Gå til innhold

NTNU vurderer mannspoeng på kvinnedominerte fag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det ikke rettferdig at det er skjevfordeling av kjønn, dersom inntakene i utgangspunktet ikke er basert på kjønn?

Tror ikke argumentet hovedsaklig er rettferdighet.

AtW

Full likestilling for enhver pris? Til tross for forskjellige interessser av yrkesvalg?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke rettferdig at det er skjevfordeling av kjønn, dersom inntakene i utgangspunktet ikke er basert på kjønn?

Tror ikke argumentet hovedsaklig er rettferdighet.

AtW

Full likestilling for enhver pris? Til tross for forskjellige interessser av yrkesvalg?

Tanken bak er vel at det er bedre for studiet og arbeidsplassen med litt mangfold i så måte, noe jeg i utgangspunktet ikke er uenig i, men er allikevel ikke noen stor fan av slike poeng. Å kalle det "for enhver pris" er å ta i dog i mine øyne, det er ikke mer urettferdig enn at feks nynorsk teller like mye som matte for å komme inn på siving.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

Bytt ut rettferdig med greit da :)

Er det mange som velger studier ut fra hva "som forventes av deres kjønn" i dag?

Er heller ikke i mot en noenlunde lik fordeling på arbeidsplassen, men det bare virker litt spesielt å gi kjønnspoeng og at dette er en del av diskrimineringsloven (ironisk, nei?). Det må jo gå an å fjerne kjønnsforventningene uten å kvotere tenker jeg, men kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Kanskje fjerne kjønn helt med en liten operasjon når man blir født. Det er jo skikkelig urettferdig at noen har penis og andre har vagina. Hva folk velger er mer komplekst enn "det er et gutteyrke/jenteyrke så da velger jeg noe annet", kjønnene har forskjeller selv om et menneske er et menneske.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mange som velger studier ut fra hva "som forventes av deres kjønn" i dag?

Er heller ikke i mot en noenlunde lik fordeling på arbeidsplassen, men det bare virker litt spesielt å gi kjønnspoeng og at dette er en del av diskrimineringsloven (ironisk, nei?). Det må jo gå an å fjerne kjønnsforventningene uten å kvotere tenker jeg, men kanskje ikke.

Alene, neppe. Men det er jo ting som tyder på at poengene endrer hvor mange som søker, så det har jo en effekt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Detter er på tide, er ikke for kvotering av kjønn, men hvis du faktisk skal kvotere så kvoter inn menn også. Latterlig når 60% av studenter er kvinner og så er det "kun" kvinner som blir kvotert inn.

"Mens norske kvinner får kjønnspoeng ved 139 studier, får menn bare ekstrapoeng hvis de vil bli veterinær eller dyrepleier."

Er generelt mot kvotering siden for hver person dette faktisk hjelper inn på et studie vil en person som skulle kommet inn få avslag på grunn av sitt kjønn. Er jo dette vi ikke vil ha i norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Interesse for faget er vel litt viktigere enn mangfold ? Kjipt hvis det utdannes en haug av folk som enten er veldig uinteressert i faget, og utfører en laber jobb og går hjem på slaget 4, eller folk som ikke bruker utdannelsen i det heletatt men bare for å ha noe på papiret...

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alene, neppe. Men det er jo ting som tyder på at poengene endrer hvor mange som søker, så det har jo en effekt.

AtW

Endrer det hvor mange som søker, eller hvor mange som kommer inn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er fint lovverket endelig tillater bruk av samme virkemidler begge veier. Hvorvidt kjønnskvotering er en god ting er jeg dog ikke like sikker på.

Lenke til kommentar

AtW

Endrer det hvor mange som søker, eller hvor mange som kommer inn?

Dårlig formulert av meg , det endrer hvor mange som tar studiet.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det gir fordeler med en ganske jevn fordeling mellom kjønnene, men jeg frykter at kjønnspoeng som dette blir som å sette et plaster på en kreftsvulst. Det er mer underliggende problemer som må fikses, som at man har en skjev søkerbase for enkelte studier, eller at vurdering i VGS slår skjeivt ut mellom kjønnene.

Når det er sagt, tror jeg faktisk det hjelper på opptaket å se at flere "likekjønnede" tar samme linja, og karaktersnitt fra VGS sier ikke alt om egnethet uansett. Det kan derimot slå veldig urettferdig ut på individnivå.

Lenke til kommentar

Interesse for faget er vel litt viktigere enn mangfold ? Kjipt hvis det utdannes en haug av folk som enten er veldig uinteressert i faget, og utfører en laber jobb og går hjem på slaget 4, eller folk som ikke bruker utdannelsen i det heletatt men bare for å ha noe på papiret...

Arbeidsmoral tror jeg ikke påvirkes av om man kommer inn på drømmestudiet eller ikke, det handler mer om verdiene til den personen.

Detter er på tide, er ikke for kvotering av kjønn, men hvis du faktisk skal kvotere så kvoter inn menn også. Latterlig når 60% av studenter er kvinner og så er det "kun" kvinner som blir kvotert inn.

"Mens norske kvinner får kjønnspoeng ved 139 studier, får menn bare ekstrapoeng hvis de vil bli veterinær eller dyrepleier."

Er generelt mot kvotering siden for hver person dette faktisk hjelper inn på et studie vil en person som skulle kommet inn få avslag på grunn av sitt kjønn. Er jo dette vi ikke vil ha i norge.

Du må huske på at mennsundertrykkelse ikke er noe som eksisterer :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror kanskje det viktig å huske at dette kun dreier seg om 2 poeng, det vil si 0.2 karakterer, jeg har ikke så stor tiltro til vurderingssystemet på VGS til at jeg ville tro det kan skille 0.2 karakterer i snitt.

Så dette må vel regnes som en kanskje passiv form for kvotering. Kommer en mann/kvinne inn på et studium på grunn av kjønnspoeng, er hen for alle praktiske formål en like god kandidat som en konkurrent fra det andre kjønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...