Redaksjonen. Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Lanserer ny elektrisk Vito.Alle varebilene fra Mercedes blir elektriske Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 "Denne gangen er batteriet antakeligvis mindre og lettere, og har fått en kapasitet på 41,4 kilometer. Det gir en rekkevidde på 150 kilometer, ifølge Mercedes-Benz." Her har 41,4 kWh vorte til 41,4 kilometer. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Flott "Denne gangen er batteriet antakeligvis mindre og lettere, og har fått en kapasitet på 41,4 kilometer. Det gir en rekkevidde på 150 kilometer, ifølge Mercedes-Benz."Her har 41,4 kWh vorte til 41,4 kilometer. Flott. . Og selv om 15/10 mil er lite ( det er vinter halve året i Norge), vil det selvfølgelig komme ombyggingsett for Hydrogen som rekkeviddeforlenger senere når Hydrogenstasjonene er utbygd. En enkel sak på en elektrisk varebil. Eller eventuelt med dobbelt sett batterier som kan lades og lett (?)skiftes så man ikke får rekkeviddeangst eller ubrukelige transportbiler for ofte. (Posten har vel gitt opp batteri-elektrisk allerede.) Skjønt batteribytte har ikke blitt aktuelt for trucker på lager engang, der man ( bla. Walmart) har gått over til Hydrogen-trucker. Men det blir elektrisk transport fremover, det vises med tydlighet. Endret 21. november 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Og selv om 15/10 mil er lite ( det er vinter halve året i Norge), vil det selvfølgelig komme ombyggingsett for Hydrogen som rekkeviddeforlenger senere når Hydrogenstasjonene er utbygd. En enkel sak på en elektrisk varebil.Og like sikkert er det at absolutt ingen kjem til å kjøpe ein slik. Det er latterleg. Då kjøper du heller ein bil med større batteri. Eller eventuelt med dobbelt sett batterier som kan lades og lett (?)skiftes så man ikke får rekkeviddeangst eller ubrukelige transportbiler for ofte.Batteribyte er prøvd av mange, og alle har gått same vegen som hydrogenforsøka. Det er ingen etterspurnad. Posten har vel gitt opp batteri-elektrisk allerede.Nei, dei køyrer elektrisk her. Men det blir elektrisk transport fremover, det vises med tydlighet. Jepp. Ikkje hydrogen, med andre ord. Hydrogen-elektrisk er like mykje elektrisk som diesel-elektrisk. 7 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Og like sikkert er det at absolutt ingen kjem til å kjøpe ein slik. Det er latterleg. Då kjøper du heller ein bil med større batteri. Du virker ikke så begeistret for Hydrogen-elektrisk, enda lokal forurensning forsvinner? Ja, (kun) batteri-elektriske biler er også bra til sitt bruk. Synd Tesla/M satser på bil-fly framover, men han skal ha stor takk for å ha vist at elektrisk transport var mer enn Think. Andre tror mer på batteri-elektrisk med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. https://nikolamotor.com/stations Endret 21. november 2017 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Den har så vidt vi klarer å lese av pressemeldingen ikke mulighet for hurtiglading. Ifølge Mercedes-Benz tar det seks timer å lade batteriet Og der parkerte de seg selv på sidelinjen ennå en gang. B-klasse ville vært en av de mest solgte her i landet om de hadde inkludert hurtiglading. Har de ikke lært noenting? eller vil de ennå ikke at den skal selge? Man må gjerne argumentere med at håndverkere eller yrkessjåfører ikke har tid til å basere seg på mye hurtiglading, men det er det nok ingen som gjør uansett. Det som er problemet er de gangene det blir noe ekstra kjøring og så må man vente 4 timer på lading i stedet for å hurtiglade 20 min mens man spiser lunchen. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Og der parkerte de seg selv på sidelinjen ennå en gang. B-klasse ville vært en av de mest solgte her i landet om de hadde inkludert hurtiglading. Har de ikke lært noenting? eller vil de ennå ikke at den skal selge? Muuulig du er inne på noe der på slutten. Husk at elbiler fortsatt er tapsprosjekt for alle andre som Tesla. Som på sin side blør på produksjonssiden. Interessant nok har alle de andre produsentene derfor(?) bestemt seg for å frede Tesla. Enn så lenge. Denne el-Vitoen er i kommentarfeltet på Electrek allerede tildelt hashtaggene #Made2Fail og #Priced2Fail. Endret 21. november 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Og like sikkert er det at absolutt ingen kjem til å kjøpe ein slik. Det er latterleg. Då kjøper du heller ein bil med større batteri.Du virker ikke så begeistret for Hydrogen-elektrisk, enda lokal forurensning forsvinner? Du har mindre lokal forureining med stort batteri, enn med lite batteri og hydrogen. Dess større batteri, dess meir bremseenergi kan batteriet ta opp, og dess mindre partikkelutslepp frå bremser. Andre tror mer på batteri-elektrisk med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. https://nikolamotor.com/stations Nokon trur, andre byggjer og leverer. Nikola har ikkje bygd eit einaste hydrogenkøyrety. Dei som prøver hydrogenkøyrety i praksis, mister fort trua og går over på batteri. EU har kasta milliardar etter prøveprosjekt med hydrogenbussar i fleire tiår. Det har ikkje ført til noko som helst. No kjøper byar over heile Europa elektriske bussar i tusenvis. 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Og der parkerte de seg selv på sidelinjen ennå en gang. B-klasse ville vært en av de mest solgte her i landet om de hadde inkludert hurtiglading. Har de ikke lært noenting? eller vil de ennå ikke at den skal selge? Muuulig du er inne på noe der på slutten. Husk at elbiler fortsatt er tapsprosjekt for alle andre som Tesla. Som på sin side blør på produksjonssiden. Interessant nok har alle de andre produsentene derfor(?) bestemt seg for å frede Tesla. Enn så lenge. Denne el-Vitoen er i kommentarfeltet på Electrek allerede tildelt hashtaggene #Made2Fail og #Priced2Fail. Tap og tap, det kommer nok litt an på hvordan man regner. Hovedproblemet for mange er nok at det er mye "produktutviklingskostnader" siden elbiler er et annerledes produkt, og siden de har lavere salgstall (ekstra lave for mange som bommer på målgruppen) får de få salg å fordele kostnadene på. Men ser man på produktutviklingen som en investering for fremtiden som man skal bygge mange biler etter så er det nok flere som tjener penger pr bil de selger. Til sammenligning så har bilselskapet Smart tapt penger på alle bensinbilene de har solgt hittil. Og VW har nok tapt penger på alle dieselbilene de har solgt i USA. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Seriøst MB, enda en bil uten hurtigladeport. Lager de disse bilene for å kunne si at de lager elektriske biler, men at folk ikke vil ha dem? 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Prisene starter på 40.000 euro, eller omtrent 390.000 kroner uten moms. Siden elbiler ennå ikke har fått moms er det nok også ganske nært utsalgsprisen her i Norge. Spørs hvordan den nye vektavgiften slår inn. Seriøst MB, enda en bil uten hurtigladeport. Lager de disse bilene for å kunne si at de lager elektriske biler, men at folk ikke vil ha dem? Forsøket virker ikke halvhjertet en gang, det virker motvillig. Apropos motvillig, Renault gidder ikke en gang å markedsføre Z.E Master-en sin i Norge selv nå, 10 måneder etter lansering. 3 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Kaffe, Hydrogen, strøm, LNG, er ikke måte på hva som kan få en fra A til B nå til dags. Hvorfor betale 10 ganger så mye for diesel? Man skjønner at fossilmotoren er en utdøende teknologi når x5 til en mill blir akselerert i fra en full Trosterud buss som slipper kun ut vanndamp. Når bussen i tillegg har lavere driftskostnad i mnd enn nevnte bil skjønner man at det er noe som ikke stemmer helt. Svært behagelig å sitte i var den også. Helt lydløs. