Gå til innhold

Hjelp til bytte av hovedkort

ANico

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt hovedkort samt kjøpe ny CPU. Det jeg trenger litt hjelp med er stegvis hvordan denne prosessen er. Jeg har forstått det slik at Windows må reinstalleres, og at man må ta kontakt med Windows ang lisens? Hadde blitt veldig glad om noen kunne ha forklart prosessen for meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens!

Jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt hovedkort samt kjøpe ny CPU. Det jeg trenger litt hjelp med er stegvis hvordan denne prosessen er. Jeg har forstått det slik at Windows må reinstalleres, og at man må ta kontakt med Windows ang lisens? Hadde blitt veldig glad om noen kunne ha forklart prosessen for meg! :)

Har du ikke allerede er serienr til Windows på Kabinettet ditt eller med CD'en som fulgte med? I så fall, trenger du ikke kontakte noen. 

Trippel-sjekk ALT av ting du skal kjøpe og vær sikker på at alt er kompatibelt. Ellers er det ganske rett frem, skru ut, pass på å ikke få noe støt på hovedkortet ellers kan det hende at du kortslutter det. Altså, ikke skift hovedkortet på en trampoline.  :nei:

Lenke til kommentar

Takk for svar! Så om jeg forstår deg riktig så trenger jeg ikke ringe ang lisens dersom jeg har en nøkkel? For en tid tilbake så kjøpte jeg W10, så skal ha en nøkkel liggende. Og Windows må ikke reinstalleres? Bare koble til de nye komponentene, laste ned drivere and have fun etterpå? :)

Lenke til kommentar

Har du ikke allerede er serienr til Windows på Kabinettet ditt eller med CD'en som fulgte med? I så fall, trenger du ikke kontakte noen. 

Trippel-sjekk ALT av ting du skal kjøpe og vær sikker på at alt er kompatibelt. Ellers er det ganske rett frem, skru ut, pass på å ikke få noe støt på hovedkortet ellers kan det hende at du kortslutter det. Altså, ikke skift hovedkortet på en trampoline.  :nei:

Det er nødvendigvis ikke helt riktig. Det er noen lisenser som er bundet opp til hovedkortet og når dette byttes må man også skaffe ny lisens. Det er heller ikke Windows man kontakter da det er navnet på operativsystemet. Kommer man til et punkt hvor man trenger ny lisens kontakter man heller et firma som selger lisenser på vegne av Microsoft. 

Man bør reinstallere operativsystemet når man kjøper nytt hovedkort. Hvis du ikke har planer om å bytte ut RAM bør du sjekke at RAM-brikkene du har kan brukes på det nye hovedkortet. Du får ikke brukt DDR3-brikker på et hovedkort som er beregnet på DDR4-brikker.

Alt av dvd-spillere, snurredisker, skjermkort, SSD++ som du allerede har skal kunne brukes på det nye hovedkortet ditt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...