sverreb Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Kobolt utvinnes som et biprodukt av kobber og nikkel, så det egentlige problemet er vel da kobber og nikkel.Nja, man får gjerne en del kobolt fra annen gruvevirksomhet, noe som har gjort at det meg bekjent har vært mye kobolt på lager. Hvis man forutsetter en hurtig oppramping av batteriproduksjon til de volumene som trengs for å gjøre alt nybilsalg elektrisk, si innen 2025-2030 vil imidlertid lagrene gå tomme før man får skalert opp dedikert koboltutvinning hvis man baserer seg på dagens cellekjemier. Løsningen må være å redusere koboltbruken vesentlig, men det krever andre batterikjemier enn de koboltbaserte. Alle produksjonsverdige lithiumbstterikjemier vi har i dag som ikke bruker kobolt ha mye lavere energitetthet, og siden elbiler trenger mer, ikke mindre energitetthet for å bli konkurransedyktige kan ikke de eksisterende kjemiene være noen løsning. Dermed må vi ha helt nye kjemier. Det finnes noen lovende kandidater, men det tar gjerne en hel del tid å gjøre de kommersielt tilgjengelige da de må gjøres trygge, produserbare i volum og til kost og tilstrekkelig pålitelige først. Tiden dette tar vil avgjøre hvor raskt man kan redusere kostnad* på elbilbatterier og dermed hvor raskt man kan komme til en situasjon hvor elbiler kan konkurrere med konvensjonelle biler på like vilkår**, dermed virker ikke noen slags moores lov for elbiler å være mulig, og de mest optimistiske vekstscenariene kan bli noe overoptimistiske. I.e. vi går over fra eksponensiell vekt til lineær vekst for elbiler raskere. *) Merk at jeg skriver kostnad og ikke produksjonskostnad. Så lenge volumet ikke kan skaleres høyt nok vil alltid kostnaden presses langt over produksjonskostnaden slik at de mest verdifulle applikasjonene dekkes først. **) Like vilkår bør naturligvis inkludere at nåværede eksternaliserte kostnader som miljøkostnader blir internalisert. Endret 21. november 2017 av sverreb Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk Når bilindustrien skal 100 doble produksjonen så må, etter dine påstander, produksjonen av kobbolt også 100-doble seg. -Men man kan ikke 100-doble mengden med barnearbeid til 2-4mill barn, det forstår du vel? Når produksjonen vokser så forstår til og med grådige kongolesiske foretningsmenn at det ikke holder med barn, bøtte og spade. -Da må man ha gravemaskiner, lastebiler og kyndig personell. -Det er faktisk også billigere med èn lastebil enn 1000 barn som kjører trillebår. Og om oppskaleringen går for tregt vil industrien selv prøve å finne andre gruver, selv om de er dyrere å utvinne fra. 8 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Ang kobolt skal det sies at flere typer ltihiumbatterier ikke bruker kobolt. F.eks har du manganbaserte, titanbaserte og jernbasere lithiumbatterier. Disse brukes i flere elbiler i dag som f.eks Mitsubishi Miev som det triller mange av her til lands. Disse har desverre litt lavere energitetthet så de egner seg ikke i elbiler med høy ytelse, men de har ekstremt lang levetid sammenligna med flere andre typer lithiumbatterier og kan brukes i flere av de mindre elbilene samt ulike typer stasjonære batterier. Endret 21. november 2017 av Cowboystrekk 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Tviler på at batterier blir noe problemer for de store som VW, Toyota, Daimler, BMW osv. De som eventuelt får problemer med å skaffe nok batterier blir firmaene med dårlig likviditet, og da spesielt Tesla. Er ikke usannsynlig at Panasonic trekker seg fra samarbeidet med Tesla hvis andre bilprodusenter banker på døra. Men nå er vel sannsynligheten for at Tesla blir oppkjøpt av en større bilprodusent (evt. et IT-selskap) overhengende stor. Tja, noen aspekter jeg ville satt meg litt bedre inn i: 1. Tesla har null problemer med likviditeten. De har mye penger på bok og de kan lett hente inn penger i aksjemarkedet og obligasjonsmarkedet ved behov. 2. Panasonic kan ikke enkelt trekke seg fra samarbeidet, og ikke har de noe ønske om det, heller. Panasonic har tjent gode penger på samarbeidet med Tesla, og det er derfor de har bidratt med en investering i området av 13 mrd kroner til å få bygget Gigafactory. Om de skulle trekke seg taper de investeringen og ender opp i ett rettslig mareritt. (Det betyr ikke at Panasonic ikke vil jobbe med andre bilprodusenter. De jobber med fabrikker i Kina også.) 3. Sjansen for oppkjøp er nær null, så lenge Elon Musk ikke har noe ønske om det. I tillegg er aksjekursen såpass høy at det er ikke så mange selskaper som ville ha råd til kjøpe opp Tesla. Apple er vel den beste kandidaten, om ikke eneste. Endret 21. november 2017 av Espen Hugaas Andersen 6 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Svintunge kjemiske batterier er nok bare en parantes i el-bil historien. Her står nok revolusjonene i kø! El-bilen er kommet for å bli, og med et så gigantisk marked vil enhver forsker som kan finne opp noe som bare gir ti prosent mer effektivitet eller lavere vekt bli rik. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Hvorfor er du ikke på diverse mobil saker og proklamerer den store bekymringen din? Eller diverse artikler om turbiner feks? Nå må dere begynne å kutte ned på den ukritiske repeteringen av innlegget dere svarer på. Det er enkelt å slette unna slik at spesielt ikke slike lange tulleinnlegg blir repetert ørten ganger. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Nå må dere begynne å kutte ned på den ukritiske repeteringen av innlegget dere svarer på. Det er enkelt å slette unna slik at spesielt ikke slike lange tulleinnlegg blir repetert ørten ganger. Hva er det du prater om, det er normalt å sitere selve innlegget for å holde det oversiktlig. det er ikke min feil at hans innlegg er problemfylt. 2 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Opplever at 2LK70DN1 har gitt opp jeg, han har ikke kommentert HVER ENESTE elbil artikkel i det siste? Men han fikk vel litt ekstra energi nå som gigantiske VW går inn med 100talls av milliarder av kroner. Da sank frykten ordentlig godt inn i han og forståelsen for at slaget var tap er like ved, bare en liten fornektelsesfase til. Et siste forsøk på å blende omgivelsene med moralisme som selvfølgelig enkelt kan argumenteres vekk, ikke minst ved å se på alternativene samt behovet for profesjonell utvinning om man skal møte den enorme etterspørselen. Noen som har fått med seg hvorfor han vrir hele verden for å se det han vil se? Hvilke bindinger har han egentlig? 1 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Tviler på at batterier blir noe problemer for de store som VW, Toyota, Daimler, BMW osv. De som eventuelt får problemer med å skaffe nok batterier blir firmaene med dårlig likviditet, og da spesielt Tesla. Er ikke usannsynlig at Panasonic trekker seg fra samarbeidet med Tesla hvis andre bilprodusenter banker på døra. Men nå er vel sannsynligheten for at Tesla blir oppkjøpt av en større bilprodusent (evt. et IT-selskap) overhengende stor. Batterier dukker ikke opp som troll fra en eske. Det må på plass fabrikker til å produsere de, og man må ha på plass avtaler om innkjøp av råvarer. Hva Panasonic tenker, samt velger å gjøre skal jeg ikke spekulere i. Men at Tesla blir oppkjøpt av en større bilprodusent, forutsetter at Elon Musk er villig til å selge sine aksjer. Og det tviler jeg på at han er. Og ikke vennene hans som er investorer heller. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Hva er det du prater om, det er normalt å sitere selve innlegget for å holde det oversiktlig. det er ikke min feil at hans innlegg er problemfylt. Det er svært unødvendig å ha med hele det lange grunninnlegget i hvert eneste svar nedover. Det blir jo bare tullete å finne ut hva som skrives. Du greide jo her å slette unna litt. Er ikke verre enn det. Det ryddigste er at det står hvem en svarer men uten sitering av hele det en svarer på. Det ser spesielt tåpelig ut med slike meterlange innlegg som kommer på nytt og på nytt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Hva er det du prater om, det er normalt å sitere selve innlegget for å holde det oversiktlig. det er ikke min feil at hans innlegg er problemfylt. Det er svært unødvendig å ha med hele det lange grunninnlegget i hvert eneste svar nedover. Det blir jo bare tullete å finne ut hva som skrives. Du greide jo her å slette unna litt. Er ikke verre enn det. Det ryddigste er at det står hvem en svarer men uten sitering av hele det en svarer på. Det ser spesielt tåpelig ut med slike meterlange innlegg som kommer på nytt og på nytt. Hva er det du prater om? Det var med i første innlegg, på grunn av at jeg svarte på det innlegget. Om du skal oppføre deg som en modrator bør du først bli en. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Poenget er at elbiler krever flere tusen ganger mer kobolt, noe som presser prisene kraftig opp og gjør det mer lønnsomt for militsen i Kongo å utvinne kobolt ved hjelp av barn fra livsfarlige og helseskadelige gruver. Kobolt kjem frå regulære store gruver. Ein er kjend med bornearbeid der òg, for mange born i Kongo går heller på arbeid enn å risikere valdtekt på vegen til skulen som millitsen har overteke. Det er eit stort problem, og det er alle samde om, men slavearbeid styrt av millitsane er ikkje noko Glencore driv med. Millitsane utvinner m.a. wolfram ved hjelp av mindreårige slavearbeidarar. Wolfram ender opp i m.a. glødetrådar i halogenpærer i dei fleste bilar, inkludert eksosbilar. Men eg ser deg ikkje protestere mot halogenpærer heller. Det er berre elbilar som er problemet, ikkje sant? Tesla får forresten sin kobolt frå Ny-Caledonia, som har nokon av dei største førekomstane i verda. Min Tesla har forresten ikkje halogenpærer, berre LED og Xenon. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Motstandere mot elbil stadig finner på nye kreative argumenter hele tiden. Først var det at de var for små og stygge, så kom Tesla og resten av gjengen fulgte etter med mer normale biler. Så var de slapp ut mer CO2 enn bensinbiler, så ble det motbevist. Så var det at strømnettet ikke var godt nok utbygd, så ble det motbevist. Så var det at de var så stille at fotgjengere ikke hørte de, så ble det motbevist. Nå er det kobolt som er det nye "hote" motargumentet. Ikkje gløym dei som hevdar at dagens uteluft er for rein til at det er sunt, og at vi treng meir NOx og partikkelforureining. Ja, det har òg vorte ein ting. Teorien om at rein luft er skadeleg, er spesielt populær blant klimafornektarar:https://unearthed.greenpeace.org/2017/11/15/air-pollution-denial/ 2 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 HVa med eGolf da? Eneste EL-bilen som ser normal ut :-) 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 HVa med eGolf da? Eneste EL-bilen som ser normal ut :-) På tide å vaske brillene?flere biler som har "normalt" utseende. Kia Soul kom i elektrisk utgave etterpå, men ser nesten dønn lik ut som sin fossile tvilling, foruten grillen og manglende eksosrør. Hyundai Ioniq ble lansert i både hybrid, ladehybrid og ren el-versjon samtidig. Ser pen ut i forhold til mange andre biler. Ford og MB, sammen med Honda CR-V og Peugeot 106 prduserer/produserte el-bilene sine som tvillinger av sine fossile "moderbiler". Vare-bilene Renault Kango og Nissan NV-200 har fått sine elektriske tvillinger, og nå kommer etterhvert flere, som el-utgaver av MB Vito og VW Canter. Tesla har sportsbil-look, og det er vel bare mangelen på grill og eksosrør som gjør den "sær". At gamle Nissan Leaf, trillingene, BMW i3, Smart (som også hadde fossile tvillinger) og noen andre kom i sært utseende gjør ikke at alle elbiler ser sære ut. Det kan bare virke slik fordi det er solgt mest av de som er sære i utseendet. Nå kommer flere biler basert på Fossile tvillinger eller lanseres mer eller mindre samtidig i hybrid og ladebybridversjoner. Synes det er på tide å slutte med de utsagnene, fordi de rett og slett ikke stemmer lengre. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Hvor skal kobolten til alle disse bilbatteriene komme fra? Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom. https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862 http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900 Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/ Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser. Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk Svovelpredikant! Er du på lønningslista til Koch brødrene? Dette er jo ren oppgulp fra bestillingsrapporten deres. Selv om det finnes skittene koboltgruver er ikke dttt den vanligste kolden til kobolt. Wiki: «Kobolt utvinnes vanligvis som biprodukt fra nikkel-, sølv-, bly- og koppermalmer.»Det er da ikke elbilers skyld at det er elendig i Kongo. Kan fint produsere batterier uten gruvene i Kongo. 4 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Glad jeg skaffet den nye e-Golfen siden den fases ut. De nye modellene ser grisestygge ut!!! Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 De nye modellene ser grisestygge ut!!! Det vet vi vel strengt tatt ikke ennå... Eller? 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Det vet vi vel strengt tatt ikke ennå... Eller? Nei, ikke 100%, men hvis de ligner så er det ikke fristende for meg... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Hvorfor er du ikke på diverse mobil saker og proklamerer den store bekymringen din? Eller diverse artikler om turbiner feks? Nå må dere begynne å kutte ned på den ukritiske repeteringen av innlegget dere svarer på. Det er enkelt å slette unna slik at spesielt ikke slike lange tulleinnlegg blir repetert ørten ganger. Hva med å først gå på den personen som legger ut samme innlegget på bortimot alle artikler om el-biler? Støyen starter ett sted, og bare ett sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå