Gå til innhold

For få ønsket å bygge ny E39-strekning – konkurransen avlyses


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må noen nesten dobbelsjekke meg for jeg tror jeg enten dagdrømmer eller har mareritt.

 

Det skal bygges 19km med vei.

 

Sitat: "Konkurransen har en ramme på 3,6 milliarder kroner"

 

3 600 000 000 kroner / 19 kilometer = 189 473 684~ kroner pr kilometer.

 

Med andre ord.. 189 473 684 kroner / 1000 meter per kilometer = 189 000,- PER METER med vei ???

 

Jeg nekter å tro at det koster 189 000 kroner å legge EN METER med veistrekk.

 

Og skal vi følge norsk tradisjon så sprekker jo vei budsjettene med omtrent x2 så realiteten vil jo bli på minst 378 947,- per meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må noen nesten dobbelsjekke meg for jeg tror jeg enten dagdrømmer eller har mareritt.

 

Det skal bygges 19km med vei.

 

Sitat: "Konkurransen har en ramme på 3,6 milliarder kroner"

 

3 600 000 000 kroner / 19 kilometer = 189 473 684~ kroner pr kilometer.

 

Med andre ord.. 189 473 684 kroner / 1000 meter per kilometer = 189 000,- PER METER med vei ???

 

Jeg nekter å tro at det koster 189 000 kroner å legge EN METER med veistrekk.

 

Og skal vi følge norsk tradisjon så sprekker jo vei budsjettene med omtrent x2 så realiteten vil jo bli på minst 378 947,- per meter.

 

Og skal vi følge italiensk tradisjon så sprekker jo vei budsjettene med omtrent x4 (når de blir overrasket om hvor komplisert jobben faktisk er) så realiteten vil jo bli på minst 757 894,- per meter. Eller bare vær realistisk fra utgangspunktet, øker rammen til x2 og få jobben gjort av et norsk selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De får ikke nok tilbydere. Samtidig er alle sør-europeiske. TU burde utfordre Nye Veier på anskaffelsesstrategien. Samtidig bør det være en mulighet eller eg. en forpliktelse til Nye Veier om å legge til rette for å etablere konkuransedyktige norske alternativer. De burde lære av olje og gass industrien for 10 år tilbake. Se f.eks hva Shell bidro til da Leverandørnett Ormen Lange ble opprettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at det koster 189 000 kroner å legge EN METER med veistrekk.

Fra en artikkel i TU i 2014 (https://www.tu.no/artikler/sa-mye-koster-det-egentlig-a-bygge-vei-i-norge/231083) :

 

"En oversikt etaten [statens vegvesen] har gitt ut, viser at spennet per meter vei normalt går fra 60.000 til 230.000 kroner."

 

Så 189000 2017 kroner virker helt innenfor normalen.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må noen nesten dobbelsjekke meg for jeg tror jeg enten dagdrømmer eller har mareritt.

 

Det skal bygges 19km med vei.

 

Sitat: "Konkurransen har en ramme på 3,6 milliarder kroner"

 

3 600 000 000 kroner / 19 kilometer = 189 473 684~ kroner pr kilometer.

 

Med andre ord.. 189 473 684 kroner / 1000 meter per kilometer = 189 000,- PER METER med vei ???

 

Jeg nekter å tro at det koster 189 000 kroner å legge EN METER med veistrekk.

 

Og skal vi følge norsk tradisjon så sprekker jo vei budsjettene med omtrent x2 så realiteten vil jo bli på minst 378 947,- per meter.

 

Da E18 fra noe sør for Drammen til et stykke forbi Holmestrand skulle bygges mener jeg det var 76000,- per meter (6 tunneler og 2 broer?). Synes ikke tallene er noe oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar

Her må noen nesten dobbelsjekke meg for jeg tror jeg enten dagdrømmer eller har mareritt.

 

Det skal bygges 19km med vei.

 

Sitat: "Konkurransen har en ramme på 3,6 milliarder kroner"

 

3 600 000 000 kroner / 19 kilometer = 189 473 684~ kroner pr kilometer.

 

Med andre ord.. 189 473 684 kroner / 1000 meter per kilometer = 189 000,- PER METER med vei ???

 

Jeg nekter å tro at det koster 189 000 kroner å legge EN METER med veistrekk.

 

Og skal vi følge norsk tradisjon så sprekker jo vei budsjettene med omtrent x2 så realiteten vil jo bli på minst 378 947,- per meter.

 

E18 Tvedestrand-Arendal skal koste 3,3 milliarder for 23 km vei. Altså ca 150000,- pr m ferdig motorvei, men i likhet med E39 så inkluderer dette alt av arbeid. Altså alle kryss, tilførselsveier, ny fylkesvei, omkjøringsveier etc. Påstanden om dobbel pris når prosjektet er ferdig har du ingen hold for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planlagt ny E18 vestover (Bærum og Asker) fra Oslo har en km-kostnad på 2,7 millioner kroner (gamle tall). Bare folk i Bærum og Asker har råd til å betale for seg i rushtiden!

 

Du mener formodentlig 2,7 milliarder kr pr. km? Ellers må tallene være svært gamle.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

 

Planlagt ny E18 vestover (Bærum og Asker) fra Oslo har en km-kostnad på 2,7 millioner kroner (gamle tall). Bare folk i Bærum og Asker har råd til å betale for seg i rushtiden!

Du mener formodentlig 2,7 milliarder kr pr. km? Ellers må tallene være svært gamle.

Pål Jensen

 

 

Jeg mente per meter! Så ditt tall på 2,7 milliarder per km er riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...