Gå til innhold

Norge og Sverige slipper ikke unna: De danske milliardproblemene med nytt signalsystem sprer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke dette egentlig typisk for politisk vedtatte teknologier?

Det er vanskelig å spå utviklingen når man skal lage noe ingen har laget før. Når man da vedtar en utbygging av en teknologi som ikke er ferdig utviklet så kommer ofte problemene og forsinkelsene som overraskelser, spesielt for beslutningstakerne, og bortforklaringene florerer.

Vedtak om bruk av umoden teknologi synes ¨ bygge oftere på fantasi og ønsketenkning enn realiteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er kroneksempel på "not invented here" syndromet.

 

Hvorfor skal små filleland som Danmark or Norge kaste bort penger på egenutviklede signalsystemer? Vi er ikke så jævla unike...

 

Lisensier det japanske, tyske, franske eller britiske (til nøds) systemet... De har ihvertfall blitt kvitt barnesykdommene.

 

Når små land skal utvikle selv uten skikkelig gjennomtenkning, ender vi med løsninger som Merkur (https://www.vg.no/forbruker/jernbanen/dette-signalanlegget-kostet-500-millioner-brukes-kun-paa-en-stasjon/a/23426846/).

 

Dette beriker bare utviklerfirmaet de får betalt for å levete iht bestilling, hvis vi tør å kreve penger tilbake blir det rettsaker (se på Grindgut som eksempel), og alle pengene går til advokater isteden.

 

Til syvende og sist blir togsettene dyrere, fordi de skal ha vårt unike system og ikke et system som brukes av flere...

 

Skuddpremie på politikere som støtter egenutvikling av allerede utviklede løsninger, det er det vi trenger...

Lenke til kommentar

Dette er kroneksempel på "not invented here" syndromet.

 

Hvorfor skal små filleland som Danmark or Norge kaste bort penger på egenutviklede signalsystemer? Vi er ikke så jævla unike...

 

Lisensier det japanske, tyske, franske eller britiske (til nøds) systemet... De har ihvertfall blitt kvitt barnesykdommene.

 

Når små land skal utvikle selv uten skikkelig gjennomtenkning, ender vi med løsninger som Merkur (https://www.vg.no/forbruker/jernbanen/dette-signalanlegget-kostet-500-millioner-brukes-kun-paa-en-stasjon/a/23426846/).

 

Dette beriker bare utviklerfirmaet de får betalt for å levete iht bestilling, hvis vi tør å kreve penger tilbake blir det rettsaker (se på Grindgut som eksempel), og alle pengene går til advokater isteden.

 

Til syvende og sist blir togsettene dyrere, fordi de skal ha vårt unike system og ikke et system som brukes av flere...

 

Skuddpremie på politikere som støtter egenutvikling av allerede utviklede løsninger, det er det vi trenger...

 

Tyskland bruker i stor grad et norskutviklet signalanlegg. Det er faktisk et av de mest brukte i Europa, og har blitt modernisert en rekke ganger. Det er en variant av dette anlegget som Thales bygger på nye jernbanestrekninger i Norge, frem til vi får ERTMS.

Lenke til kommentar

Det innebærer alltid en del utfordringer med store teknologiskifte. Mye av den norske infrastrukturen bygger på teknologi fra 40-50 tallet som ikke er bæredyktig for et jernbanenett for fremtiden. Det digitale skifte er her nå og Norge har tatt en smart og seriøst forsiktig tilnærming til ERTMS gjennom å bruke erfaringsstrekkningen på Østre Linje.

Østre Linje leverer meget høy tilgjengelighet og er Norges beste signalstrekning med en tog punktlighet >96% og gjennomsnittlig oppetid for signalsystemet (ERTMS) > 99%.

Skal jernbanen ta steget fullt ut i forhold til kapasitet og konkuranse med andre transportmiddel så er ERTMS en forutsetning.

Det går ikke å rygge inn i fremtiden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...