Tova Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Hei! Jeg bor i et hus et godt stykke utenfor byen, med få naboer rundt meg. Før sommeren kjøpte noen ukjente folk en tomt 0,5-1km unna der jeg bor og de bestemte seg for å lage en ny vei som skal gå langs med huset mitt. Det er ikke kommunen som står bak arbeidet, det er privat folk med eget maskineri (alt av områder rundt her er også privat eid, ingenting tilhører kommunen). De har holdt på siden før sommeren med opphold nå og da, og det har vært noen perioder nå og da med veldig mye støy og bråk, men jeg tenkte bare at de sikkert ikke kom til å holde på så veldig mye lengre og beit tenna sammen. Men de siste 2-3 ukene har de begynt å grave og sprenge hver bidige dag, fra 7-8 om morgenen til 21-22 om kvelden. Også i helger. De holder på bare noen meter fra huset mitt og de siste ukene har vært grusomme med ingen fred å få og problemer med søvn og hvile, både hverdager og hele helger gjennom uten stopp. Arbeidet vil sannsynligvis holde på i et par måneder til, da også med sprengning i grunnfjellet jeg bor på, bare noen få meter fra meg. Så spørsmålet er; kan jeg gjøre noe med det? Hva gjør jeg når det ikke nytter å snakke med de og jeg ikke kan gå til kommunen? Lenke til kommentar
mccloud Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Dett er hentet fra lovdata.no (Grannelova). Vet ikke om det hjelper deg, men les igjennom lovverket før du kontakter naboen. Ikke glem at dere skal være naboer i mange år fremover. Man kommer lengre med en åpen hånd enn en knyttet. Lykke til. Grannevarsel og førehandsavgjerder. § 6.Når nokon vil gå i gang med planting, graving, bygging, industriverksemd eller anna tiltak som kan verta til skade eller ulempe på granneeigedom, skal han varsla grannen i rimeleg tid føreåt.Er det ikkje råd å finna den som skal varslast eller er det uvisst kor mange som skal ha varsel, skal det lysast ut i minst eitt blad som er mykje lest på staden. Same varslingsmåten kan nyttast når det av andre grunnar er vanskeleg å få varsla grannen direkte på vanleg måte. Grannevarsel er ikkje påkrevd når tiltaket har slik oreigningsrett som nemnd i § 10 første stykket bokstav (b). 0 Endra med lov 16 juni 1989 nr. 67. § 7.Spørsmål om korleis eit tiltak bør setjast i verk, så det ikkje kjem i strid med denne lova, kan kvar av grannane få avgjort føreåt med granneskjøn. Vil andre enn den som set tiltaket i verk, krevja slikt skjøn, må det gjerast seinast 4 veker etter at han fekk varsel som nemnt i § 6. Kravet om skjøn kan i alle høve avvisast når det ikkje har rimeleg grunn. Når skjøn er kravt, må tiltaket ikkje setjast i verk utan serskilt samtykke av skjønet før endeleg avgjerd ligg føre i skjønssaka.Finn skjønet at tiltaket kjem i strid med denne lova, set det forbod mot at tiltaket vert fremja når det er fare for at iverksettinga kjem til å valda alvorleg skade på annan manns eigedom. Endå om det ikkje er slik fare, skal det setjast forbod som nemnt, dersom det er klårt at tiltaket kjem i strid med lova. Skjønet kan taka avgjerd om førehandstrygd for ansvar etter § 9. Likeins kan det taka avgjerd om føregjerder etter § 5 og om skyldnad for partane etter § 13. Granneskjønn kan ikkje krevjast når tiltaket har slik oreigningsrett som nemnt i § 10 første stykket bokstav (b). 0 Endra med lov 16 juni 1989 nr. 67. § 8.Viser røynsla at vilkår eller pålegg i avgjerd etter § 7 fyrste stykket er for strenge eller verkar annleis enn tenkt, kan eit nytt granneskjøn taka dei bort eller lempa på dei for framtida. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå