Gå til innhold

OnFocus

Anbefalte innlegg

<textarea name="news" cols="75" rows="20" id="news"  onFocus="this.value=''">Her skal du skrive nyheten!</textarea>

Her har jeg brukt onFocus="this.value=''" som gjør at når man trykker i feltet blir all teksten omgjort til det som er inni '', altså ingenting.

Det som skjer er at, etter at brukerne har skrevet masse nyhetgreier, trykker de ut av feltet og inn igjen, og all teksten de har skrevet forsvinner.

Kan jeg gjøre det slik at teksten "Her skal du skrive nyheten!" forsvinner, og bare den første gangen man trykker der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagde en kjapp en :p

<html>
<head>
<title>test</title>
<script type="text/javascript">
var textfocuscount = 0;
function test(obj)
{
if(textfocuscount == 0)
{
	textfocuscount++;
	obj.value = "";
}
}
</script>
</head>
<body>

<textarea name="news" cols="75" rows="20" id="news" onFocus="test(this);">Her skal du skrive nyheten!</textarea>

</body>
</html>

Lenke til kommentar

Kult. Det funket det. Takk skal du ha. Jeg er ikke noe flink til Javascript... Kanskje jeg skal sette meg inn i det engang, men frem til det fortsetter jeg å spørre. Er det noen måte å slippe å få det inn i <script>-tagger? Altså slik at jeg kan få det inn i selve textarea-taggen?

Lenke til kommentar
Kult. Det funket det. Takk skal du ha. Jeg er ikke noe flink til Javascript... Kanskje jeg skal sette meg inn i det engang, men frem til det fortsetter jeg å spørre. Er det noen måte å slippe å få det inn i <script>-tagger? Altså slik at jeg kan få det inn i selve textarea-taggen?

går vel an å linke til et eksternt javascript vel?

Lenke til kommentar
går vel an å linke til et eksternt javascript vel?

God idé. Har allerede et script (åpne siden uten menyer, scroll og mulighet til å forandre siden) i en ekstern fil. Bruker include der, da, men... Takk, arve87, FuLu og Smidt!

(Smidt for kult innlegg!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...