tunefish Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg har nå kjøpt en standard prosjektør, og trenger nå også et lerret. Jeg lurte i den anledning på om det var mulig å kjøpe et widescreen-lerret og tilpasse bildet etter denne, eller blir dette helt jallabilde? Noen tanker, synspunkter, ideer, forslag? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 (endret) Hviken projektor ha du kjøpt? Jeg regner med det er en digital 4:3 projektor (digital=LCD eller DLP). Det er mulig å bruke et widescreen-lerret, men da vil du ikke bruke pikslene over og under lerretet. Ikke noe stort problem hvis du bare skal bruke den til film. Noen projektorer har såpass stor zoom-område at de klarer å zoome hele bildet inn i midten av et widescreen lerret og dermer få med alle pikslene i et mindre bilde i midten akkurat som på en widescreen-TV, men det er ikke vanlig med så kraftig zoom. Et annet alternativ er en anamorfisk linse som du kan lage selv eller kjøpe for masse penger. Det står litt om å lage en slik linse på hjemmesiden min og på http://www.diyaudio.com. Dette er ikke noe du burde tenke på før du har en del erfaring med projektorer. Det enkleste er å bruke et 4:3 lerret hvis du har en 4:3 projektor og 16:9 lerret hvis du har en 16:9 projektor, men som sagt hvis du bare skal se film så går det fint med et widescreen-lerret. De fleste nyere 4:3-projektorer kan også vise 4:3-bildet i midten av widescreen-området for nettopp widescreenlerret. Skal du bruke en PC og spille må du nesten ha et 4:3-lerret. Et bra sted å kjøpe lerret er AVshop: http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPa...37a82e32d5df278 Et bedre sted for projektor-diskusjoner er htttp://www.avforum.no eller htttp://www.avsforum.com Endret 10. desember 2003 av tahustvedt Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Hei, og takk for svar! Det er en LG RD-JT31 (DLP) Saken er at jeg kan få et ws-lerret til en billigere pris enn et 4:3-lerret akkurat nå hvis jeg bestemmer meg fort, men det er som sagt litt kjipt hvis det viser seg at resultatet blir et bilde helt ute av proporsjoner, eller kanskje ikke engang får plass på lerretet, selv om d siste burde være en mulighet.... Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 De lerretene på av-shop var forøvrig langt unna min prisklasse. Trenger ikke det beste av det beste, bare noe som er hakket bedre enn et hvitt laken... Lenke til kommentar
bajsmaster Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hei! Jeg har samme prosjektoren som deg. Dette lerretet er midt i blinken for min del: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Har prosjektoren ca 2-3 meter unna og det blir et helt ok bilde på ca 60". Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Hva med dette da? 799,-. Endret 12. desember 2003 av Strupstad Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Hei! Jeg har samme prosjektoren som deg. Dette lerretet er midt i blinken for min del: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Har prosjektoren ca 2-3 meter unna og det blir et helt ok bilde på ca 60". Takk for svar! Det lerret så veldig greit ut det, selv om jeg syns prisen var litt stiv. Er det et 4:3-lerret? Hva er høyde og bredde i cm/mm? Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Hva med dette da?799,-. Ja, har faktisk vurdert denne, men syns den virket i overkant liten? Det står bare bredde oppgitt, og den er på 125 cm, hvilket kanskje blir litt lite når man først skal ha ordentlig hjemmekino? Har du denne selv, eller har testet denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå