Gå til innhold

Volkswagen sender Golf og Passat på dør for å produsere elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor skal kobolten til alle disse bilbatteriene komme fra?

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor skal kobolten til alle disse bilbatteriene komme fra?

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

 

Det virker som om du ikke klarer å få inn over deg at det ikke er elbilene som er problemet, det er produksjonen av kobolt. Som forøvrig brukes i mange andre artikler en batterier, og en god del av batteriene brukes i andre artikler enn elbiler. Men dette tenker du ikke så mye på? Det er elbilene som er problemet ikke sant? 

 

Hvorfor er du ikke på diverse mobil saker og proklamerer den store bekymringen din? Eller diverse artikler om turbiner feks? 

Der var du Salvesen. Alltid raskt på pletten for å forsvare elbiler og spesielt Tesla...

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla Salvesen, og selv du bør innse at det er SVÆRT uetisk å øke elbilproduksjonen når vi vet hvordan kobolt utvinnes. Det finnes ingen gode alternativer til kobolt fra Kongo når produksjonen skal økes raskt. Det er et internasjonalt forbud mot bloddiamanter, og det burde det også være mot kobolt fra Kongo, fordi salget finansierer verdens grusomste borgerkrig med 6 millioner drepte og utstrakt bruk av barnesoldater.

 

Les linkene folkens, og bruk hodet! Elbiler er noe skikkelig svineri som bør forbys!

 

Hvis Salvesen prøver å påstå at Tesla ikke får kobolt fra Kongo så er det uriktig. Tesla har et MÅL om å unngå kobolt fra Kongo, men det har alle store vestlige selskap. Problemet er at det kun er et mål. Kobolt fra Kongo blir kjøpt av kinesere og videresolgt. Ingen batteriprodusenter klarer seg i dag uten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den er kul, den folkevognbussen, altså.

 

Men ellers ser det ut til at disse prototypene har svært pinglete A-stolper. Går vel ikke så bra i kræsjtester sånn som det der.

 

Forøvrig er det beste man kan gjøre for de som jobber med uthenting av kobolt å fokusere på det. Så både elbilhateren og elbilprodusentene er dermed med på å sette koboltprodusentene under press.

Lenke til kommentar

 

 

Der var du Salvesen. Alltid raskt på pletten for å forsvare elbiler og spesielt Tesla...

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla Salvesen, og selv du bør innse at det er SVÆRT uetisk å øke elbilproduksjonen når vi vet hvordan kobolt utvinnes. Det finnes ingen gode alternativer til kobolt fra Kongo når produksjonen skal økes raskt. Det er et internasjonalt forbud mot bloddiamanter, og det burde det også være mot kobolt fra Kongo, fordi salget finansierer verdens grusomste borgerkrig med 6 millioner drepte og utstrakt bruk av barnesoldater.

 

Les linkene folkens, og bruk hodet! Elbiler er noe skikkelig svineri som bør forbys!

 

Hvis Salvesen prøver å påstå at Tesla ikke får kobolt fra Kongo så er det uriktig. Tesla har et MÅL om å unngå kobolt fra Kongo, men det har alle store vestlige selskap. Problemet er at det kun er et mål. Kobolt fra Kongo blir kjøpt av kinesere og videresolgt. Ingen batteriprodusenter klarer seg i dag uten.

 

 

Ehm, nå forklarer du motsetningen av deg selv. Men det er nå så :) 

 

Jeg er enig i at en bør gjøre noe med utvinningen jeg, forstå meg rett. Det jeg påpeker er at du har ett enveis rettet fokus på ett problem en finner mange plasser. 

 

Det er du som fokuserer på Tesla, jeg har ikke sagt noe om dette. Fokuser på å få kontroll på hva som blir sagt du.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla

Det er flere aktive telefoner enn mennesker på planeten. Det tilsvarer etter dine tall en million teslaer. De produserer i år noe rundt 50 000 biler. Så hvis produksjonen av kobolt er et problem, bør du definitivt sette fokus på mobiltelefoner - også.

 

En annen ting er at mobilbatterier i liten grad gjennomvinnes samt at de gjerne byttes etter 1-2 år. En Tesla trenger neppe bytte før etter tidligst 10 år, trolig betydelig lengre. Min Tesla har gått snart 50000 på 4 år og batterikapasiteten er omtrent like bra som da bilen var ny. Flere har passert 200 000 og fremdeles er kapasiteten rundt 90%. En kan sånn sett si at en Tesla tilsvarer 700 batterier og ikke 7000 :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla

 

Det er flere aktive telefoner enn mennesker på planeten. Det tilsvarer etter dine tall en million teslaer. De produserer i år noe rundt 50 000 biler. Så hvis produksjonen av kobolt er et problem, bør du definitivt sette fokus på mobiltelefoner - også.

Det er selvsagt ikke bra med kobolt i mobiltelefoner og liknende, og det bør absolutt jobbes hardere for å unngå dette. Poenget er at elbiler krever flere tusen ganger mer kobolt, noe som presser prisene kraftig opp og gjør det mer lønnsomt for militsen i Kongo å utvinne kobolt ved hjelp av barn fra livsfarlige og helseskadelige gruver.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor skal kobolten til alle disse bilbatteriene komme fra?

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

 

Det virker som om du ikke klarer å få inn over deg at det ikke er elbilene som er problemet, det er produksjonen av kobolt. Som forøvrig brukes i mange andre artikler en batterier, og en god del av batteriene brukes i andre artikler enn elbiler. Men dette tenker du ikke så mye på? Det er elbilene som er problemet ikke sant? 

 

Hvorfor er du ikke på diverse mobil saker og proklamerer den store bekymringen din? Eller diverse artikler om turbiner feks? 

Der var du Salvesen. Alltid raskt på pletten for å forsvare elbiler og spesielt Tesla...

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla Salvesen, og selv du bør innse at det er SVÆRT uetisk å øke elbilproduksjonen når vi vet hvordan kobolt utvinnes. Det finnes ingen gode alternativer til kobolt fra Kongo når produksjonen skal økes raskt. Det er et internasjonalt forbud mot bloddiamanter, og det burde det også være mot kobolt fra Kongo, fordi salget finansierer verdens grusomste borgerkrig med 6 millioner drepte og utstrakt bruk av barnesoldater.

 

Les linkene folkens, og bruk hodet! Elbiler er noe skikkelig svineri som bør forbys!

 

Hvis Salvesen prøver å påstå at Tesla ikke får kobolt fra Kongo så er det uriktig. Tesla har et MÅL om å unngå kobolt fra Kongo, men det har alle store vestlige selskap. Problemet er at det kun er et mål. Kobolt fra Kongo blir kjøpt av kinesere og videresolgt. Ingen batteriprodusenter klarer seg i dag uten.

Hva sammenligner du egentlig med? Det kan ikke være oljeutvinning.

 

Bruk hodet selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla

Det er flere aktive telefoner enn mennesker på planeten. Det tilsvarer etter dine tall en million teslaer. De produserer i år noe rundt 50 000 biler. Så hvis produksjonen av kobolt er et problem, bør du definitivt sette fokus på mobiltelefoner - også.

En annen ting er at mobilbatterier i liten grad gjennomvinnes samt at de gjerne byttes etter 1-2 år. En Tesla trenger neppe bytte før etter tidligst 10 år, trolig betydelig lengre. Min Tesla har gått snart 50000 på 4 år og batterikapasiteten er omtrent like bra som da bilen var ny. Flere har passert 200 000 og fremdeles er kapasiteten rundt 90%. En kan sånn sett si at en Tesla tilsvarer 700 batterier og ikke 7000 :)

Jaja, jeg skjønner at TUs lesere er glade i elbilene sine og ikke bryr seg om hvordan de produseres. Kos dere ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor skal kobolten til alle disse bilbatteriene komme fra?

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

 

Det virker som om du ikke klarer å få inn over deg at det ikke er elbilene som er problemet, det er produksjonen av kobolt. Som forøvrig brukes i mange andre artikler en batterier, og en god del av batteriene brukes i andre artikler enn elbiler. Men dette tenker du ikke så mye på? Det er elbilene som er problemet ikke sant? 

 

Hvorfor er du ikke på diverse mobil saker og proklamerer den store bekymringen din? Eller diverse artikler om turbiner feks? 

Der var du Salvesen. Alltid raskt på pletten for å forsvare elbiler og spesielt Tesla...

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla Salvesen, og selv du bør innse at det er SVÆRT uetisk å øke elbilproduksjonen når vi vet hvordan kobolt utvinnes. Det finnes ingen gode alternativer til kobolt fra Kongo når produksjonen skal økes raskt. Det er et internasjonalt forbud mot bloddiamanter, og det burde det også være mot kobolt fra Kongo, fordi salget finansierer verdens grusomste borgerkrig med 6 millioner drepte og utstrakt bruk av barnesoldater.

 

Les linkene folkens, og bruk hodet! Elbiler er noe skikkelig svineri som bør forbys!

 

Hvis Salvesen prøver å påstå at Tesla ikke får kobolt fra Kongo så er det uriktig. Tesla har et MÅL om å unngå kobolt fra Kongo, men det har alle store vestlige selskap. Problemet er at det kun er et mål. Kobolt fra Kongo blir kjøpt av kinesere og videresolgt. Ingen batteriprodusenter klarer seg i dag uten.

Hva sammenligner du egentlig med? Det kan ikke være oljeutvinning.

 

Bruk hodet selv.

Oljeutvinning er ikke problemfritt, men kan på INGEN måte sammenlignes med kobolt fra Kongo. Det er ikke slik at 60% av oljen kommer fra land med borgerkrig, millioner av drepte og utstraktbruk av barnearbeidere og barnesoldater.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla

Det er flere aktive telefoner enn mennesker på planeten. Det tilsvarer etter dine tall en million teslaer. De produserer i år noe rundt 50 000 biler. Så hvis produksjonen av kobolt er et problem, bør du definitivt sette fokus på mobiltelefoner - også.
En annen ting er at mobilbatterier i liten grad gjennomvinnes samt at de gjerne byttes etter 1-2 år. En Tesla trenger neppe bytte før etter tidligst 10 år, trolig betydelig lengre. Min Tesla har gått snart 50000 på 4 år og batterikapasiteten er omtrent like bra som da bilen var ny. Flere har passert 200 000 og fremdeles er kapasiteten rundt 90%. En kan sånn sett si at en Tesla tilsvarer 700 batterier og ikke 7000 :)

Jaja, jeg skjønner at TUs lesere er glade i elbilene sine og ikke bryr seg om hvordan de produseres. Kos dere ;-)

 

 

Bare fordi du er en elbilhater bør du ikke tro at alle som korrigerer deg er elbilister. Du siterer meg og jeg har to dieselbiler og regner med at min neste også blir en dieselbil. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tviler på at batterier blir noe problemer for de store som VW, Toyota, Daimler, BMW osv.

De som eventuelt får problemer med å skaffe nok batterier blir firmaene med dårlig likviditet, og da spesielt Tesla. Er ikke usannsynlig at Panasonic trekker seg fra samarbeidet med Tesla hvis andre bilprodusenter banker på døra. Men nå er vel sannsynligheten for at Tesla blir oppkjøpt av en større bilprodusent (evt. et IT-selskap) overhengende stor.

Lenke til kommentar

Hvor skal kobolten til alle disse bilbatteriene komme fra?

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

 

Kobolt utvinnes som et biprodukt av kobber og nikkel, så det egentlige problemet er vel da kobber og nikkel.

Nikkel brukes hovedsakelig til å lage rustfritt stål, så da bør alle slike produkter kuttes ut (rør i oljeindustri og annen industri, bygninger, broer, kjøkkenvasker, bestikk osv.)

Kobber brukes hovedsakelig til strømledninger så da får vi klare oss uten det også...

 

Motstandere mot elbil stadig finner på nye kreative argumenter hele tiden.

Først var det at de var for små og stygge, så kom Tesla og resten av gjengen fulgte etter med mer normale biler.

Så var de slapp ut mer CO2 enn bensinbiler, så ble det motbevist.

Så var det at strømnettet ikke var godt nok utbygd, så ble det motbevist.

Så var det at de var så stille at fotgjengere ikke hørte de, så ble det motbevist.

Nå er det kobolt som er det nye "hote" motargumentet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

 

Det går 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla

Det er flere aktive telefoner enn mennesker på planeten. Det tilsvarer etter dine tall en million teslaer. De produserer i år noe rundt 50 000 biler. Så hvis produksjonen av kobolt er et problem, bør du definitivt sette fokus på mobiltelefoner - også.
En annen ting er at mobilbatterier i liten grad gjennomvinnes samt at de gjerne byttes etter 1-2 år. En Tesla trenger neppe bytte før etter tidligst 10 år, trolig betydelig lengre. Min Tesla har gått snart 50000 på 4 år og batterikapasiteten er omtrent like bra som da bilen var ny. Flere har passert 200 000 og fremdeles er kapasiteten rundt 90%. En kan sånn sett si at en Tesla tilsvarer 700 batterier og ikke 7000 :)

Jaja, jeg skjønner at TUs lesere er glade i elbilene sine og ikke bryr seg om hvordan de produseres. Kos dere ;-)

 

Jaja, jeg skjønner at du er glad i telefonen din, drillen din, tannbørsten din, lommelykta de etc og ikke bryr deg om hvordan de produseres. Kos deg ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Oljeutvinning er ikke problemfritt, men kan på INGEN måte sammenlignes med kobolt fra Kongo. Det er ikke slik at 60% av oljen kommer fra land med borgerkrig, millioner av drepte og utstraktbruk av barnearbeidere og barnesoldater.

 

 

Du er klar over at masse av utstyret innad i oljeutvinning inneholder kobolt? Eller andre mineraler med tvilende utvinning? 

 

Ift kobolt er det jo ett lass av batterier, gass turbiner osv. 

 

Igjen har du kun fokus på en plass... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...