koda Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg har kjøpt en klippemaskin for hund fra USA (på eBay): https://small-animal.andis.com/product/proclip-super-2-speed-detachable-blade-clipper-spring-green/?item-no=22585 Jeg tenkte at som de fleste barbermaskiner, så kunne denne også brukes på 220V, men det står bare 120V/60Hz, så jeg må vel kjøpe en trafo. Jeg klarer ikke finne ut hvor mye den amerikanske bruker, men den europeiske bruker 35W. Betyr det at den amerikanske også bruker 35W? Videre finner jeg bare 110V/50Hz på Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/no/Mellomtransformator-konverter-230-110-V/36-3534 Det står at den er for det amerikanske markedet, kan den brukes når det står på klipperen at den skal ha 120V/60Hz? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Strømnettet i Norge er 50 Hz. Dvs at klipperen din får 50 Hz, ikke noe du kan gjøre med det. Hadde du kjøpt en trafo fra USA som bare går på 60 Hz så hadde du fått et problem, den ville blitt veldig varm. Har sett flere slike som ble så varme at plastikken smeltet. Effekten er sikkert ganske lik den europeiske, så den trafoen du linker til burde fungere. Men vil tro at motoren går saktere på 50 Hz. Det er bare tull å kjøpe elektrisk utstyr fra USA. 1 Lenke til kommentar
koda Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 Takk for svar, da prøver jeg den. I utgangspunktet er jeg enig i at det er flere gode grunner til å kjøpe det meste innenlands, men siden den var dobbelt så dyr i Norge, så var jeg villig til å prøve. Når jeg nå klarte å dumme meg ut, kan jeg jo takke meg selv. Jeg trodde slikt utstyr alltid gikk på begge spenningene, men det har jeg nå lært at de altså ikke alltid gjør Lenke til kommentar
koda Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Jeg så nå at det står: "* Vær klar over at denne transformatoren gir 50 Hz nettfrekvens på sekundærsiden og at den skal være ugunstig å bruke til utstyr som er helt avhengig av en nettfrekvens på 60 Hz. Eksempel på 110 V/60 Hz-utstyr som ikke egner seg å bruke sammen med denne::- Hårklippemaskiner som ikke har en motor, men som bruker en spole som oscillerer med nettfrekvensen." Er dette grunnen til at du skriver: ...trafoen du linker til burde fungere. Men vil tro at motoren går saktere på 50 Hz. .. Endret 20. november 2017 av koda Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Ja. Men om det blir et problem kan jeg ikke uttale meg sikkert om, har aldri forsøkt. Lenke til kommentar
koda Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 Hm, fikk svar fra produsent nå: "Using the 120V on 240V electrical can damage the motor even with a converter." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå