Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med PEth prøver i forhold til alkoholinntak?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Denne tråden var jeg litt usikker på om jeg skulle poste under Helse eller under Juss, men kom fram til at jeg legger den her fordi hovedspørsmålet handler om anatomi.

Mistet førerkortet mitt for 2 år siden på grunn av en vond tid i livet som førte til et skadelig alkoholforbruk, som igjen førte til at jeg måtte søke hjelp. Her i landet er det dessverre sånn at førerkortet ryker så fort det kommer frem at man drikker mer enn det som regnes som normalt. Noe jeg er sterkt imot da jeg mener at det finnes mere hensiktsmessige og skånsomme tiltak i forhold til alkoholforbruk og bilkjøring.

Har nå tatt blodprøver (cdt) i et år og har hatt fine svar på dem. Unntakene har vært noen få ganger med litt forhøyet verdi etter at jeg har vært med på sosiale sammenkomster der det har blitt inntatt en del alkohol. På grunn av disse få "dårlige" svarene har fastlegen kommet frem til at jeg må være totalavholdende fra alkohol i 6 måneder og ta PEth prøve (som er mye mere sensitiv enn cdt prøve) en gang i måneden for å få igjen førerkortet. Noe jeg synes er en form for frihetsinnskrenkelse i og med at alkohol er et lovelig rusmiddel.

Så tilbake til spørsmålet mitt:

Hvis jeg tar noen øl på kvelden samme dagen som PEth prøven har blitt tatt, vil det da kunne gi utslag på neste prøve 4 uker etter?

Nå vil vel sikkert flere som leser dette tenke at hvis jeg absolutt må drikke én gang i måneden i disse 6 månedene så må jeg vel ha et alkoholproblem. Jeg mener at det ikke har noe med det å gjøre. Jeg er uføretrygdet på grunn av store problemer med angst og har et ganske innholdsfattig liv på grunn av dette. For å klare å være sosial må jeg dessverre ha alkohol i blodet. Det å se for meg 6 måneder fremover der jeg isolerer meg helt gjør meg veldig deprimert og all motivasjon til å gjøre dette for å få førerkortet tilbake blir borte. Dessuten synes jeg at det beviser at jeg ikke har noe alkoholproblem hvis jeg klarer å kontrollere meg til å drikke kun én kveld i måneden.

Anonymous poster hash: 1f642...db2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er Fezzy1 under Anonym eller ikke har lest dette kan det vel ha verdi.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1792999

Hvis du er Fezzy1; Om du føler du må velge mellom alkohol for å kunne være sosial og bilsertifikat burde du ta opp alternativer med fastlegen din. Hvis vedkommende ikke kan hjelpe deg direkte kan du høre om du kan få en henvisning. Hvis ingenting av dette frister kan du søke hjelp andre som har hatt personlig erfaring med angst steder som f.eks angstringen.

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/pasientorganisasjoner/angstringen/

Det er uansett du som må jobbe med å overvinne angsten din, men det er mulig å få god veiledning.

Sjekk ellers ut denne boken;
David D. Burns: "Tenk deg trygg"

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er ikke Fezzy1. Kommer dessverre ikke noe konkret svar på det jeg lurer på i den tråden heller. Hvis det er noen her som har vært gjennom det samme selv og har testet ut hvor grensen går for utslag hadde det vært til hjelp å høre om det.

Når det gjelder angsten så har jeg vel gitt opp. Har gått i terapi i 6 år uten at det har hjulpet stort. Prøvd forskjellige tiltak men er ikke sterk nok til å gjennomføre dem over tid. Blir egentlig bare verre når jeg presser meg selv. Derfor har uføretrygd til slutt blitt løsningen. Sånn som livet er nå så er det viktig å ha små ting å se frem til for å holde seg oppe. Derfor dette med å kunne slippe meg litt løs en gang i måneden er så viktig for meg.

Anonymous poster hash: 1f642...db2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...