Inkystain Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Sitter litt fast mellom disse to prosessorene. Har sett at i5 8600k slår i7 8700k noen steder, i spill. i7-en er jo også litt dyrere derfor vet jeg liksom ikke pm det er verdt det. En overklokket i5 begynner å nærme seg i7 8700k når det gjelder multi core performance. Bruken min er en del tunge og lette spill og filmredigering i Adobe suiten. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Hovedforskjellen mellom 8600K og 8700K er at sistnevnte har 100 Mhz høyere klokkehastighet, samt har en funksjon kalt "Hyperthreading", som gjør at den får 12 CPU tråder. 8600K har 6 tråder. Begge har 6 fysiske kjerner. I dagens spill er ytelsesforskjellen minimal, men spill i fremtiden kan gi 8700K en større fordel med tiden. For videoredigering vil 8700K være et bedre valg. Om 8700K er verdt 1200 kr mer, må være opp til deg. Har du råd til det, så anbefaler jeg deg en 8700K 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Spel drar ingen nytte av hyper-threads og det kan heller i nokre tilfelle gje dårlegare prestasjon. Spel i framtida vil heller ikkje gje noko særleg fordel til 8700K. Spel er latency optimalisert og mesteparten av arbeidet blir utført på L2 cache nivå. Det betyr at om ein har aktivert hyper-threads så kan det "forstyrre" arbeidet til den kjernen som jobber. F.eks du får dårlegare branch prediction og cache trashing. Hyper-threads er ein god ting til mange andre ting, men ikkje når latency er viktigst. 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Spel drar ingen nytte av hyper-threads og det kan heller i nokre tilfelle gje dårlegare prestasjon. Spel i framtida vil heller ikkje gje noko særleg fordel til 8700K. Spel er latency optimalisert og mesteparten av arbeidet blir utført på L2 cache nivå. Det betyr at om ein har aktivert hyper-threads så kan det "forstyrre" arbeidet til den kjernen som jobber. F.eks du får dårlegare branch prediction og cache trashing. Hyper-threads er ein god ting til mange andre ting, men ikkje når latency er viktigst. Det at spill ikke utnytter HT stemmer vel ikke helt siden en 7700K yter bedre enn en 7600K : 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Om HT gjer ytelse boost i eit spel, så kan eg love deg det er elendig koda. For HT handler rett og slett om aukt effektivetet ved ledig cpu tid. Typiske eksempler er tråder som blokker fordi dei "venter". 6MB vs 8MB L3 cache har som regel mykje større effekt, men 9MB cache på 8600K er plenty. Lenke til kommentar
Inkystain Skrevet 21. november 2017 Forfatter Del Skrevet 21. november 2017 Men hvis HT gjør det tregere å kjøre spill, så vil det vel gå an å innhente de tapte FPS ved å bare disable HT? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Men hvis HT gjør det tregere å kjøre spill, så vil det vel gå an å innhente de tapte FPS ved å bare disable HT? Det stemmer, min 7820x yter mye bedre med HT off. Føler også at jeg presterer bedre (mer presis input) med HT off, men dette har jeg ingen bevis for og kan være placebo Målt "core to core latency" reduseres med 600 ganger så det kan være noe her 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Men hvis HT gjør det tregere å kjøre spill, så vil det vel gå an å innhente de tapte FPS ved å bare disable HT? Det stemmer, min 7820x yter mye bedre med HT off. Føler også at jeg presterer bedre (mer presis input) med HT off, men dette har jeg ingen bevis for og kan være placebo Målt "core to core latency" reduseres med 600 ganger så det kan være noe her Mulig jeg må teste dette. Tross alt så trenger jeg ikke HT med 8 kjerner uanz. 1 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Men hvis HT gjør det tregere å kjøre spill, så vil det vel gå an å innhente de tapte FPS ved å bare disable HT? Det stemmer, min 7820x yter mye bedre med HT off. Føler også at jeg presterer bedre (mer presis input) med HT off, men dette har jeg ingen bevis for og kan være placebo Målt "core to core latency" reduseres med 600 ganger så det kan være noe her Mulig jeg må teste dette. Tross alt så trenger jeg ikke HT med 8 kjerner uanz. Det burde du. Om du bare spiller så er ht bare tap over hele fjøla. I tillegg virker det som det er noe wonky med HT og sl-x. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Men hvis HT gjør det tregere å kjøre spill, så vil det vel gå an å innhente de tapte FPS ved å bare disable HT? Det stemmer, min 7820x yter mye bedre med HT off. Føler også at jeg presterer bedre (mer presis input) med HT off, men dette har jeg ingen bevis for og kan være placebo Målt "core to core latency" reduseres med 600 ganger så det kan være noe her Mulig jeg må teste dette. Tross alt så trenger jeg ikke HT med 8 kjerner uanz. Det burde du. Om du bare spiller så er ht bare tap over hele fjøla. I tillegg virker det som det er noe wonky med HT og sl-x. Hmm når du nevner placebo.... Jeg testet å spille BF1 med HT av med en 5960X, og følte at ting ikke var like smooth da. Kanskje ikke fps'n var så forskjellig mens jeg spiller, men BF1 belaster CPU opp mot 100% ved loadscreens som når man dør, og skal spawne igjen (multiplayer så klart). Da jeg skrudde HT på igjen var ting der mer smooth. Endret 21. november 2017 av Betroz Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Men hvis HT gjør det tregere å kjøre spill, så vil det vel gå an å innhente de tapte FPS ved å bare disable HT? Det stemmer, min 7820x yter mye bedre med HT off. Føler også at jeg presterer bedre (mer presis input) med HT off, men dette har jeg ingen bevis for og kan være placebo Målt "core to core latency" reduseres med 600 ganger så det kan være noe her Mulig jeg må teste dette. Tross alt så trenger jeg ikke HT med 8 kjerner uanz. Det burde du. Om du bare spiller så er ht bare tap over hele fjøla. I tillegg virker det som det er noe wonky med HT og sl-x. Hmm når du nevner placebo.... Jeg testet å spille BF1 med HT av med en 5960X, og følte at ting ikke var like smooth da. Kanskje ikke fps'n var så forskjellig mens jeg spiller, men BF1 belaster CPU opp mot 100% ved loadscreens som når man dør, og skal spawne igjen (multiplayer så klart). Da jeg skrudde HT på igjen var ting der mer smooth. Likedan var min 5960X. Det er litt av grunnen til jeg mener det er noe wonky med ht og sl-x Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Likedan var min 5960X. Det er litt av grunnen til jeg mener det er noe wonky med ht og sl-x Kan hende det. Isåfall kan det da være greit å kjøpe 12 eller flere kjerner hvis man skal ha seg SL-X da, så har man fortsatt god flertrådytelse også selv om man skrur av HT Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Likedan var min 5960X. Det er litt av grunnen til jeg mener det er noe wonky med ht og sl-x Kan hende det. Isåfall kan det da være greit å kjøpe 12 eller flere kjerner hvis man skal ha seg SL-X da, så har man fortsatt god flertrådytelse også selv om man skrur av HT Skal ikke se bort fra det, men har fortsatt brukbare 1700CB uten ht Lenke til kommentar
Inkystain Skrevet 24. november 2017 Forfatter Del Skrevet 24. november 2017 Takk folkens! Da falt valget på i7 8700k! Valgte denne fordi det ble tilbud på de andre komponentene jeg skulle ha:Asus 1080 strix bla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå