N o r e n g Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Tror kanskje det viktig å huske at dette kun dreier seg om 2 poeng, det vil si 0.2 karakterer, jeg har ikke så stor tiltro til vurderingssystemet på VGS til at jeg ville tro det kan skille 0.2 karakterer i snitt. Så dette må vel regnes som en kanskje passiv form for kvotering. Kommer en mann/kvinne inn på et studium på grunn av kjønnspoeng, er hen for alle praktiske formål en like god kandidat som en konkurrent fra det andre kjønn. 0.2 karakterer i snitt blir ganske påvirkende faktisk. Husk at det er 5 karakterer i Norsk (skriftig, muntlig, eksamen, sidemål, eksamen sidemål), potensielt 6 karakterer (3 år pluss eksamen) i matematikk. Lenge siden jeg har sett på karakterkortet mitt, men jeg vil tippe at om jeg skulle fått 2 ekstra poeng måtte jeg tatt opp minst tre fag 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Tror kanskje det viktig å huske at dette kun dreier seg om 2 poeng, det vil si 0.2 karakterer, jeg har ikke så stor tiltro til vurderingssystemet på VGS til at jeg ville tro det kan skille 0.2 karakterer i snitt. Så dette må vel regnes som en kanskje passiv form for kvotering. Kommer en mann/kvinne inn på et studium på grunn av kjønnspoeng, er hen for alle praktiske formål en like god kandidat som en konkurrent fra det andre kjønn. 0.2 karakterer i snitt blir ganske påvirkende faktisk. Husk at det er 5 karakterer i Norsk (skriftig, muntlig, eksamen, sidemål, eksamen sidemål), potensielt 6 karakterer (3 år pluss eksamen) i matematikk. Lenge siden jeg har sett på karakterkortet mitt, men jeg vil tippe at om jeg skulle fått 2 ekstra poeng måtte jeg tatt opp minst tre fag Men det trenger ikke å bety at to ulike kandidater, fra forskjellige skoler, er så forskjellige i egnethet hvis kun 0.2 karakterer skiller dem i snitt. Det kan være andre ting som utgjorde forskjellen til slutt, kanskje en snillere lærer i et fag, en mer motiverende lærer i et annet og så videre. Man bruker VGS-karakterer fordi man tror det kan gi en indikasjon på egnethet til studiet. Mitt poeng er bare at 0.2 karakterer ikke trenger å si noe til eller fra. Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Tror kanskje det viktig å huske at dette kun dreier seg om 2 poeng, det vil si 0.2 karakterer, jeg har ikke så stor tiltro til vurderingssystemet på VGS til at jeg ville tro det kan skille 0.2 karakterer i snitt. Så dette må vel regnes som en kanskje passiv form for kvotering. Kommer en mann/kvinne inn på et studium på grunn av kjønnspoeng, er hen for alle praktiske formål en like god kandidat som en konkurrent fra det andre kjønn. 0.2 karakterer i snitt blir ganske påvirkende faktisk. Husk at det er 5 karakterer i Norsk (skriftig, muntlig, eksamen, sidemål, eksamen sidemål), potensielt 6 karakterer (3 år pluss eksamen) i matematikk. Lenge siden jeg har sett på karakterkortet mitt, men jeg vil tippe at om jeg skulle fått 2 ekstra poeng måtte jeg tatt opp minst tre fag Men det trenger ikke å bety at to ulike kandidater, fra forskjellige skoler, er så forskjellige i egnethet hvis kun 0.2 karakterer skiller dem i snitt. Det kan være andre ting som utgjorde forskjellen til slutt, kanskje en snillere lærer i et fag, en mer motiverende lærer i et annet og så videre. Man bruker VGS-karakterer fordi man tror det kan gi en indikasjon på egnethet til studiet. Mitt poeng er bare at 0.2 karakterer ikke trenger å si noe til eller fra. Men dette vil jo gå begge veier, kanskje den personen som hadde 0,2 lavere i snitt hadde snillere lærer. Men for å svare på spørsmålet over så er et vanlig vitnemål i underkant av 20 karakter og det vil si 4 karakterpoeng høyere fordelt på 20 fag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Men dette vil jo gå begge veier, kanskje den personen som hadde 0,2 lavere i snitt hadde snillere lærer. Men for å svare på spørsmålet over så er et vanlig vitnemål i underkant av 20 karakter og det vil si 4 karakterpoeng høyere fordelt på 20 fag. Jo for all del, det kan svinge begge veier selvfølgelig, men det betyr fortsatt ikke at jeg ville tro noen av oss kunne skille kandidater innenfor en "karaktersnittball" med radius 0.2, og jeg tror heller ikke karaktersystemet i skolen er tilrettelagt for å gjøre et slikt skille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå