Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plutselig minnetap

Vaffel.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt samme kort og samme pin-kode på kortet i 6-7 år nå, og jeg har brukt kortet omtrent daglig.

Nå på lørdag kveld sto jeg i en bar og skulle bestille drikke, men tenkte plutselig at jeg ikke kan pin-koden. Jeg gikk tilbake for å teste, da jeg hadde samme pin-kode på vipps. Men etter tre forsøk ble den sperret. På søndag kom jeg på at jeg også har samme pin-kode et annet sted, prøvde der, men ble også sperret etter tre forsøk.

Etter å ha tenkt over det og testet med dialpad på mobilen trodde jeg at jeg hadde den, men testet i butikk i dag, og tok feil to ganger, og måtte gi opp før det blir sperret.

Er det noen som vet om dette kan være noe som har skjedd i hjernen eller noe sånn som gjør at en så daglig ting blir borte? Jeg fikk høre at man husker det etter fingerbevegelsen når man slår koden, men jeg har prøvd det, og jeg pleide å huske pin-koden da jeg har sagt det hvis noen har lånt kortet.

Jeg har heller ikke glemt andre ting, så det er kun dette jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at du husker plassering av numrene.

De fleste pads er designet sånn (typisk terminal og telefoner)

1 2 3
4 5 6
7 8 9
__0

Andre terminaler er sånn (pc numpad)

7 8 9
4 5 6
1 2 3
__0

Det at de ikke har standardisert dette er litt ugunstig for dem som lener seg mest på posisjoner heller enn tall.

Har også hatt en situasjon hvor det var helt blankt og jernteppe i det jeg skulle betale med kort sånn at jeg måtte sjekke PIN i nettbanken. Dette skjedde en gang og så var det tilbake til normalen.

Er du maks uheldig kan det vel muligens være skimming.

Lenke til kommentar

Kan være at du husker plassering av numrene.

De fleste pads er designet sånn (typisk terminal og telefoner)

1 2 3

4 5 6

7 8 9

__0

Andre terminaler er sånn (pc numpad)

7 8 9

4 5 6

1 2 3

__0

Det at de ikke har standardisert dette er litt ugunstig for dem som lener seg mest på posisjoner heller enn tall.

Har også hatt en situasjon hvor det var helt blankt og jernteppe i det jeg skulle betale med kort sånn at jeg måtte sjekke PIN i nettbanken. Dette skjedde en gang og så var det tilbake til normalen.

Er du maks uheldig kan det vel muligens være skimming.

Nei det er ikke det som er problemet. Fordi det er samme layout på vipps for eksempel. Og jeg prøvde på bankterminal i butikk i dag og da var det fortsatt feil.

Kan man sjekke PIN i nettbanken til Nordea? Lette etter det i stad, men fant det ikke.

Skimming er det vel ikke fordi man kan jo ikke endre PIN på kortet.

Lenke til kommentar

Knotter du inn koden feil for mange ganger sperres kortet og du må få det åpnet ved å kontakte banken din.

Ja det forstår jeg, men jeg lurte på om jeg kan finne ut PIN-koden fra nettbanken til Nordea eller lignende?

Vil ikke ha det sperret fordi nå kan jeg iallfall bruke vipps og få noen til å ta ut penger for meg, og å få nytt kort og kode fra banken vil jo ta en stund.

Lenke til kommentar

Har skjedd meg også.

En morgen på vei jobb var plutselig koden jeg hadde hatt i ~ti år borte og jeg måtte få ny.

Har hørt flere som har opplevd det samme.

Tror ikke dette er spesielt uvanlig.

Skjedde det også samme dag som du hadde brukt koden flere ganger?

Lenke til kommentar

Ja det forstår jeg, men jeg lurte på om jeg kan finne ut PIN-koden fra nettbanken til Nordea eller lignende?

Vil ikke ha det sperret fordi nå kan jeg iallfall bruke vipps og få noen til å ta ut penger for meg, og å få nytt kort og kode fra banken vil jo ta en stund.

Vet ikke hvordan det er i Nordea da jeg bruker en annen bank. Hør med supporten de har eller grav i nettsiden. Vipps er uavhengig PIN på fysisk bankkort. Det enkleste er vel bare å resette Vipps da du vel bare velger ny pinkode der. Uansett er det lurt å ha et ekstra kort for sånne situasjoner. Kredittkort-selskaper kaster jo kort etter folk, men du må selv være fornuftig i hvordan du bruker et slikt reserverkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...