Darklordoo7 Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Jeg har lagt ut en annonse på finn. Fikk for noen dager siden sms der det sto at h*n var interessert med en e-mail adresse jeg skulle svare på. Sms hadde navn istedet for nummer og gikk ikke an å svare på. H*n sa at det var til sønnen og at h*n skulle hjelpe meg med å sende til USA og la med 1500kr i frakt. Jeg spurte om vi kunne bruke finn.no som kommunikasjon, men det ble ignorert. Jeg har nå fått en betaling på epost fra payex, men så kommer det også opp "vær forsiktig" Denne meldingen ser ut som phisingsvindel". Er dette scam? Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Ja, det er scam. 2 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Mest sannsynlig scam, men hvis vi bremser litt, hvordan ser Payex mailen ut? Avsender adresse? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Opplevde noe tilsvarende for noen år siden når jeg skulle selge en bil. Men jeg nektet å tro at noen fra utlandet var villig til å komme til Norge for å kjøpe en gammel, muggen Chrysler Neon til 5000 kr. Så meldingen ble helt og holdent ignorert fra min side. Anbefaler deg å gjøre det samme. Endret 20. november 2017 av Kajac Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Når det gjelder FINN så er det enkelt å spørre seg selv: Er det verdt bryet? Om svaret er nei kan du bare svare det og så slutte å svare/blokkere. Bare at du har opprettet tråden viser at det ikke er verdt bryet. Endret 20. november 2017 av Sampson Lenke til kommentar
Darklordoo7 Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 Mest sannsynlig scam, men hvis vi bremser litt, hvordan ser Payex mailen ut? Avsender adresse? Det er post adresse og post sted, men adressen er **** Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Det er avsender epost-adresse som er interessant å se, f.eks. "[email protected]". Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Det er avsender epost-adresse som er interessant å se, f.eks. "[email protected]". Epostadressen kan kan enkelt spoofes også så kan aldri være være for trygg der heller. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 (endret) Joa, men hvis den er fra f.eks. "[email protected] så er det åpenbart at det er scam. Endret 20. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Darklordoo7 Skrevet 20. november 2017 Forfatter Del Skrevet 20. november 2017 Ok takk for svar Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 (endret) Til en annen gang, be kjøperen og hente og betale varen eller ordne henting\levering selv. Si du kun selger varer til norske kunder, tar kun paypal, vips, forskudsbetaling eller finn betalingsgaranti. Annet blir avvist. Folk som ber deg sende til utlandet tar man ikke seriøst, da det er såpass mye bry og dyrt at hvis pakken blir borte må du nok ta risikoen hvis du ikke vil betale for forsikringer etc. For enkelte prøver å si du betaler forsikring eller er kun ute etter å svindle deg. Personen vil kanskje bare ha deg å gi kredittkort nummer eller ligdene så sitter du med regningen. Eller få informasjon om deg for å svindle andre ved å utgi seg for å være deg. Endret 21. november 2017 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Luksus Skrevet 20. desember 2017 Del Skrevet 20. desember 2017 Vokt dere for de som betaler mer enn de trenger, og deretter ber deg om å betale for frakt, eller en kurer eller lignende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå