Gå til innhold

Tips til oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC fra 2011 bygd etter datidens "Black Refinery". Jeg er fortsatt forholdsvis fornøyd med denne, men den er treg til videobehandling (bare å glemme 4K) og jeg skulle gjerne kjørt noen enkle spill med litt høyere fps. 

Jeg har byttet skjermkort én gang, og må lurer jeg på om det er noen komponenter jeg kan bytte for en quick-win, eller om f.eks. hovedkortet gjør at det bare er å starte på nytt med de store komponentene?

Alle gode tips mottas med takk.

------------------
System Information
      Time of this report: 11/20/2017, 16:26:53
      Operating System: Windows 10 Home 64-bit 
      System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
      System Model: Z68X-UD3H-B3
      BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
      Processor: Intel® Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz
      Memory: 8192MB RAM
---------------
Display Devices
      Card name: AMD Radeon R9 200 Series
      Display Memory: 7107 MB
      Current Mode: 1920 x 1200 (32 bit) (60Hz)
 ------------------------
Disk & DVD/CD-ROM Drives
     Name: Intel® 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 1C26

Drive: C:       Model: Samsung SSD 840 Series
      Free Space / Total Space: 294.2 GB / 475.7 GB
      File System: NTFS

Drive: D:      Model: ST3000DM001-1CH166 ATA Device
      Free Space / Total Space: : 55.6 GB / Total Space: 2097.1 GB
      File System: NTFS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For spill ytelsen sin del, så hjelper det mye å overklokke CPU, samt investere i et raskere skjermkort. Men du burde egentlig oppgradere hele maskina siden du kunne tenke deg bedre ytelse til videoredigering også.

Så du må nesten selv finne ut hvor viktig det er for deg med bedre ytelse, og pengene du kan/vil bruke for å oppnå dette :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Takk for svar.
Jeg har for lenge siden overklokket CPU til stabil, god hastighet. Jeg tenkt å bruke ca 4', og er ikke redd for å kjøpe brukte komponenter. Om jeg med dette klarer å tyne maskinen til å fungere et år eller to til før jeg må oppgradere kraftig vil det være supert. 

For å spørre på en litt annen måte: 
Hva kan jeg dytte i av CPU og GPU på hovedkortet jeg har i dag, og hvilken kombinasjon vil gi best nytte per krone? Er det noen som har tips/erfaring rundt dette?

Endret av btbakken
Lenke til kommentar

Hva kan jeg dytte i av CPU og GPU på hovedkortet jeg har i dag, og hvilken kombinasjon vil gi best nytte per krone? Er det noen som har tips/erfaring rundt dette?

Nei, du får ingen ny CPU til ditt hovedkort lenger. Må isåfall være en i7 2700K om du finner en på bruktmarkedet. Nytt skjermkort kan du kjøpe naturligvis. Enten et brukt GTX 980Ti, GTX 1060 6GB, eller GTX 1070 til en lav pris om du finner det. Eventuellt et AMD RX 580 skjermkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...