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 €40k og hvor mye koster dieselutgaven? Rundt halvparten for billigste utgave? Det er greit nok at el-varebiler selger greit i Norge, på samme måte som elbiler, men kommer resten av Europa eller verden for den saks skyld betale mye mer for å få en elektrisk versjon med 1/4 av rekkevidden kontra dieselversjonen? Muligens om det blir dieselforbud i byene rundt om i verden. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Kaffe, Hydrogen, strøm, LNG, er ikke måte på hva som kan få en fra A til B nå til dags. Hvorfor betale 10 ganger så mye for diesel? Man skjønner at fossilmotoren er en utdøende teknologi når x5 til en mill blir akselerert i fra en full Trosterud buss som slipper kun ut vanndamp. Når bussen i tillegg har lavere driftskostnad i mnd enn nevnte bil skjønner man at det er noe som ikke stemmer helt. Svært behagelig å sitte i var den også. Helt lydløs. Ja, hvorfor betale 10 ganger mer for fossil hydrogen? Hydrogen kan muligens bli produsert kommersielt fra ikke-fossile kilder i framtida, men det er altså i framtida, ikke nå. Kommersiell produksjon forutsetter at det er rimeligere enn å produsere det fra fossile kilder. Hvorfor har vi fått så mange hydrogentroll i debattene her i det siste? Er det splitt-og-hersk-taktikk fra fossilnæringen? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Prisene starter på 40.000 euro, eller omtrent 390.000 kroner uten moms. Siden elbiler ennå ikke har fått moms er det nok også ganske nært utsalgsprisen her i Norge. Spørs hvordan den nye vektavgiften slår inn. Dersom den nye elbilberegningen blir stående som i budsjettforslaget, er innslagspunktet for avgift på elbil ved 2060 kilo. Alt over det vil utgjøre vektavgift. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Og like sikkert er det at absolutt ingen kjem til å kjøpe ein slik. Det er latterleg. Då kjøper du heller ein bil med større batteri. Du virker ikke så begeistret for Hydrogen-elektrisk, enda lokal forurensning forsvinner? Ja, (kun) batteri-elektriske biler er også bra til sitt bruk. Synd Tesla/M satser på bil-fly framover, men han skal ha stor takk for å ha vist at elektrisk transport var mer enn Think. Andre tror mer på batteri-elektrisk med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger. https://nikolamotor.com/stations Synest at "Think" var en fantastisk sak. Om purken ikke ville så gjerne ha serfikatet mitt året etter at eg kjørte opp med henger hadde eg hatt en nu.Elektrisk bil er jo bil, men det er alt dette andre som helt ikke er bil ennu eg saknar. Få fingren ut av revholet og bilens historie. Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 ... Hvorfor har vi fått så mange hydrogentroll i debattene her i det siste? Er det splitt-og-hersk-taktikk fra fossilnæringen? Mange som jobber på bensinstasjoner. De har stadig mindre å gjøre, så ... 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Kaffe, Hydrogen, strøm, LNG, er ikke måte på hva som kan få en fra A til B nå til dags. Hvorfor betale 10 ganger så mye for diesel?Om du berre ser på drivstoffet, kostar hydrogen like mykje som diesel. Reknar du totale kostnadar, inkludert innkjøp og vedlikehald, er hydrogen dyrare enn diesel, uansett kva køyrety du puttar det inn i. Batteri er derimot mykje billigare. Ikkje berre held det med 20-25% av energien, pga høgare verknadsgrad, ein sparer òg mykje på vedlikehald og billigare infrastruktur. Endret 22. november 2017 av Sturle S Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Fornuftig av Mercedes å satse på lokaltransport. En lavthengende frukt i elektrifiseringen. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Du har mindre lokal forureining med stort batteri, enn med lite batteri og hydrogen. Dess større batteri, dess meir bremseenergi kan batteriet ta opp, og dess mindre partikkelutslepp frå bremser. En Mirai har kapasitet til 350 høydemetre med bremseenergi. I hvilke urbane strøk er det utilstrekkelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå