BippeStankelbein Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg vet ikke hvordan det kan tolkes positivt om elbil at jeg sier min neste bil er en dieselbil, og at jeg ser mange mangler med Tesla. Men har man uoverkommelig bias, så har man uoverkommelig bias, og da går det tydeligvis an. Sterk kost, du er uten tvil frikjent.... Det værste du kan komme på om elbil, er at din neste bil er en dieselbil. Jeg kan knapt komme på noe værre selv. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Det er masse negativt med elbil.- Først og fremst er de dyre.- De krever infrastruktur for lading, som kan være upraktisk for en del som ikke har fast parkering og/eller dårlig strømnett.- De veier noe mer enn sine fossile konkurrenter.- Det er lang leveringstid på en rekke av de mest attraktive elbilene.- Det er lite man kan fikse selv på elbilene. Som regel må man på merkeverksted.- Mange av dagens elbiler har lav rekkevidde.- Hurtiglading og regenerering fungerer ganske dårlig med kaldt batteri.- Regenerering fungerer heller ikke med fullt batteri, noe som gir litt varierende bremseegenskaper.- Noen syns de lager for lite støy, og kan være skummel i trafikkbildet.- Branner i elbilbatterier krever mye vann å slukke. En enkelt brannbil har ikke nødvendigvis nok vann.- Osv.Sånn, har jeg bevist at jeg ikke er en del av "Tesla-menigheten"? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg ser ingen prinsipiell forskjell på Teslajuks eller VWjuks, og forventer at begge to omtales som like store juksemakere. Jeg har en uggen magefølelse om at hvis navnene ikke hadde vært nettopp "Tesla" og "Volkswagen", så ville skyldfordelingen mellom dem vært annerledes. At den ene lyver på miljø og den andre lyver på ytelse ser jeg ikke som noen formildense omstendighet. Begge deler er å lure forbrukerne, og pynte seg med lånte fjær. Tesla oppga ikke feil tall eller "løy". Tesla oppga tall på en slik måte at de kunne misforstås. I resten av verden var det Tesla gjorde helt OK, det er bare det at Norge har ekstremt forbruker-orienterte regler, med nesten alt ansvar på den profesjonelle parten. Da Tesla ikke følte seg sikker på at de ville vinne rettsaken, så inngikk de forlik med de Tesla-eierene som hadde klaget. Uten å innrømme skyld. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Det finnes mange ulemper med elbil, prisen og tilgjengelighet på biler som kan erstatte vanlige fossilbiler er elendig. Gi meg ei stasjonsvogn til under 400k med hengerfeste og 300 km+ tekkevidde så er jeg fornøyd selv om denn skulle ha utseendet til siste gen prius... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg ser ingen prinsipiell forskjell på Teslajuks eller VWjuks, og forventer at begge to omtales som like store juksemakere. Jeg har en uggen magefølelse om at hvis navnene ikke hadde vært nettopp "Tesla" og "Volkswagen", så ville skyldfordelingen mellom dem vært annerledes. At den ene lyver på miljø og den andre lyver på ytelse ser jeg ikke som noen formildense omstendighet. Begge deler er å lure forbrukerne, og pynte seg med lånte fjær. Tesla oppga ikke feil tall eller "løy". Tesla oppga tall på en slik måte at de kunne misforstås. I resten av verden var det Tesla gjorde helt OK, det er bare det at Norge har ekstremt forbruker-orienterte regler, med nesten alt ansvar på den profesjonelle parten. Da Tesla ikke følte seg sikker på at de ville vinne rettsaken, så inngikk de forlik med de Tesla-eierene som hadde klaget. Uten å innrømme skyld. Skal jeg si det med ditt sprråk, så ville jeg sagt at VW løy ikke heller, de optimaliserte bilen for en kjent test, og oppgav helt reelle testresultater. Men jeg liker å kalle en spade for en spade: Tesla løy. VW løy. Like moralsk forkøplede begge to 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Det er masse negativt med elbil. - Først og fremst er de dyre. - De krever infrastruktur for lading, som kan være upraktisk for en del som ikke har fast parkering og/eller dårlig strømnett. - De veier noe mer enn sine fossile konkurrenter. - Det er lang leveringstid på en rekke av de mest attraktive elbilene. - Det er lite man kan fikse selv på elbilene. Som regel må man på merkeverksted. - Mange av dagens elbiler har lav rekkevidde. - Hurtiglading og regenerering fungerer ganske dårlig med kaldt batteri. - Regenerering fungerer heller ikke med fullt batteri, noe som gir litt varierende bremseegenskaper. - Noen syns de lager for lite støy, og kan være skummel i trafikkbildet. - Branner i elbilbatterier krever mye vann å slukke. En enkelt brannbil har ikke nødvendigvis nok vann. - Osv. Sånn, har jeg bevist at jeg ikke er en del av "Tesla-menigheten"? Jeg er genuint imponert, det hadde jeg faktisk ikke trodd. Da er vel veien kort til å se at hvorvidt elbil er bedre eller dårligere enn andre biler, kommer helt an på den enkeltes bruker behov? Godt. Da forventer jeg at svartmaling av forbrenningsmotorer, og oss som kjører med det, opphører. Her er mine, kortfattet, men likevel. Diesel: Lav ytelse, fæl eksos, særdeles dårlig på kaldstart og småturer. Bensin: Dårlig på kaldstart og småturer Hybrid: Teknisk komplekst, stort, og tungt. Elektrisk: Dårlig rekkevidde, dyrt, dårlig modellutvalg Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Skal jeg si det med ditt sprråk, så ville jeg sagt at VW løy ikke heller, de optimaliserte bilen for en kjent test, og oppgav helt reelle testresultater. Men jeg liker å kalle en spade for en spade: Tesla løy. VW løy. Like moralsk forkøplede begge to VW erkjente seg skyldig i å ha jukset på testene, og ble dømt til å betale 2,8 mrd USD i bøter. Det er bare i USA. Det er ikke bevist at Tesla gjorde noe som helst ulovlig. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg er genuint imponert, det hadde jeg faktisk ikke trodd. Da er vel veien kort til å se at hvorvidt elbil er bedre eller dårligere enn andre biler, kommer helt an på den enkeltes bruker behov? Godt. Da forventer jeg at svartmaling av forbrenningsmotorer, og oss som kjører med det, opphører. Har noen svartmalet de som kjører bil med forbrenningsmotor? Jeg har en dieselbil selv. Men nå er det noen måneder siden sist jeg fylte diesel, for å si det sånn. Den blir nok solgt i 2018. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Skal jeg si det med ditt sprråk, så ville jeg sagt at VW løy ikke heller, de optimaliserte bilen for en kjent test, og oppgav helt reelle testresultater. Men jeg liker å kalle en spade for en spade: Tesla løy. VW løy. Like moralsk forkøplede begge to VW erkjente seg skyldig i å ha jukset på testene, og ble dømt til å betale 2,8 mrd USD i bøter. Det er bare i USA. Det er ikke bevist at Tesla gjorde noe som helst ulovlig. Vi alle vet hva Tesla har gjort, og om du kaller det juks eller om du kaller det kreative målemetoder er knekkende likegyldig, ihvertfall for meg. Jeg er mere opptatt av hvorfor du skal bruke finere ord om Teslas svin på skogen, enn hva du bruker om VW sine svin på skogen. Det tror jeg vitner om din sterke bias, og da er det viktig å vurdere dine ord ut ifra nettopp det at du har sterk bias. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Vi alle vet hva Tesla har gjort, og om du kaller det juks eller om du kaller det kreative målemetoder er knekkende likegyldig, ihvertfall for meg. Jeg er mere opptatt av hvorfor du skal bruke finere ord om Teslas svin på skogen, enn hva du bruker om VW sine svin på skogen. Det tror jeg vitner om din sterke bias, og da er det viktig å vurdere dine ord ut ifra nettopp det at du har sterk bias. Det er forskjell på å bli dømt for en forbrytelse, og å ikke bli dømt for en forbrytelse. Derfor vurderer jeg disse tingene som annerledes. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Vi alle vet hva Tesla har gjort, og om du kaller det juks eller om du kaller det kreative målemetoder er knekkende likegyldig, ihvertfall for meg. Jeg er mere opptatt av hvorfor du skal bruke finere ord om Teslas svin på skogen, enn hva du bruker om VW sine svin på skogen. Det tror jeg vitner om din sterke bias, og da er det viktig å vurdere dine ord ut ifra nettopp det at du har sterk bias. Det er forskjell på å bli dømt for en forbrytelse, og å ikke bli dømt for en forbrytelse. Derfor vurderer jeg disse tingene som annerledes. Jeg kan bare finne en forklaring på det, og det er at du har bias til fordel for den som ikke har blitt dømt. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg kan bare finne en forklaring på det, og det er at du har bias til fordel for den som ikke har blitt dømt.Det er fint mulig at jeg har bedre inntrykk av de som ikke er dømt for forbrytelser enn de som er det. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg kan bare finne en forklaring på det, og det er at du har bias til fordel for den som ikke har blitt dømt.Det er fint mulig at jeg har bedre inntrykk av de som ikke er dømt for forbrytelser enn de som er det. Spesielt de du har bias for? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Sånn, har jeg bevist at jeg ikke er en del av "Tesla-menigheten"? Du er så til de grader en del av Tesla-menigheten, Espen Du har tydelig bevist at Bippe må bytte test for å identifisere medlemmer. Jeg vet ikke hvordan det kan tolkes positivt om elbil at jeg sier min neste bil er en dieselbil, og at jeg ser mange mangler med Tesla. Men har man uoverkommelig bias, så har man uoverkommelig bias, og da går det tydeligvis an. Sterk kost, du er uten tvil frikjent.... Det værste du kan komme på om elbil, er at din neste bil er en dieselbil. Jeg kan knapt komme på noe værre selv. Eller argumenter. Har sarkasmen din bidratt til mye i faglig utveksling i debattene du deltar i? Du tar rett og slett feil, stereotypene dine passer ikke, og du kan like godt innse dette. Da forstår du bedre, og det kan til og med hjelpe deg bedre å velge de gode argumentene for ditt synspunkt. Jeg er ingen elbil-fantast, og ville valgt et pris-/funksjonalitetspunkt som ekskluderer Tesla spesifikt sammenlignet med andre elbilprodusenter. Om noe, er jeg imponert av at VW har vist evne og vilje til å endre seg når de ble straffet hardt nok. De andre europeiske produsentene har ikke vist dette, og det kom gratis til Tesla siden de var nykommere og ikke hadde mye å endre. Men hvis du insisterer på å tro at jeg er en elbil-fantast, så tror jeg egentlig det er greit for meg. Jeg lar meg ikke presse til å ramse opp hvorfor jeg ikke kjører elbil, eller hva som er galt med Tesla. Ikke er jeg en autoritet på det, og lengden på en slik liste er først og fremst bestemt av hvor lite jeg vet om et bilmerke. Sånn sett har jeg minst å utsette på kinesiske biler, siden ingen har fortalt meg hva som er galt med dem. Vi alle vet hva Tesla har gjort, og om du kaller det juks eller om du kaller det kreative målemetoder er knekkende likegyldig, ihvertfall for meg. Jeg er mere opptatt av hvorfor du skal bruke finere ord om Teslas svin på skogen, enn hva du bruker om VW sine svin på skogen. Det tror jeg vitner om din sterke bias, og da er det viktig å vurdere dine ord ut ifra nettopp det at du har sterk bias. VW fikk en av de største straffene gjennom tiden i USA fordi de begikk alvorlig miljøkriminalitet. Tesla fikk en ripe i lakken fordi de oversolgte. Ja, begge ting er galt, men den ene tingen har en helt annen skala enn den andre. Dette er ikke mer å diskutere, den ene saken veier tyngre enn den andre. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 (endret) Sånn, har jeg bevist at jeg ikke er en del av "Tesla-menigheten"? Du er så til de grader en del av Tesla-menigheten, Espen Du har tydelig bevist at Bippe må bytte test for å identifisere medlemmer. Jeg vet ikke hvordan det kan tolkes positivt om elbil at jeg sier min neste bil er en dieselbil, og at jeg ser mange mangler med Tesla. Men har man uoverkommelig bias, så har man uoverkommelig bias, og da går det tydeligvis an. Sterk kost, du er uten tvil frikjent.... Det værste du kan komme på om elbil, er at din neste bil er en dieselbil. Jeg kan knapt komme på noe værre selv. Eller argumenter. Har sarkasmen din bidratt til mye i faglig utveksling i debattene du deltar i? Du tar rett og slett feil, stereotypene dine passer ikke, og du kan like godt innse dette. Da forstår du bedre, og det kan til og med hjelpe deg bedre å velge de gode argumentene for ditt synspunkt. Jeg er ingen elbil-fantast, og ville valgt et pris-/funksjonalitetspunkt som ekskluderer Tesla spesifikt sammenlignet med andre elbilprodusenter. Om noe, er jeg imponert av at VW har vist evne og vilje til å endre seg når de ble straffet hardt nok. De andre europeiske produsentene har ikke vist dette, og det kom gratis til Tesla siden de var nykommere og ikke hadde mye å endre. Men hvis du insisterer på å tro at jeg er en elbil-fantast, så tror jeg egentlig det er greit for meg. Jeg lar meg ikke presse til å ramse opp hvorfor jeg ikke kjører elbil, eller hva som er galt med Tesla. Ikke er jeg en autoritet på det, og lengden på en slik liste er først og fremst bestemt av hvor lite jeg vet om et bilmerke. Sånn sett har jeg minst å utsette på kinesiske biler, siden ingen har fortalt meg hva som er galt med dem. Vi alle vet hva Tesla har gjort, og om du kaller det juks eller om du kaller det kreative målemetoder er knekkende likegyldig, ihvertfall for meg. Jeg er mere opptatt av hvorfor du skal bruke finere ord om Teslas svin på skogen, enn hva du bruker om VW sine svin på skogen. Det tror jeg vitner om din sterke bias, og da er det viktig å vurdere dine ord ut ifra nettopp det at du har sterk bias. VW fikk en av de største straffene gjennom tiden i USA fordi de begikk alvorlig miljøkriminalitet. Tesla fikk en ripe i lakken fordi de oversolgte. Ja, begge ting er galt, men den ene tingen har en helt annen skala enn den andre. Dette er ikke mer å diskutere, den ene saken veier tyngre enn den andre. Om du/dere ser på dere selv som elbilfantaster eller ikke er likegyldig for meg. Det jeg er interessert i er hvordan dere faktisk opptrer i debatt. Når dere opptrer som monoton og enstemmig positiv til elbil, så setter det endel forutsetninger for debatten som er greit å ha kartlagt på forhånd. Utover det så skal du/dere får mene akkurat hva dere vil og jeg respekterer meningen deres uansett, så jeg har ingen forståelse for at det skulle være problematisk å bare være ærlig og casual om ens ståsted. Diskuterer du religion med en person, så setter det forutsening for debatten om hvorvidt vedkommende er religiøs. Det er da en ærlig sak å være religiøs, det er bare litt greit å vite om på forhånd før man går inn i debatten. Hvis en person går inn i debatten, og med ståsted som ateist, men likevel forsvarer Jesus i tykt og tynt, så blir det jo noe man legger merke til, er du ikke enig? Det var det jeg la merke til her, dere var unisont elbil-positive men erklærte selv at dere ikke hadde særlig bias? Jeg finner det påfallende. Endret 19. desember 2017 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Min bias er for stasjonsvogner ^^, Det finnes noen elbiler som Kangoo Maxi ZE som har god plass, men den har dårlig range og comfort. V70'en har plass til to barnerullestoler bak. Men som astmatiker hadde jeg syntes det var bedre det om den ikke hadde utslipp. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. desember 2017 Del Skrevet 19. desember 2017 Hadde passat stv kommet som el med 30 mil+ rekkevidde hadde den vært mitt valg! Gte er jo grei den og, men kunne gjerne kasta ut ice og satt i større batteri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå