Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Flytte til Sverige?

Gjest Slettet+2134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2134

Heisann, takk for at du tar deg tid til å lese dette.  :)

Jeg er en 19 år gammel gutt som har fagbrev i dataelektronikerfaget. Fikk fagbrevet kun ved å gå 3 år på skole (vg1 Elektro, vg2 data&elektronikk, vg3 data&elektronikk). Fikk ikke mye jobberfaring av dette, så nå er jeg ansatt som lærling for å få IKT-servicefag fabgbrevet (dette er jeg ferdig med om 2 år) hos en stor bedrift.

Jeg er født og oppvokst i Norge og har bodd i vestfold/telemark hele livet.

Har i det siste vurdert å senere flytte til Sverige, mer spesifikt, Malmö, etter at jeg har fått det andre fagbrevet, eller evt etter fullført høyskole.

Jeg er hardtarbeidende og flink i det jeg driver med, og mener at jeg kan klare å skaffe meg en god jobb, ganske raskt.

Har sett rundt i Blocket.se og her ser jeg tydelig at biler koster 1/4 av det det gjør i Norge (er glad i biler :wee:). Hus er også billigere. Det finnes også mange relevante ledige stilliger innenfor bransjen jeg jobber i, rundt i området også. Det kommer det helt sikkert bare til å bli mer av i fremtiden, ettersom kunnskap innenfor IT, er mer og mer ettertraktet. I tillegg til dette, er det litt varmere der, kort vei til danmark og resten av europa, billigere flybiletter, mer utvalg av varer, bedre veier, etc etc..+ MDG bomprisene...

Spørsmålet mitt er: Tar jeg feil? det føles ut som det er "too good to be true". Er det noe jeg glemmer her?

Takk på forhånd!  :roll: Beklager skrivefeil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, takk for at du tar deg tid til å lese dette.  :)

Jeg er en 19 år gammel gutt som har fagbrev i dataelektronikerfaget. Fikk fagbrevet kun ved å gå 3 år på skole (vg1 Elektro, vg2 data&elektronikk, vg3 data&elektronikk). Fikk ikke mye jobberfaring av dette, så nå er jeg ansatt som lærling for å få IKT-servicefag fabgbrevet (dette er jeg ferdig med om 2 år) hos en stor bedrift.

Jeg er født og oppvokst i Norge og har bodd i vestfold/telemark hele livet.

Har i det siste vurdert å senere flytte til Sverige, mer spesifikt, Malmö, etter at jeg har fått det andre fagbrevet, eller evt etter fullført høyskole.

Jeg er hardtarbeidende og flink i det jeg driver med, og mener at jeg kan klare å skaffe meg en god jobb, ganske raskt.

Har sett rundt i Blocket.se og her ser jeg tydelig at biler koster 1/4 av det det gjør i Norge (er glad i biler :wee:). Hus er også billigere. Det finnes også mange relevante ledige stilliger innenfor bransjen jeg jobber i, rundt i området også. Det kommer det helt sikkert bare til å bli mer av i fremtiden, ettersom kunnskap innenfor IT, er mer og mer ettertraktet. I tillegg til dette, er det litt varmere der, kort vei til danmark og resten av europa, billigere flybiletter, mer utvalg av varer, bedre veier, etc etc..+ MDG bomprisene...

Spørsmålet mitt er: Tar jeg feil? det føles ut som det er "too good to be true". Er det noe jeg glemmer her?

Takk på forhånd!  :roll: Beklager skrivefeil

Ting er billigere i Sverige pga lavere lønn. Malmø har lave huspriser pga, lav etterspørsel. Spør deg selv hvorfor!

"Too good to be true?" Tja spørs hva du er ute etter, men siden du tydeligvis har bodd under en stein de siste 5 årene, så sier jeg bare kjør på! Du kommer nok tassende med halen mellom beina etter kort tid.

og...

Hvorfor i huleste vil du flytte FRA Norge til Malmø av alle steder? Tror det er mindre bomringer i Mogadishu.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Om du tror lønningene er like bra i Sverige, hvorfor tror du Norge oversvømmes av Svensker som vil jobbe i Norge for å tjene mer?

Men må spørre igjen, hvorfor vil du frivillig bo i Malmø? Jeg hadde ikke flyttet dit selv om jeg fikk bo der gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2134

Om du tror lønningene er like bra i Sverige, hvorfor tror du Norge oversvømmes av Svensker som vil jobbe i Norge for å tjene mer?

Men må spørre igjen, hvorfor vil du frivillig bo i Malmø? Jeg hadde ikke flyttet dit selv om jeg fikk bo der gratis.

Tror at lønningene der ikke nødvendigvis er dårligere der for folk som faktisk jobber hardt og har utdanning. 

Angående Malmo, det vet jeg faktisk ikke. Tenkte kjapt at det bare er bra plassert, stort og nok med befolkning, mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tror at lønningene der ikke nødvendigvis er dårligere der for folk som faktisk jobber hardt og har utdanning. 

Angående Malmo, det vet jeg faktisk ikke. Tenkte kjapt at det bare er bra plassert, stort og nok med befolkning, mer vet jeg ikke.

Ja, da hadde jeg rett når jeg sa at du har bodd under en stein de siste 5 årene, hvis du ikke vet mer om Malmø.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Sverige nyter uten tvil mye mer goder enn oss, men samtidig har de problemer som er større enn i Norge.

Positive ting vil selvsagt være ting som at bilene er billigere og utvalget er større. Samme gjelder maten. Sverige er et land som kan tilby deg langt flere typer jobber innen produksjon. F eks har Sverige tusenvis av merkevarer de produserer i Sverige som eksporteres til hele verden. Norge har stort sett ingenting annet enn råmateriale vi eksporterer. Selv om det er sant at vi har høyere lønninger i Norge, så kjøper jeg ikke idéen at differansen i lønn mellom Norge og Sverige utgjør en større differanse enn kjøpekraften svenskene har mot sine egne priser på... alt.

Sverige har jo også sine sosiale problemer. Innvandring er muligens det mest åpenbare å påpeke, spesielt om du vurderer Malmø.

I det lange løp vil dette forårsake uttørking av velferden de fremdeles har råd til i dag, men vil bli dårligere over tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har rett, Sparkesykkelmanne at TS har bodd under en stein de siste 5 årene, blir faktisk overrasket over dette. Det er to grunner jeg reagerer:

1. Hvorfor flytter du ikke til Grønland/Tøyen i Oslo, slik at du får en mild versjon av Malmø? NRK Brennpunkt om norske tilstander - hvordan det er å bo i Tøyen. 

2. Når det gjelder bompenger, så kan du like gjerne flytte til Mogadishu (har hørt rykter om at MDG kommer der også.).

Endret av Fast Jobb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at Svenskene har kommet i stort antall for å jobbet her de siste årene, har vært høy arbeidsledighet i hjemlandet. Svenskene har nå lavere arbeidsledighet en Norge, så mange av de har reist hjem igjen.

Sånn hvis fakta har noen betydning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...