jonef Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg ser etter et rimelig kamera til vanlig familiebruk, sikkert en del filming inne. Pris 4000-5000 kr, evt mot 6000 kr. Er det noen som har noen anbefalinger? Canon, Sony, Panasonic, JVC..? Jeg har bl.a. sett på Canon 630i og Panasonic NV-DS65. Begge koster ca 5500,- Hvilket av disse er å anbefale? -Canon'en har 20x zoom og DV- og Analog-inn, men ikke videolys og trolig ikke mulighet for webkamera. -Panasonic'en har 10x zoom, DV-inn men ikke analog-inn, men har videolys og webkamera-funksjon. -Hvor viktig er analog-inn? -Kan man filme inne uten videolys, eller må man da kjøpe ekstern "lyskaster". Gir evt innebygd videolys nok lys, eller gjør den ikke så stor forskjell? -Er webkamerafunksjonen egentlig så nøye, eller er det bare dill? -Er det andre kamera enn de jeg nevner over som er like gode (til lavere pris) eller bedre til samme pris. Sony har en del, noen anbefalinger der? -En del av de billigere kameraene har ikke minnekort for stillbilder. Er dette en ulempe, eller er det ikke så nøye? mvh jonef Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 -Hvor viktig er analog-inn? Det er viktig om du vil ha mulighet til å spille over gamle analoge videobånd eller fra gamle kamerakassetter til digitalt for bedre lagring, eller om du vil hente de gamle filmene inn på datamaskinen for redigering og du kun har digital inngang på PC'n. Da kan du bruke digitalkameraet som ett mellomledd. -Kan man filme inne uten videolys, eller må man da kjøpe ekstern "lyskaster". Gir evt innebygd videolys nok lys, eller gjør den ikke så stor forskjell? Du kan filmen inne uten videolys, men avhengig av hvor dårlig lys det er innendørs, vil spesielt Canon kameraet gi litt grøtete/kornete bilder. Panasonic'en er bedre på dette, og har i tillegg ett smart hjelpelys. Ikke mye kraft i det lyset, men det hjelper nok litt på objekter i nærheten. Er webkamerafunksjonen egentlig så nøye, eller er det bare dill? Kjøper du kamera for å filme, eller for å ha som web-kamera? Det er fryktelig tungvint å bruke ett digitalkamera som web-kamera da. Da kan du like gjerne bare kjøpe ett billig web-kamera spesielt beregnet på det og spare deg selv for masse tull. -Er det andre kamera enn de jeg nevner over som er like gode (til lavere pris) eller bedre til samme pris. Sony har en del, noen anbefalinger der? Sony har gode kamera, men det er klart at når du legger deg på den prisen, vil du lide litt i form av lav bildekvalitet, spesielt innendørs. Tror ikke Sony slår Panasonic i dårlig innelys i denne prisklassen. Bare hold dere unna JVC. De kameraene som kommer bra ut i test er stort sett Panasonic, Canon og Sony (i den rekkefølgen). JVC ligger stort sett ett stykke bak. -En del av de billigere kameraene har ikke minnekort for stillbilder. Er dette en ulempe, eller er det ikke så nøye? Stillbildekvaliteten fra disse kameraene er ikke særlig bra uansett. Det er lav oppløsning og dårlig kvalitet ellers. Ville ikke lagt for stor vekt på det, men har ikke både Canon kameraet og Panasonic kameraet du snakker om den funksjonen? Du kan spare noen hundrelapper ved å velge Canon MV600i eller Panasonic NV-DS60 i stedet for de du har nevnt. Disse har ikke stillbildefunksjon, men er av den grunn noe billigere. Lenke til kommentar
isen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Sony, Sony. Jeg synes du burde gå for et sony kamera. De har nok antagelig de kameraene som gir best bildekvalitet både i lav belysning, og i god belysning. Da tenker jeg selfølgelig på trv kameraene (hold deg unna digital 8). Det rimeligste anternativet er Ttv 12e Trv19e er også et godt kamera, men har du råd burde du velge Trv33e 33e har ekte widescreen, noe som gir mye bedre bildekvalitet på widescreenbilder. Hele 600 serien kommer dårlig ut i filming i svake lysforhold. Det gjør ikke sony. Sony har også infrarød nattmodus. Det er ganske tøft å kunne filme i stummende mørke. Sats på sony!!! Mvh Isen Endret 11. desember 2003 av isen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Oj. Sony Fanboy her, eller hva? Ikke vanskelig å ta feil av en fanboy (ikke nødvendigvis Sony), og lenge siden jeg så noen som var så klare som deg. Prøvde en Sony til rundt 10.000 innendørs for ikke lenge siden. Håpløst i forhold til de fleste andre kamera i samme prisklasse... omtrent like ille som MV600-serien til Canon, altså mye billigere kamera. Har du virkelig prøvd andre kamera? Jaja, i såfall har du erfart noe annet enn det jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå