Gå til innhold

jobbintervju ingeniørstilling

Anbefalte innlegg

har fått et intervju. Går i første omgang via et rekrutterings selskap (Academic Works). 

Han sa i telefonen at jeg burde forberede meg med en historie eller en case så å si om en ting jeg har gjort eksepsjonelt bra når jeg har jobbet for mine tidligere arbeidsgivere.

I tillegg så snakket han om en personlighetstest. 

Er dette et annet ord foren evnetest, eller en IQ test egentlig?

Neon som har tatt slike ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff. Dette er akkurat grunnen til at jeg aldri mer går på jobbintervju til bemanningsbyrå eller kandidatformidlere.

Var på et for et par måneder siden og fikk verdens kleineste intervju med sterilt oppleste svada- og klisjespørsmål og null stemning.

Takket pent nei til videre «samarbeid» da de ringte og ville presentere meg for kunden et par dager siden.

Så, uken etter var jeg på et jobbintervju hos en annen bedrift. Én time var satt av, men vi ble sittende og prate og løst og fast i over tre timer og det var superhyggelig og trivelig. Sjefen sa at han hadde fått et skjema med noen standardspørsmål fra HR som de pleide å gå gjennom (HR var bortreist den dagen), men «det driter vi i» sa han og kastet hele skjemaet i søplet.

Den stillingen takket jeg ja til, for å si det slik.

Jeg synes oppriktig synd på dere som må innom aktører som Academic Work og liknende....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlighetstest er en psykologisk metode som tar sikte på å vurdere en persons egenskaper og karakteristiske reaksjonsmåter.

Brukes av HR-folk for å danne seg et generelt bilde av kandidaten. Resulatene er ofte helt feil ettersom man har forskjellige roller i forskjellige situasjoner.

Ville selv i likhet med Twinflower styrt unna bedrifter som opererer med dette..

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Ein personlegheittest tester og katalogiserer din personlegheitstype. Dette har ingenting med mentale evner å gjere, men går meir på om du tek beslutningar basert på empati eller logikk. Om du baserer deg på magefølelsen eller sanseinntrykk, osv.

Ein slik test kan være nyttig for å bli oppmerksom på eigne styrker og svakheiter, men nytten i ein jobbsituasjon er tvilsom.

Ei utfordring her er at ingeniørar flest er introverte, medan mange arbeidsgivarar trur dei vil ha ekstroverte ansatte (fordi dei trur introvert/ekstrovert har med "people skills" å gjere, og ikkje slik som det eigentleg er, ein gruppering basert på om dei henter energi og produktivitet frå å vere åleine eller saman med andre).

No kan det sjølvsagt være stor forskjell frå arbeidsgjevar til arbeidsgjevar, men typisk blir slike verktøy brukt av udugelige HR-folk som har lært om eit nytt verktøy som dei vil bruke.

Eg hadde stilt meg svært skeptisk til eit firma som ukritisk testar kandidatane utan å ha vidare plan for korleis dataene skal brukast.

Men det er klart at dersom du står utan jobb så må du nesten berre hoppe gjennom ringane i håp om å få jobb, til tross for at det er idiotisk.

Lenke til kommentar

Usikker på om de kjører likt opplegg på alle intervjuene. Men har selv vært på et intervju for ikke så lenge siden, som var til en ingeniør stilling.

Der spurte de om eksempler på hvor jeg f.eks hadde tatt ansvar, hvor jeg hadde vært usikker, hvor ting ikke hadde gått som det skulle osv. De var ute konkrete eksempler og så etter hvordan jeg hadde håndert situasjonene og hva jeg hadde lært. Kunne både være fra skole og tidligere arbeidserfaring. Men jo mer relevant eksemplene dine er, jo bedre.
De sender så det videre bedriften, så bestemmer de hvem som skal gå videre.

Grunnen til dette blir brukt er fordi de skal intervju mange. Er det den beste måten, absolutt ikke. Men den er langt bedre enn f.eks gruppe intervju etc. At folk anbefaler å styre unna er bare rart. Du skal uansett på intervju hos bedriften hvis du kommer videre fra førtstegangs intervju. Og det er ikke bare bare og få jobb som ingeniør idag.

Hvis du ikke har vært på intervju og har mer konkrete spørsmål kan du bare sende meg en PM.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Snakk i detalj om dine beste prestasjoner/øyeblikk, og når du må svare på hva du gjør når du er usikker, så svarer du at du tar en totalvurdéring på om du har tid og ressurser nok til å prøve å jobbe ut problemet aleine, eller om du må ringe din leder og be om assistanse. Saken er at du aldri skal gjøre feil. Om du bruker for lang tid, er noe annet. Det er bedre å ikke få jobb fordi du er for uerfaren, enn å ikke få jobb fordi du er uansvarlig.

Skriv så klart ned dine mest suksessfulle øyeblikk/prestasjoner i detalj i god tid før intervjuet, så du får frem alt klart og tydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...