjelp til å snekre sammen argumenter du kan bruke imot dem. Ja, jeg kaller deg sleip og uærlig. Fordi du er det. Du hadde ikke engang vett til å redigere innleget til å stemme overens med bortforklaringen din. Hei, har vært sykemeldt ett år og i løpet av den perioden har de betalt for mye til meg. Er det noe lov eller regler jeg kan bruke imot dem? Det er jo egentlig ikke min feil at de ikke gjør jobben sin og følger med på utbetalinger.... Finnes det noe jeg kan komme med som motargument? Dette er brevet jeg fikk av NAV. https://gyazo.com/cc989ff5662a0ca76087424ec6fbffe2 Takker for alle svar. Æsj... Håper du blir frisk . God bedring! Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 22. november 2017 Forfatter Del Skrevet 22. november 2017 Syns folk her er stygg mot TS. Han er ikke ansvarlig for at NAV har gjort en saksbehandlingsfeil. Hvis det er snakk om et beløp under 4000kr er det jo under 4 rettsgebyr, som er det de bruker som veiledende grense for hva de gidder å kreve inn. NAV liker å sende brev hvor de sterkt oppmoder om at du frivillig betaler inn penger de mener du skylder. De slenger gjerne på en dårlig fordekt trussel om at hvis de finner det dokumentert at du har lurt til deg pengene med forsett så kommer det strafferenter og anmeldelse osv. De kan være sleipe som en ål, men brev om frivillig innbetaling kan du bare kaste. Skulle det komme et vedtak om tilbakekreving kan du selvfølgelig klage på dette i mange instanser. Du har per nå ikke fått noe vedtak om tilbakekreving og ligger beløpet rundt 4 rettsgebyr som du skriver så kan du forsøke å øke terskelen for at de gidd å fatte brev om tilbakekreving. Momenter kan være at du mottok pengene i god tro. F.eks vis til at du ikke har fått et vedtak om hvordan sykepengene dine har blitt beregnet. Vis også til kompleksiteten i §8-30 hvor forholdsvis ofte NAV fastsetter sykepengegrunnlaget ved hjelp av skjønn. Bruk også de momentene som Ståle nevner. Nemlig at du har gitt nøyaktige og fullstendige opplysninger i saken og dermed ikke opptrådt med forsett. Beløpet det er snakk om er lite og gitt kompleksiteten i sykepengegrunnlag beregningen så har du mottatt pengene i god tro. Feilen er helt og holdent NAV sin skyld og forholdet går langt tilbake i tid. Har ikke nav sluttet å sende "lønnsslipper" i posten og? Da kan du bruke dette som argument for at de har vanskeliggjort mulighetene dine for å holde deg løpende orientert om grunnlaget for sykepengeutbetalingen. Skriv også at du kommer til å klage hvis et T-vedtak fattes. Husk, de har mye å gjøre og krever de inn penger for et småbeløp fra deg skal de jobbe hardt for det. De må jo vurdere saken på nytt og oversende klagedokumentene til KA osv og det tar fort en dag av saksbehandlerstid. Jo flere konkrete anførsler du lister opp, jo lengre tid vil det ta å imøtegå påstandene dine. I vurderingen av hva du "burde ha forstått" blir det sett på hva en vanlig person kan om beregningen av sykepenger. Derfor lønner det seg for deg å konkretisere kompleksiteten i denne beregningen. Hvis du vet at sykepengene dine er blitt beregnet etter 8-30 andre ledd kan du be nav sende deg en detaljert beregning av hvordan de har kommet frem til sykepengegrunnlaget og så bruke dette dokumentet i argumentasjonen mot dem for å bevise hvor innfløkt beregningen er og at du ikke har forutsetninger for å forstå dette all den tid de har gitt manglende informasjon om grunnlaget ditt. Hvis du personlig ikke har sendt inn informasjon om lønn o.l som brukes for lage et sykepengegrunnlag stiller saken din enda sterkere da du ikke har blitt bedt om og derfor heller ikke sendt inn lønnsopplysninger. Da har du mindre grunnlag til å forstå for eksempel for hvilken lønnsperiode sykepengegrunnlaget er basert på hvis du har variabel inntekt. Det fins et helt hav med gode generelle argumenter for at du ikke skal betale tilbake. Men husk, får du et t-vedtak og brev om tilbakebetaling på det grunnlaget så betal det de skal ha parallelt med klagebehandlingen. Det er ingen vits i å opparbeide seg gebyrer å rente. Og å betale kravet betyr ikke at du vedkjenner kravet all den tid du er i en klageprosess. Men begynn å skriv dette brevet nå og ikke vent til tilbakekrevingsvedtaket kommer i posten. Revurderingsvedtaket du har fått er helt elendig. De skal informere om mulighetene dine til å imøtegå påstandene sine og komme med faktaopplysninger for å belyse saken. Så sett deg ned å skriv nå, det kan bli en god timeslønn for å si det sånn.. Disclaimer: Hvis noen av forslagene jeg kommer med ikke gjør seg gjeldende i ditt tilfellet så oppfordrer jeg deg ikke til å bruke de. Dette er generelle betraktninger og momenter som kan brukes i denne typen saker. -naveren. Anonymous poster hash: 8ba64...825 Wow, fint at noen har vett! De fleste som har kommentert innlegget tror jeg er ute etter å "stjele" penger som de selv beskriver det som. Flott at noen kan tenke litt lengre enn som så, og komme med ordentlige, saklige svar! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Var ikke min intensjon å skape en stor konflikt rundt dette. Noen få personer på dette forumet er ikke i stand til å skalere kritikk etter kontekst, men konstruerer i stedet en ny verden basert på mistanker. Jeg ønsker å formidle at jeg ikke støtter denne typen innlegg, men at jeg fortsatt står på at det ikke er rett å beholde penger man ikke har krav på. Endret 23. november 2017 av Aiven Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 Betaler tilbake selvfølgelig. Har en fast sum i måneden. Nærmer meg gjeldfri fra NAV. Har aldri hatt intensjon å "slå unna" penger eller "lure penger" som tidligere har blitt anntydet av flere. Jeg som tok kontakt med NAV om dette. De har beklaget seg til en viss grad. Ja, jeg vet jeg er delvis ansvarlig sammen med NAV å sjekke utbetalingene, men jeg satt ikke å nistirret inn i mobilbank appen 4 ganger daglig. Blitt mer bevisst på feilutbetaling i fremtiden. Når går det rette veien og det skal feires når alt er tilbakebetalt og jeg er fri for feilen som har blitt begått. I tillegg er dette ikke eneste feilen. Da jeg var sykemeldt så sendte jeg inn sykemeldinger o.s.v. som jeg skulle med en gang jeg fikk det ut fra fastlege, alikevel greier NAV gjentatte ganger å la være å registrere det selv om papirene har ligget inne hos dem i lengre tid. Skjer ingenting før jeg må fysisk ringe inn å forklare dette. Dette har også skjedd mer enn 5 ganger på året jeg var sykemeldt. Nå er jeg på AAP vært det i 1,5 år ca. dessverre med enda mindre å rutte med. Men jeg skal ikke ha på meg at jeg ikke er ærlig og "stjeler" fra systemet. Takker for dere som har tatt dere titt og bruke vett da dere har gjennomlest trådene og svarene. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (...)men jeg satt ikke å nistirret inn i mobilbank appen 4 ganger daglig. Blitt mer bevisst på feilutbetaling i fremtiden.(...) Til informasjon trenger du ikke sjekke 4 ganger daglig for å få oversikt over feilutbetalinger, en gang anna hver uke får deg langt på vei til å ha full kontroll. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2019 Til informasjon trenger du ikke sjekke 4 ganger daglig for å få oversikt over feilutbetalinger, en gang anna hver uke får deg langt på vei til å ha full kontroll. Du beit rett på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå